Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:Är det några här som ska till syfestivalen i stockholm i helgen? Både Ponyo och Melon kommer vara där har jag sett på IG. Får se om man vågar ge sig till känna som en beundrare av Dandelions garn och Melons fantastiska alster.
Jag ska dit på fredag. :D
Ponyo har jag förvisso träffat för flera år sen, men annars känner jag mig för anonym för att ge mig till känna tror jag.
Åh, detta har jag missat. Är så sällan härinne numera, tyvärr!
De som kom och gav sig till känna var kvarnkvik, mammagumman och wynja (men wynja har jag träffat flera gånger på senaste åren).
Och melon, men hon räknas inte, för henne träffar jag ju ofta numera.
Hann aldrig bort till Glis monter. Nackdelen med att stå ensam. :cry:
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:Är det några här som ska till syfestivalen i stockholm i helgen? Både Ponyo och Melon kommer vara där har jag sett på IG. Får se om man vågar ge sig till känna som en beundrare av Dandelions garn och Melons fantastiska alster.
Ponyo har jag förvisso träffat för flera år sen, men annars känner jag mig för anonym för att ge mig till känna tror jag.
Har du något signalement? Dansar sbdansen eller liknande så man kan plastpåsa :)
Visste att jag borde kollat in igår.
Jag ser ut nästan exakt såhär: :loving:
:tumup: :Hahaa:
lyckades ni mötas?
Svårt att säga.... hörnsten var du där själv eller hade du ett barn med? Själv hade jag tösen med, hon var lyrisk :loving:
Jag var barnet, höll jag på att säga... Var där med min mamma. :D
Såg många med sjalar och selar men ingen jag kunde placera. Var och klappade garn hos Ponyo men fegade ur att ge mig till känna. Såg en upptagen melon när jag handlade hos magasin duett. Och sen hade jag inte koll på fler. Visste till exempel inte att glis hade en monter?
Av Ponyo
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:
hörnsten skrev:
Har du något signalement? Dansar sbdansen eller liknande så man kan plastpåsa :)
lyckades ni mötas?
Svårt att säga.... hörnsten var du där själv eller hade du ett barn med? Själv hade ja
Åg tösen med, hon var lyrisk :loving:
Såg många med sjalar och selar men ingen jag kunde placera. Var och klappade garn hos Ponyo men fegade ur att ge mig till känna. Såg en upptagen melon när jag handlade hos magasin duett. Och sen hade jag inte koll på fler. Visste till exempel inte att glis hade en monter?
Åh nej! Vad synd att du inte gav dig till känna! Nu funderar jag på vem du var. Jag borde ha känt igen dig. Men är så hopplöst ansiktsblind. Minns bara att du är väldigt söt och har mörkt hår.
Ponyo skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:
hörnsten skrev:
Juliusdotter skrev:
hörnsten skrev:
lyckades ni mötas?
Svårt att säga.... hörnsten var du där själv eller hade du ett barn med? Själv hade ja
Åg tösen med, hon var lyrisk :loving:
Åh nej! Vad synd att du inte gav dig till känna! Nu funderar jag på vem du var. Jag borde ha känt igen dig. Men är så hopplöst ansiktsblind. Minns bara att du är väldigt söt och har mörkt hår.
Sex år som tvåbarnsförälder har satt sina spår. :wink: Kom på tillbaka nästa gång så ska jag både handla och outa!
Användarens profilbild
Av MuuM
MuuM skrev:
berit skrev:
MuuM skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:Jag funderar på om jag kan sticka en oktröja uppifrån och ner men är osäker på hur ett ok formas.
Jag brukar börja med lagom många maskor, sedan öka 8 maskor vartannat varv. Några kortvarv i nacken för formens skull.
:vågen: Visste väl att jag kunde räkna med SB. Då kan jag ju börja skissa på ett mönster till oket nu.
Lägger du ökningarna jämt utsprida runt om alltså eller ska de koncentreras över axlarna?
Jag sprider dem oftast runtom.
http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html

