Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sepia
Hej!

Jag är ganska ny på att sy barnkläder och behöver ha ett mönster, eller noggrann beskrivning, för att få till det.

Nu har jag köpt ett tyg, tunt och lite elastiskt, för att sy en klänning som står ut när barnet snurrar. Men jag hittar inget mönster på en sådan! Bara kommentarer om att det är så lätt - att "bara" göra ett hål i en rundel, för kjolen och att ta en överdel från annat mönster till överdelen.

Jag vågar mig inte på att ha så lösa tyglar. Vet någon var det går att köpa ett lämpligt mönster eller om det finns en mer detaljerad beskrivning på någon blogg eller så...?
Av Sepia
Tack! :) Men jag har sett dessa kjolar redan. Hur får jag fast en snygg överdel utan ärmar? Jag är rädd att det blir fult i midjan. Knölig övergång mellan kjol och linne...
Användarens profilbild
Av Anna
Är det elastiskt nog så är nog inte den övergången något problem. Jag tycker det är svårare att få en snygg kantning runt ärmar och hals.
Användarens profilbild
Av SCSI
ah, jag läste kjol av nån anledning. Jag såg några klänningar oxå, men inga utförliga beskrivningar på hur man sätter ihop topp och kjol tyvärr.
Ett bra trick för att rynka jämnt är att dra en tråd genom hela kjolen, och knyta ihop till samma omkrets som överdelen. Då kommer sig rynkorna av sig självt litegrann. Markera mitt fram, mitt bak och sidorna (och nåla fast) så drar det sig inte allt för mycket.
Användarens profilbild
Av funshine
SCSI skrev:ah, jag läste kjol av nån anledning. Jag såg några klänningar oxå, men inga utförliga beskrivningar på hur man sätter ihop topp och kjol tyvärr.
Ett bra trick för att rynka jämnt är att dra en tråd genom hela kjolen, och knyta ihop till samma omkrets som överdelen. Då kommer sig rynkorna av sig självt litegrann. Markera mitt fram, mitt bak och sidorna (och nåla fast) så drar det sig inte allt för mycket.
Eller ännu hellre två parallella trådar med ca 1-2 cm mellanrum då kan man sedan sy mellan rynkningen för bättre resultat.
Av serigu
funshine skrev:
SCSI skrev:ah, jag läste kjol av nån anledning. Jag såg några klänningar oxå, men inga utförliga beskrivningar på hur man sätter ihop topp och kjol tyvärr.
Eller ännu hellre två parallella trådar med ca 1-2 cm mellanrum då kan man sedan sy mellan rynkningen för bättre resultat.
Hmm... det kanske jag vågar pröva...
Jag har sytt rätt så avancerade mönster ur Ottobre men det är lite läskigt att ta över ansvaret själv. När man har ett mönster vet man liksom att allt löser sig i slutänden...
Av serigu
Lite off topic: jag trodde att mitt användarnamn Serigu var raderat och skapade Sepia men den här gamla datorn har visst loggat in mig som Serigu. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?