Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Juliusdotter skrev:Får nog repa sjalen jag jobbar på. Stickar den med drops lace och ett kid mohair som jag fick för många år sedan. Inser att Mohairen inte kommer att räcka. Den säljs inte längre, surfat runt efter något liknande och fann att ice yarn hade ett snarlikt. Tyvärr hittar jag bara ställen där jag måste beställa minst 10 nystan vid köp av det. Så jag repar nog, skippar mohairen och kör enbart lace.
Har du redan repat upp? Jag har Kid Mohair (tror jag att det är), ett nystan äppelgrönt och ett i en guldaktig nyans. Om det kan vara till hjälp letar jag gärna fram dem och kollar närmare.
Tack, nej har inte hunnit repa än, tyvärr är dina färger fel. Den är vit den jag stickar.
Jag har nog vit. Om jag inte gjort mig av med den. Ska kolla imorgon.
Tack, Light fingering 250m/25gram, skall jag kanske förtydliga med.
Användarens profilbild
Av sus
Jag behöver hjälp. Har stickat en sjal med spetsmönster. Ganska stora stickor också i förhållande till garnets tjocklek. Nu när jag ska maska av så blir avmaskningen för stram. Har ni något tips någon lösare typ av avmaskning?
(Nu skulle det passa bra med en bild kanske, men jag orkar inte, hoppas ni fattar ändå)
Användarens profilbild
Av isbl
Jag har gjort en sydd avmaskning på en sjal som blev väldigt stretchig. Återkommer med länk! Annars tror jag Juliusdotters tips funkar, det är väl Jennys surprisingly stretchy bind-off?
Av Ponyo
sus skrev:Jag behöver hjälp. Har stickat en sjal med spetsmönster. Ganska stora stickor också i förhållande till garnets tjocklek. Nu när jag ska maska av så blir avmaskningen för stram. Har ni något tips någon lösare typ av avmaskning?
(Nu skulle det passa bra med en bild kanske, men jag orkar inte, hoppas ni fattar ändå)
Ja, jag har lärt mig en elastisk BO:
Bind off all sts as follows: K1, *k1, insert LH needle into the front loops of the 2 sts on RH needle, k2tog- tbl; rep from * to end. Break yarn and pull through last st.
Användarens profilbild
Av isbl
"How to work a sewn bind-off: thread your yarn tail through the tapestry needle and work as follows. **Holding
the piece with the right side facing you and working right to left, insert the tapestry needle purlwise through the
first two stitches on the left hand needle. Pull the yarn all the way through, leaving the stitches on the needle.
Now insert the tapestry needle knitwise into the right hand stitch (the first stitch on the needle). Pull the yarn all
the way through and at the same time pull this first stitch off the needle. Repeat from ** until you have only one
stitch left on the needle. Insert the tapestry needle through this last stitch - it really doesn’t matter how - and pull
of the needle. You’re done!
This technique seems to take forever but it really is the best bind-off for this project - it’s very elastic
and looks great with the garter stitch theme of the piece."