Är det nån som har ett liknande mönster/lathund för runt ok? Jag tycker att de tröjor jag har stickat med ok har fler ökningar på färre varv än raglanökningen - förstår ni vad jag menar? - och skulle gärna vilja göra en uppifrånochnertröja med lite större mönsterbårder utan ökningar i.
Jag gjorde en i somras där man lade upp för halsen, stickade lite förkortade varv i nacken och kanske tre cm halslinning och sedan dubblade maskantalet. Sen stickade jag ca 10-15 cm innan jag ökade igen. Ska leta lite och se om jag kan hitta orginalmönstret.
http://www.ravelry.com/patterns/library/improvisation Här var det.
Ponyo skrev:
hörnsten skrev:
De som kom och gav sig till känna var kvarnkvik, mammagumman och wynja (men wynja har jag träffat flera gånger på senaste åren).
:rodna: jag var i din monter under fredagen på jakt efter ett DK garn, hade dottern med, hon hade passande klätt sig i den randiga tunikan som jag stickat till henne.
Av Ponyo
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
hörnsten skrev:
:rodna: jag var i din monter under fredagen på jakt efter ett DK garn, hade dottern med, hon hade passande klätt sig i den randiga tunikan som jag stickat till henne.
Er minns jag :app: :heart:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
hörnsten skrev:
Er minns jag :app: :heart:
:)
Det blev inget DK, jag tog av garn från lådorna hemma och kör dubbel tråd.
MuuM skrev:
MuuM skrev:
berit skrev:
MuuM skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:
Fryle skrev:
funshine skrev:Jag funderar på om jag kan sticka en oktröja uppifrån och ner men är osäker på hur ett ok formas.
Jag brukar börja med lagom många maskor, sedan öka 8 maskor vartannat varv. Några kortvarv i nacken för formens skull.
:vågen: Visste väl att jag kunde räkna med SB. Då kan jag ju börja skissa på ett mönster till oket nu.
Lägger du ökningarna jämt utsprida runt om alltså eller ska de koncentreras över axlarna?
Jag sprider dem oftast runtom.
http://www.woolworks.org/patterns/raglan.html

Är det nån som har ett liknande mönster/lathund för runt ok? Jag tycker att de tröjor jag har stickat med ok har fler ökningar på färre varv än raglanökningen - förstår ni vad jag menar? - och skulle gärna vilja göra en uppifrånochnertröja med lite större mönsterbårder utan ökningar i.
Jag gjorde en i somras där man lade upp för halsen, stickade lite förkortade varv i nacken och kanske tre cm halslinning och sedan dubblade maskantalet. Sen stickade jag ca 10-15 cm innan jag ökade igen. Ska leta lite och se om jag kan hitta orginalmönstret.
http://www.ravelry.com/patterns/library/improvisation Här var det.
:hmm: Eeeh? Är det bara jag som får upp ett par handledsvärmare?
Användarens profilbild
Av berit
MuuM skrev:
Juliusdotter skrev:
funshine skrev:
:hmm: Eeeh? Är det bara jag som får upp ett par handledsvärmare?
:D får också upp handledsvärmare
Felstavat it was!
http://www.ravelry.com/patterns/library/improvisatsioon
:tumup: tack!

Jag vet också att zimmerman har en yoke-modell. Har dock blivit bortskämd med att kunna hitta alla beskrivningar på ravelry :roll:
Jag stickar en mössa i garnet Fuga - 50/50% akryl och ull.
Valet av garn kommer sig av att jag bad sambon ta kort på de garner som fanns hos IcaMaxi när han handlade en kväll och sen utgick jag ifrån hans beskrivning av tjocklek och färgen, inget annat :lol: (- Jag är ickegarnkunnig och impulsiv när det gäller skapande :mrgreen:) Ja, jag ville helt enkelt få utlopp för bebiskänslorna på momangen liksom... 8)
I alla fall - jag håller på att färdigställa en hjälmmössa och undrar nu om den kanske är lite för gles (troligen för att jag improviserar även vad gäller stickstorlek i förhållande till garntjocklek...) så jag undrar om det finns nåt sätt att täta till det hela på. Vågar jag tova det lite eller går det inte när det är akryl i?
Räcker det kanske med att tvätta den en gång?
Och så undrar jag också om det möjligtvis finns nåt sätt att få den lite mjukare? Nåt garnbalsam???

Mvh// vill mycket, kan mindre men har roligt ändå...
Användarens profilbild
Av berit
rithelo skrev:Jag stickar en mössa i garnet Fuga - 50/50% akryl och ull.
Valet av garn kommer sig av att jag bad sambon ta kort på de garner som fanns hos IcaMaxi när han handlade en kväll och sen utgick jag ifrån hans beskrivning av tjocklek och färgen, inget annat :lol: (- Jag är ickegarnkunnig och impulsiv när det gäller skapande :mrgreen:) Ja, jag ville helt enkelt få utlopp för bebiskänslorna på momangen liksom... 8)
I alla fall - jag håller på att färdigställa en hjälmmössa och undrar nu om den kanske är lite för gles (troligen för att jag improviserar även vad gäller stickstorlek i förhållande till garntjocklek...) så jag undrar om det finns nåt sätt att täta till det hela på. Vågar jag tova det lite eller går det inte när det är akryl i?
Räcker det kanske med att tvätta den en gång?
Och så undrar jag också om det möjligtvis finns nåt sätt att få den lite mjukare? Nåt garnbalsam???

Mvh// vill mycket, kan mindre men har roligt ändå...
Står det på banderollen om ullen är superwash-behandlad? Om den inte är det tycker jag att det borde tova sig lite om den tvättas i maskin trots akrylen :hmm: . Men jag har ingen egentlig erfarenhet. Vad gäller mjukhet kan det funka att tvätta med vanligt (människo-)balsam. Och när det är ren ull att koka, men det är nog inte ett bra råd för blandgarn med akryl i :lol: .

Hoppas du får lite fler svar från erfarna mjukgörare. Men :vågen: för inspiration!
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?