Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Ponyo skrev:
Fryle skrev:Jag ska sticka en kofta åt en vän. Den får absolut inte klia och hon är bergsäker på att all ull kliar :wink: . Helst vill hon ändå ha naturmaterial. Jag har funderat på bambu, men det står på alla garner att de är svala och hon tänker sig nog en varmare kofta. Jag undrar också om bambu blir lika tungt som bomull? Eller är det lättare. Helst vill hon ha lite grövre struktur, tex stickor 4-6.

Annars funderar jag på ull/bomull-blandning, inte kliar det?
Eller så slänger du över en härva Dandelion till henne, som hon får hålla mot halsen.

Silke är annars varmt, och totalt okliigt.
Vad lustigt, alldeles nyss i bilen på vägen hem tänkte jag på att Dandelion kunde vara ett alternativ! Eftersom det ska vara en present kan jag inte fråga mottagerskan själv, men enligt hennes fru är ull ok om det inte är kliigt och Dandelion kliar verkligen inte!
Av Ponyo
Fryle skrev:
Ponyo skrev:
Fryle skrev:Jag ska sticka en kofta åt en vän. Den får absolut inte klia och hon är bergsäker på att all ull kliar :wink: . Helst vill hon ändå ha naturmaterial. Jag har funderat på bambu, men det står på alla garner att de är svala och hon tänker sig nog en varmare kofta. Jag undrar också om bambu blir lika tungt som bomull? Eller är det lättare. Helst vill hon ha lite grövre struktur, tex stickor 4-6.

Eller så slänger du över en härva Dandelion till henne, som hon får hålla mot halsen.

Vad lustigt, alldeles nyss i bilen på vägen hem tänkte jag på att Dandelion kunde vara ett alternativ! Eftersom det ska vara en present kan jag inte fråga mottagerskan själv, men enligt hennes fru är ull ok om det inte är kliigt och Dandelion kliar verkligen inte!
Nej, det känns nästan som bomull. Men med värmande egenskaper.
Användarens profilbild
Av Fryle
Ponyo skrev:
Fryle skrev:
Ponyo skrev:

