Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Vinterhumlan
Fick idag reda på att lilleman skall vara med i lussetåget på dagis. Visst, jag kan gå bort till köpcentrat och köpa en tomtedräkt på Lindex, gå hem tvätta den och se hur de vita muddarna blir rosa (vilket iofs torde vara politiskt korrekt), men hur kul är det???

Jag är sugen på att sy något eget! Men vad? Tomtedräkt? De känns ju inte så kul. Men om någon har en söt bild på någon som man kan bli inspirerad av kanske det är ett alternativ. Vad skulle han annars vara? Pepparkaksgubbe, lucia/tärna/stjärngosse eller halmbock?
:help: Jag behöver all inspiration jag kan få!
Användarens profilbild
Av Annika80
Har ej sytt själv men har hört om någon som klädde ut sitt barn till julgran, och det tyckte jag lät roligt :D
Användarens profilbild
Av lotti
Pepparkaksbagare i vit kockmössa, vitt förkläde och en kavel hängades om halsen är mitt förslag :wink:
Användarens profilbild
Av Ester
Alice första luciatåg fick hon en tomteluva + ett tärnljus.

det blir samma iår - ingen annan utsyrsel nödvändig - för de var ändå utomhus och hade ytterkläder på sig :wink:
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker tärna är bäst, bara ett linne, lite glitter och så får man ett roligt ljus att hålla i också :wink:
Användarens profilbild
Av Fryle
Stjärngossarna känns utrotningshotade, gör en insats för att rädda dem!

(Själv håller jag på med ett försök att virka en stjärngossestrut, men andra projekt kommer emellan.)
Användarens profilbild
Av Hellen
Fryle skrev:Stjärngossarna känns utrotningshotade, gör en insats för att rädda dem!

(Själv håller jag på med ett försök att virka en stjärngossestrut, men andra projekt kommer emellan.)
Vill väldans gärna se resultatet på den virkade stjärngossestruten när den är klar, jösses vad spännande :eld: :eld: :eld:

Själv köpte jag till sonen en vanlig hederlig och något tråkig :? tomtedräkt med tillhörande luva på loppis för 20:- Behöver jag säga att den verkar vara obetydligt använd :wink:
Användarens profilbild
Av äpplebus
Vinterhumlan skrev:Fick idag reda på att lilleman skall vara med i lussetåget på dagis. Visst, jag kan gå bort till köpcentrat och köpa en tomtedräkt på Lindex, gå hem tvätta den och se hur de vita muddarna blir rosa (vilket iofs torde vara politiskt korrekt), men hur kul är det???

Jag är sugen på att sy något eget! Men vad? Tomtedräkt? De känns ju inte så kul. Men om någon har en söt bild på någon som man kan bli inspirerad av kanske det är ett alternativ. Vad skulle han annars vara? Pepparkaksgubbe, lucia/tärna/stjärngosse eller halmbock?
:help: Jag behöver all inspiration jag kan få!
Halmbock tycker jag var en kreativ tanke. Jag är väldigt sugen på att se bild om du väljer det alternativet. :wink:
Användarens profilbild
Av Fryle
Hellen skrev:
Fryle skrev:Stjärngossarna känns utrotningshotade, gör en insats för att rädda dem!

Vill väldans gärna se resultatet på den virkade stjärngossestruten när den är klar, jösses vad spännande :eld: :eld: :eld:

Själv köpte jag till sonen en vanlig hederlig och något tråkig :? tomtedräkt med tillhörande luva på loppis för 20:- Behöver jag säga att den verkar vara obetydligt använd :wink:
Javisst! När (om) den blir klar ska jag visa upp resultatet. Just nu är jag med i fodralbytet, sedan väntar en luciakrona som jag i ett svagt ögonblick lovat att virka till dagis (dottern har en som jag virkat och de tyckte det var fin och ville ha en till dagis). SEDAN är struten på tur, ännu är den bara ett par centimeter hög och jag är inte riktigt nöjd, så jag kanske får börja om igen.
Av Vinterhumlan
Tack för era svar :D

Jag håller med om att stjärngossarna bör tas upp på en lista över utrotningshotade arter och har funderat mycket på om inte B skulle vara det. Det känns liksom mest rätt på något vis. Men, jag hinner inte virka en strut till honom (men är grymt nyfiken på att få se resultatet av din, Fryle!) och jag har mycket svårt att tro att han accepterar att ha en av papp på sig :? :lol: Sedan känner jag att jag vill att han skall vara bekväm i sina kläder, det skall liksom inte bara vara något fint för mamma och pappa att titta på. Eftersom han är lite frusen av sig får det alltså bli lite tjockare kläder (trots att de skall vara inne).

Halmbock var lite att ta i från min sida :lol: Jag skulle skrivit julbock istället 8) Halm hade jag inte vågat ha på honom - tänk om han kommer i närheten av något ljus :shock: Men tanken var att sy en gul overall och sedan sy på röda band på lämpliga ställen. Hur man gör med huvudet vet jag dock inte riktigt :hmm:

Jag och mannen satt och spånade igår. Tidsbrist i kombination med att det definitivt är hög tid att ta och fota julkorten nu till helgen gör att det troligtvis får bli en nissedräkt. Tänkte sy gråa fleecemuddbyxor, en röd tröja (lite oklart hur denna skall se ut) samt en liten säck att ha med sig.
Blir kanske lite trist, men jag siktar på att försöka få på honom stjärngossekläder till nästa år 8) Det positiva är att kläderna kommer att vara bekväma och att han kan ha dem på sig hela dagen!
Användarens profilbild
Av Hello
Julbock lät ju jättekul!

Apropå stjärngossestrut, så har jag sytt en i vit velour till min man (som leder lussetåget på jobbet, så han var ju tvungen att utmärka sig på nåt sätt ;) ). Den är som en lång toppluva, med tre påsydda guldstjärnor och en guldfärgad gardinomtagssnoddstofs längst upp i struten.

Är han lite frusen kan han ju gott ha vita kläder under stjärngosselinnet. Det har jag alltid haft; t-shirt o strumpbyxor.
Av Vinterhumlan
Hello skrev:Julbock lät ju jättekul!

Apropå stjärngossestrut, så har jag sytt en i vit velour till min man (som leder lussetåget på jobbet, så han var ju tvungen att utmärka sig på nåt sätt ;) ). Den är som en lång toppluva, med tre påsydda guldstjärnor och en guldfärgad gardinomtagssnoddstofs längst upp i struten.

Är han lite frusen kan han ju gott ha vita kläder under stjärngosselinnet. Det har jag alltid haft; t-shirt o strumpbyxor.
:D
DEN lät spännande! Du har inte möjlighet att ta en bild?
Användarens profilbild
Av florin
Vinterhumlan skrev:
Hello skrev:Julbock lät ju jättekul!

:D
DEN lät spännande! Du har inte möjlighet att ta en bild?
Jag vill oxå se bild!!!! Kan kanske vara något att göra till Anton.... Fast han är ju så fin i brunt så han blir säkert en välgräddad pepparkaka i velour till slut i alla fall :D
Användarens profilbild
Av Hello
Då gör vi ett försök:
Bild
(Notera oxå min underbart vackra adventsduk, som jag köpte på Indiska för många år sedan :) )

Och på bäraren:
Bild
Av Vinterhumlan
SÅ FIN!
Hoppas att du inte tar illa upp om jag snor din idé RAKT AV! SÅ vill jag att B skall se ut i lussetåget!
Tack tack tack :urule:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?