Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag planerar en massa stickningar! :loving: Sen får vi se hur långt jag kommer... :roll: Axeln är bättre så borde nog kunna börja sticka lite egentligen. Tittade i Sagornas stickbok igår, och funderade på en kofta till lillan. Men ni som stickat från den (eller bläddrat i den) - tycker ni att graderna av svårighet stämmer i mönstren?

Virka en robot till sonen är dock högst upp. Har börjat några gånger, men jag och garnet var inte överens riktigt... :roll:
Användarens profilbild
Av MuuM
isbl skrev:
zmurfan skrev:Mummel mummel
Maken köpte inga garner till mig från Tyskland.
Han tyckte det räckte med det jag hade redan.
Betyder det att du får tröstshoppa lite hemmavid istället? :mrgreen:

Jag har varit på Island på jobbresa i några dagar. Hann med att både köpa en färdigstickad islandströja samt garn till en som jag ska sticka själv. Någon gång...
Annars pysslar jag på med en pop spot-sjal. Jättekul mönster, men det går inte så snabbt nu när maskantalet börjar närma sig 300... Och så himla tråkigt det är att sticka aviga maskor! Har experimenterat lite med att sticka baklänges istället, men det blir ju lite ojämnt med masktätheten.
Hur stickar du baklänges? Jag har upptäckt att om jag stickar baklänges och kastar tråden blir det jämnare än om jag stickar "som vanligt" baklänges.
Användarens profilbild
Av isbl
MuuM skrev:
isbl skrev:

Jag har varit på Island på jobbresa i några dagar. Hann med att både köpa en färdigstickad islandströja samt garn till en som jag ska sticka själv. Någon gång...
Annars pysslar jag på med en pop spot-sjal. Jättekul mönster, men det går inte så snabbt nu när maskantalet börjar närma sig 300... Och så himla tråkigt det är att sticka aviga maskor! Har experimenterat lite med att sticka baklänges istället, men det blir ju lite ojämnt med masktätheten.
Hur stickar du baklänges? Jag har upptäckt att om jag stickar baklänges och kastar tråden blir det jämnare än om jag stickar "som vanligt" baklänges.
Hm, jag har inte fått till ngn riktigt bra teknik, så jag kan inte ens förklara hur jag gör. Men jag håller iaf kvar garnet i vänster hand och lägger det över, är det så du menar? Tycker att jag måste dra åt efter varje maska för att det ska bli jämnt, så det går som sagt supersakta. Men om jag inte övar kommer det ju aldrig gå fortare... Moment 22 liksom :)
Användarens profilbild
Av MuuM
isbl skrev:
MuuM skrev:
isbl skrev:

Hm, jag har inte fått till ngn riktigt bra teknik, så jag kan inte ens förklara hur jag gör. Men jag håller iaf kvar garnet i vänster hand och lägger det över, är det så du menar? Tycker att jag måste dra åt efter varje maska för att det ska bli jämnt, så det går som sagt supersakta. Men om jag inte övar kommer det ju aldrig gå fortare... Moment 22 liksom :)
Ja, så är det nog. :-) Öva, öva och öva. Det är det där med tålamodet...
Användarens profilbild
Av isbl
MuuM skrev:
isbl skrev:
MuuM skrev:
isbl skrev:

Ja, så är det nog. :-) Öva, öva och öva. Det är det där med tålamodet...
Ska försöka traggla vidare 8) Det som kanske kan få mig att stå ut är att jag får ont i handleden av att sticka "vanliga" aviga. Tycker att det här är lite skonsammare faktiskt.
Nu tänkte jag försöka mig på ullblöjbyxor igen. :tumsup: Försökte sticka när Lillan låg i magen, och det blev sådär på första försöket, men nu är det dags igen. Hittar inte utskriften på det mönster jag hade då, tror det var från Minimundus. Men vilket/vilka mönster gillar ni annars, är det från Ottobre bra?
http://www.ottobredesign.com/se/monster ... ull_se.pdf

Eller funkar "monsterbyxorna" som blöjbyxor också?
http://thewanderinglady.blogspot.se/201 ... ttern.html

Tänker mig att de behöver gå ner en liten bit på benet, så tror inte kuvertmodellen är den bästa. Nu har vi ett par från Babyidea, och har tidigare haft ett par med korta ben från Minimundus som var bra, samt en fin hemstickad. Finns säkert massa sticka-blöj-trådar, men hittada de inte direkt när jag sökte nu.
Användarens profilbild
Av Fryle
Dessa blöjbyxor tyckte vi var bäst på den tid då det begav sig:

Bild

Jag stickade dem i tre storlekar, men de största blev bara använda på natten eftersom det var svårt att få dem att sitta uppe på ett gående barn. Dagtid hade våra då PUL-byxor.
Ja, precis ett par sådan hade vi när Lillan var liten! :D Den som stickat dem hade satt dit ett litet knytband höst upp. Men nu tänker jag att blöjbyxorna ska vara lagom till en tvååring ca. Här använder vi mest pockets, men det blir ullbyxor ibland på dagarna (för att de är lite luftigare).
Jag har gjort Ottobres, de blev fina :tumup: men jag gjorde dem en aning högre i midjan.
Vill man ha längre ben är det bara att sticka på lite.
Användarens profilbild
Av Fryle
Sanna81 skrev:Jag har lite mer än ett nystan kvar, av sju, på mitt filtprojekt. Barnet föds på onsdag :roll:
Heja! :app:

(Fast det finns kanske annat du vill göra nu innan än att sträcksticka? Fördelen med en filt är att barnet inte växer ur den, som med koftor tex. För sticktiden kommer ju att var begränsad första tiden efteråt också.)
Fryle skrev:
Sanna81 skrev:Jag har lite mer än ett nystan kvar, av sju, på mitt filtprojekt. Barnet föds på onsdag :roll:
Heja! :app:

(Fast det finns kanske annat du vill göra nu innan än att sträcksticka? Fördelen med en filt är att barnet inte växer ur den, som med koftor tex. För sticktiden kommer ju att var begränsad första tiden efteråt också.)
You go girl! :tumsup: :hjartballong:
Amaltea skrev:Jag har gjort Ottobres, de blev fina :tumup: men jag gjorde dem en aning högre i midjan.
Nu har jag skrivit ut mönstret till dem, och ska börja i helgen! :tumup: Men vad hade du för garn? Det står "flossagarn" och det har jag inte, det närmaste är väl typ Eskimo men det är ju inte direkt ett sånt med lanolinet kvar.
Om man väljer ett garn som är tvättat, kan man ullkura det då bara eller är det naturgarn med fettet kvar som är bäst?
Användarens profilbild
Av isbl
Smultronbarn skrev:
Amaltea skrev:Jag har gjort Ottobres, de blev fina :tumup: men jag gjorde dem en aning högre i midjan.
Nu har jag skrivit ut mönstret till dem, och ska börja i helgen! :tumup: Men vad hade du för garn? Det står "flossagarn" och det har jag inte, det närmaste är väl typ Eskimo men det är ju inte direkt ett sånt med lanolinet kvar.
Om man väljer ett garn som är tvättat, kan man ullkura det då bara eller är det naturgarn med fettet kvar som är bäst?
Det går bra att kura efteråt! (har jag hört :oops: lyckades aldrig bli färdig med mina egenstickade ullbyxor). Bara du tar ett 100 % ullgarn som inte är superwashbehandlat.
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?