Nej, det känns nästan som bomull. Men med värmande egenskaper.
Jag vet, jag har tre härvor här som jag tyvärr inte gjort något av ännu, de har liksom inte kommit fram i kön... :oops:
Av Ponyo
sirisirius skrev:Jag har blitt lite sugen på att sticka en Marin sjal, kan man göra det av Dandelion? Det låter ju väldigt mjukt och gosigt. :D
Det kan man absolut. Den blir då snäppet större.
Tyvärr är det så att det precis inte räcker med en härva.
Har dock för mig att Elin klarade sig på en härva med samma meterantal genom att gå ner till stickor 3.
Ponyo skrev:
sirisirius skrev:Jag har blitt lite sugen på att sticka en Marin sjal, kan man göra det av Dandelion? Det låter ju väldigt mjukt och gosigt. :D
Det kan man absolut. Den blir då snäppet större.
Tyvärr är det så att det precis inte räcker med en härva.
Har dock för mig att Elin klarade sig på en härva med samma meterantal genom att gå ner till stickor 3.
Tack för tips. Kollade ravelry och jag vill nog få till en hyffsat stor ändå. :D ska sticka färdigt min milie först sen kanske jag kan beställa av dig. :D
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Juliusdotter skrev:Får nog repa sjalen jag jobbar på. Stickar den med drops lace och ett kid mohair som jag fick för många år sedan. Inser att Mohairen inte kommer att räcka. Den säljs inte längre, surfat runt efter något liknande och fann att ice yarn hade ett snarlikt. Tyvärr hittar jag bara ställen där jag måste beställa minst 10 nystan vid köp av det. Så jag repar nog, skippar mohairen och kör enbart lace.
Har du redan repat upp? Jag har Kid Mohair (tror jag att det är), ett nystan äppelgrönt och ett i en guldaktig nyans. Om det kan vara till hjälp letar jag gärna fram dem och kollar närmare.
Tack, nej har inte hunnit repa än, tyvärr är dina färger fel. Den är vit den jag stickar.
Jag har nog vit. Om jag inte gjort mig av med den. Ska kolla imorgon.
Tack, Light fingering 250m/25gram, skall jag kanske förtydliga med.
Jag hade kvar den.
Det är en kid silk haze, pearl.
Dvs inte kritvit, utan mer naturvitt.
http://www.knitrowan.com/yarns/kidsilk-haze
Tack för att du kollade. Det blir nog för tydlig färgskiftning, så då börjar jag repa istället.
Har du repat än? Hur mycket fattas? Jag har ett litet, litet pyttenystan. Hade du frågat för en vecka sen hade jag två som legat lääääääänge. :wink:
sirisirius skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Juliusdotter skrev:Får nog repa sjalen jag jobbar på. Stickar den med drops lace och ett kid mohair som jag fick för många år sedan. Inser att Mohairen inte kommer att räcka. Den säljs inte längre, surfat runt efter något liknande och fann att ice yarn hade ett snarlikt. Tyvärr hittar jag bara ställen där jag måste beställa minst 10 nystan vid köp av det. Så jag repar nog, skippar mohairen och kör enbart lace.
Har du redan repat upp? Jag har Kid Mohair (tror jag att det är), ett nystan äppelgrönt och ett i en guldaktig nyans. Om det kan vara till hjälp letar jag gärna fram dem och kollar närmare.
Tack, nej har inte hunnit repa än, tyvärr är dina färger fel. Den är vit den jag stickar.
Jag hade kvar den.
Tack för att du kollade. Det blir nog för tydlig färgskiftning, så då börjar jag repa istället.
Har du repat än? Hur mycket fattas? Jag har ett litet, litet pyttenystan. Hade du frågat för en vecka sen hade jag två som legat lääääääänge. :wink:
Japp, redan repad och nya maskor på stickorna. Synd att jag inte hojtade tidigare. Mina har också legat lääänge och jag såg en chans att bli av med dem, får bli till något annat
Juliusdotter skrev:
sirisirius skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Jag hade kvar den.
Japp, redan repad och nya maskor på stickorna. Synd att jag inte hojtade tidigare. Mina har också legat lääänge och jag såg en chans att bli av med dem, får bli till något annat
Synd! Men det nya blir säker bra det med. :D
Användarens profilbild
Av isbl
Ponyo skrev:
isbl skrev:Jag behöver tips på projekt! Har två nystan, ett i turkost och ett i brunt, i ett fingering-garn, 400 m/härva tror jag. Vad ska jag göra? Jag är inte jääätteförtjust att sticka på smala stickor, så något projekt där garnet hålls dubbelt skulle också kunna funka. Någon som sitter på något favoritmönster i randigt/tvåfärgat?
Ja. Rayures
Hm, behöver fler tips på detta! Vet inte om jag orkar slätsticka en hel Rayures...
Användarens profilbild
Av Fryle
Nu är jag färdig med min Still Light Tunic! :vågen:

Bild

Eftersom jag ofta har min fläta hängande på ryggen vill jag inte ha en knapp där som den kan fastna i, har alltså skippat sprundet bak.
Bild

Fler bilder mm finns på Ravelry. :tumup:
Användarens profilbild
Av isbl
Fryle skrev:Nu är jag färdig med min Still Light Tunic! :vågen:
Eftersom jag ofta har min fläta hängande på ryggen vill jag inte ha en knapp där som den kan fastna i, har alltså skippat sprundet bak.

Härliga färger, och vilken rolig konstruktion på fickorna!
isbl skrev:

:iagree: blir glad färger :D . Jätte fin
Användarens profilbild
Av Fryle
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:

:iagree: blir glad färger :D . Jätte fin
Tack!

Ja, jag är förtjust i färgerna. Och just fickkonstruktionen gjorde att jag fastnade för detta mönstret. :D
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?