beskrivningen är tagen från det här mönstret:
http://www.ravelry.com/patterns/library/larch
Användarens profilbild
Av isbl
Jag behöver tips på projekt! Har två nystan, ett i turkost och ett i brunt, i ett fingering-garn, 400 m/härva tror jag. Vad ska jag göra? Jag är inte jääätteförtjust att sticka på smala stickor, så något projekt där garnet hålls dubbelt skulle också kunna funka. Någon som sitter på något favoritmönster i randigt/tvåfärgat?
Av Ponyo
isbl skrev:Jag behöver tips på projekt! Har två nystan, ett i turkost och ett i brunt, i ett fingering-garn, 400 m/härva tror jag. Vad ska jag göra? Jag är inte jääätteförtjust att sticka på smala stickor, så något projekt där garnet hålls dubbelt skulle också kunna funka. Någon som sitter på något favoritmönster i randigt/tvåfärgat?
Ja. Rayures
Ponyo skrev:
sus skrev:Jag behöver hjälp. Har stickat en sjal med spetsmönster. Ganska stora stickor också i förhållande till garnets tjocklek. Nu när jag ska maska av så blir avmaskningen för stram. Har ni något tips någon lösare typ av avmaskning?
Ja, jag har lärt mig en elastisk BO:
Bind off all sts as follows: K1, *k1, insert LH needle into the front loops of the 2 sts on RH needle, k2tog- tbl; rep from * to end. Break yarn and pull through last st.
:iagree: Min favorit!
Användarens profilbild
Av isbl
Ponyo skrev:
isbl skrev:Jag behöver tips på projekt! Har två nystan, ett i turkost och ett i brunt, i ett fingering-garn, 400 m/härva tror jag. Vad ska jag göra? Jag är inte jääätteförtjust att sticka på smala stickor, så något projekt där garnet hålls dubbelt skulle också kunna funka. Någon som sitter på något favoritmönster i randigt/tvåfärgat?
Ja. Rayures
Aah, den ja, ska kolla upp asap :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag ska sticka en kofta åt en vän. Den får absolut inte klia och hon är bergsäker på att all ull kliar :wink: . Helst vill hon ändå ha naturmaterial. Jag har funderat på bambu, men det står på alla garner att de är svala och hon tänker sig nog en varmare kofta. Jag undrar också om bambu blir lika tungt som bomull? Eller är det lättare. Helst vill hon ha lite grövre struktur, tex stickor 4-6.

Annars funderar jag på ull/bomull-blandning, inte kliar det?
Fryle skrev:Jag ska sticka en kofta åt en vän. Den får absolut inte klia och hon är bergsäker på att all ull kliar :wink: . Helst vill hon ändå ha naturmaterial. Jag har funderat på bambu, men det står på alla garner att de är svala och hon tänker sig nog en varmare kofta. Jag undrar också om bambu blir lika tungt som bomull? Eller är det lättare. Helst vill hon ha lite grövre struktur, tex stickor 4-6.

När jag började läsa tänkte jag genast på ull/bomull-blandning, sen behöver du inte nämna att det är ull i koftan :roll:
Av Ponyo
Fryle skrev:Jag ska sticka en kofta åt en vän. Den får absolut inte klia och hon är bergsäker på att all ull kliar :wink: . Helst vill hon ändå ha naturmaterial. Jag har funderat på bambu, men det står på alla garner att de är svala och hon tänker sig nog en varmare kofta. Jag undrar också om bambu blir lika tungt som bomull? Eller är det lättare. Helst vill hon ha lite grövre struktur, tex stickor 4-6.

Eller så slänger du över en härva Dandelion till henne, som hon får hålla mot halsen.

Silke är annars varmt, och totalt okliigt.
Av Ponyo
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Juliusdotter skrev:Får nog repa sjalen jag jobbar på. Stickar den med drops lace och ett kid mohair som jag fick för många år sedan. Inser att Mohairen inte kommer att räcka. Den säljs inte längre, surfat runt efter något liknande och fann att ice yarn hade ett snarlikt. Tyvärr hittar jag bara ställen där jag måste beställa minst 10 nystan vid köp av det. Så jag repar nog, skippar mohairen och kör enbart lace.
Har du redan repat upp? Jag har Kid Mohair (tror jag att det är), ett nystan äppelgrönt och ett i en guldaktig nyans. Om det kan vara till hjälp letar jag gärna fram dem och kollar närmare.
Tack, nej har inte hunnit repa än, tyvärr är dina färger fel. Den är vit den jag stickar.
Jag hade kvar den.
Det är en kid silk haze, pearl.
Dvs inte kritvit, utan mer naturvitt.
http://www.knitrowan.com/yarns/kidsilk-haze
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:
Fryle skrev:
Jag hade kvar den.
Det är en kid silk haze, pearl.
Dvs inte kritvit, utan mer naturvitt.
http://www.knitrowan.com/yarns/kidsilk-haze
Tack för att du kollade. Det blir nog för tydlig färgskiftning, så då börjar jag repa istället.
  • 1
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?