Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har stickat bebisfiltar till mina kusinbarn, två i Zauberball 100, en i Iloyarn och en i Kauni. Den i Kauni är alldeles för rivig tycker jag, de andra är mjuka och fina.

Nu väntas det ett kusinbarn till och jag vill såklart sticka ännu en filt.

Jag funderar på en illusionsfilt (http://www.ravelry.com/patterns/library/opart) i naturfärgat Iloyarn, gärna de bruna tonerna.
Bild

Eller en Ten Stitch Corner (http://www.ravelry.com/patterns/library ... tch-corner) i något färgskiftande garn, tex något av Zauberball 100.

Har ni andra förslag på riktigt bebismjukt garn i 100% ull eller annat naturmaterial som passar stickor 2,5-3,5?
Illusionsfilten var jättesöt! Den blev jag sugen på, vet bara inte när jag ska få tid att sätta mig i mer än fem min med ett handarbete... Sambon hinner spela en hel del dataspel, men så fort jag ska sätta mig med något så händer det något som gör att jag måste lägga undan allt igen...
Apropå illusioner, har du sett dessa? http://www.ravelry.com/bundles/baby-blankets är lite sugen både på pingvinen och kaninen.
Användarens profilbild
Av MuuM
Fryle skrev:Jag har stickat bebisfiltar till mina kusinbarn, två i Zauberball 100, en i Iloyarn och en i Kauni. Den i Kauni är alldeles för rivig tycker jag, de andra är mjuka och fina.

Nu väntas det ett kusinbarn till och jag vill såklart sticka ännu en filt.

Jag funderar på en illusionsfilt (http://www.ravelry.com/patterns/library/opart) i naturfärgat Iloyarn, gärna de bruna tonerna.
Bild

Eller en Ten Stitch Corner (http://www.ravelry.com/patterns/library ... tch-corner) i något färgskiftande garn, tex något av Zauberball 100.

Har ni andra förslag på riktigt bebismjukt garn i 100% ull eller annat naturmaterial som passar stickor 2,5-3,5?
Illusionsfilten var ju underbar! Debbie Bliss har två fina garner som passar, Baby cashmerino och Ecobaby (bomull). http://www.tvinnat.se/produkt-kategori/debbie-bliss/
Muum: Tack för grattis!

Det där ecobaby-garnet med bomull ser lite ut som något jag föreställt mig att sticka med (även om jag kanske allra helst skulle ha ett flerfärgat så kan man kanske inte få allt, och går det åt några nystan blir den ju flerfärgad på något sätt i alla fall) . Vill du ge dig på en gissning hur många nystan som behövs till en bebisfilt?

Edit: Det fanns ju flerfärgat också, i en annan webshop: http://www.nysta.se/debbie-bliss/eco-baby-print

:think: Safari kanske....eller Floral....eller något enfärgat fast ändå färgskiftande, som Mariner....

Om det nu inte är för tunt för en nybörjare utan tålamod :roll:
Användarens profilbild
Av Fryle
Sanna81 skrev: :think: Safari kanske....eller Floral....eller något enfärgat fast ändå färgskiftande, som Mariner....
...eller seaside eller carnival...

Jättefina allihop! :love:

Jag säger att du behöver 300 g bomullsgarn till en filt, kanske 400. Men någon som är smartare än jag kan säkert komma med mer exakta uppgifter. :roll: Och så ganska grova stickor, tex 4-4½ eller så, eftersom nybörjare ofta stickar för hårt och en styv filt är omysig.
Fryle skrev:
Sanna81 skrev: :think: Safari kanske....eller Floral....eller något enfärgat fast ändå färgskiftande, som Mariner....
...eller seaside eller carnival...

Jättefina allihop! :love:

Jag säger att du behöver 300 g bomullsgarn till en filt, kanske 400. Men någon som är smartare än jag kan säkert komma med mer exakta uppgifter. :roll: Och så ganska grova stickor, tex 4-4½ eller så, eftersom nybörjare ofta stickar för hårt och en styv filt är omysig.
6-8 nystan säger du, då kanske jag ska köpa sju då :D Sådär väldigt exakta uppgifter behövs kanske inte när det ska bli just en filt, om garnet tar slut får den ju lov att vara färdig då och inte bli större än den är, tänker jag. Det låter bra att man kan ha större stickor än avsett också, för en stel filt låter ju inte så mysigt, nej. (Jag minns i skolan då vi skulle sticka vantar. Min lillasyster fick mina eftersom de blev många storlekar för små för mig, då jag just stickade alltför hårt)
På etiketten till garnet står det att det går åt 25 maskor, 34 varv, för att få en lapp på 10 cm (om jag tolkar det rätt 25 tst, 34 rows). Gissar jag rätt att det innebär att jag ska lägga upp 200 maskor om filten ska bli 80 cm bred. Det ryms inte på min rundsticka, men kanske på två vanliga stickor som jag hittade i fruns stickkorg (jag som var så nöjd över att vi hade en rundsticka i rätt grovlek, eftersom ni verkade rekommendera att använda en sån, tänkte inte på att det kan vara olika längd på bandet mellan stickorna också, den vi hade hemma är nog mer för strumpor än filtar :roll: )
Sanna81 skrev:På etiketten till garnet står det att det går åt 25 maskor, 34 varv, för att få en lapp på 10 cm (om jag tolkar det rätt 25 tst, 34 rows). Gissar jag rätt att det innebär att jag ska lägga upp 200 maskor om filten ska bli 80 cm bred. Det ryms inte på min rundsticka, men kanske på två vanliga stickor som jag hittade i fruns stickkorg (jag som var så nöjd över att vi hade en rundsticka i rätt grovlek, eftersom ni verkade rekommendera att använda en sån, tänkte inte på att det kan vara olika längd på bandet mellan stickorna också, den vi hade hemma är nog mer för strumpor än filtar :roll: )
Hur kort är den? Ofta kan man trycka ihop maskorna rätt bra på en kabel om den är lite kort men det går ju inte hur mycket som helst så klart. Testa så får du se hur det går du märker ju rätt fort om det finns en chans. I annat fall hade jag nog investerat i en längre rundsticka. Det är så mycket lättare. Och gärna en längre än vad du behöver. om du stickar magic loop så kan du aldrig få för lång rundsticka. Loppis brukar vara ett bra utflyktsmål i ett sådant läge.
Åh, är det fler sjalbarn på gång? :loving: Grattis i så fall! :vågen:

Hur är det med virknålar - skiljer det mycket i virk-komfort mellan olika modeller och märken tycker ni? Nu har jag en i metall från en loippis, som jag har lindat lite bomull och tejp på som ett ett extragrepp på (då den var så smal i skaftet), men funderar på att jag behöver en tunnare/mindre storlek.
Användarens profilbild
Av Fryle
När det gäller virknålar är det för mig viktigt att det är en platt bit på skaftet, en del modeller är helt runda. Denna platta ska vara lagom långt från kroken. Mina bästa nålar är från loppis, av märket Inoxal som inte längre tillverkas.

Vidare är det viktigt att använda penngrepp om nålen och inte skedgrepp, annars orkar inte handleden med.
Fryle skrev:När det gäller virknålar är det för mig viktigt att det är en platt bit på skaftet, en del modeller är helt runda. Denna platta ska vara lagom långt från kroken. Mina bästa nålar är från loppis, av märket Inoxal som inte längre tillverkas.

Vidare är det viktigt att använda penngrepp om nålen och inte skedgrepp, annars orkar inte handleden med.
Jag kikade nu och det är just en Inoxal jag använder! :D Den är bra men lite för smal för mig att hålla i, därav bomulltejphabrovinken på.

Har faktiskt inte tänkt på hur jag håller, men nån slags penngrepp tror jag. Måste testa och återkomma i den frågan! :tumup:
Är det nån som stickat Purl Bee- mössan som bla finns med i boken Garnglädje (mer att sticka och skicka)?

Jag har en fundering ang stickmarkörerna. Man ska ha 4 stycken +en i avvikande färg som ska markera början på varvet.

Jag stickar på rundsticka och ska efter några varv sätta ut de fyra markörerna som ska markera öronlappar och mittdelen fram och sticka kortvarv med wrap and turn. Först stickas vänster öronlapp och det står "nästa varv sticka till 10 maskor före den andra markören wrp-t". Menas det då den andra av de fyra markörerna eller räknas den första avvikande markören som nr 1? :hmm:
Smultronbarn skrev:Är det nån som stickat Purl Bee- mössan som bla finns med i boken Garnglädje (mer att sticka och skicka)?

Jag har en fundering ang stickmarkörerna. Man ska ha 4 stycken +en i avvikande färg som ska markera början på varvet.

Jag stickar på rundsticka och ska efter några varv sätta ut de fyra markörerna som ska markera öronlappar och mittdelen fram och sticka kortvarv med wrap and turn. Först stickas vänster öronlapp och det står "nästa varv sticka till 10 maskor före den andra markören wrp-t". Menas det då den andra av de fyra markörerna eller räknas den första avvikande markören som nr 1? :hmm:
Önskar jag kunde hjälpa dig, men feber och fulla bihålor sätter stopp. Testa dig fram, det borde inte vara alltför mycket att repa annars
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 198

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?