Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sara+
Våra grannar på landet har får. När de klipper dom brukar de ge bort eller slänga ullen. Jag funderar på om jag skulle be att få lite och ta om hand på nåt sätt? Eller är det att ta vatten över huvudet?
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag skulle kunna tänka mig att göra det om jag hade en kardmaskin. Handkarda är för jobbigt... Innan kardning behöver man bara lätt-tvätta ullen, lägga i blöt för att få bort skräp.
vad tänkte du göra av ullen?
Användarens profilbild
Av Sara+
SCSI skrev:Jag skulle kunna tänka mig att göra det om jag hade en kardmaskin. Handkarda är för jobbigt... Innan kardning behöver man bara lätt-tvätta ullen, lägga i blöt för att få bort skräp.
vad tänkte du göra av ullen?
Jag vet inte, känns bara onödigt att slänga.
Men i vilket skede tar man bort ev bajs/lera? Vill ju inte tvätta bort ullfettet tänker jag?
Användarens profilbild
Av HPe
När exets föräldrar hade får tog jag hand om ullen några gånger.
Vet inte hur man 'ska' göra men jag slängde det som var mkt bajsigt eller fult- inte värt att lägga ner energi på! Sen tvättade jag den i ljummet vatten. Inte gör varmt så att det tovade ihop, ingen tvål eller så och inte röra så mkt, mest Fösa runt lite.
Hängtorka gjorde jag.
Hade en kardmaskin och spinnrock så jag fick faktiskt ihop ett nystan o stickade ett par( mkt ojämna pga garnet) raggsockor till pappan som ägde fåren. :D
Vet inte om han använde dem, men han blev glad.
Användarens profilbild
Av SCSI
Sara+ skrev:Jag vet inte, känns bara onödigt att slänga.
Men i vilket skede tar man bort ev bajs/lera? Vill ju inte tvätta bort ullfettet tänker jag?
Det är just det lätt-tvätten är till för. Det allra fulaste brukade jag oxå ta bort, men sen blötlägger man ullen i ljummet vatten och puttar omkring lite så att smuts lossnar. Om det behövs kör man mer än ett bad. Man kan använda lite såpa utan att allt fett försvinner, men vanligtvis behövs det inte. Otvättad ull är ett helvete att försöka karda, även om det inte är fullt med skräp. Det är liksom för mycket fett så det bara fastnar i kardorna.
Av skogsviol
Jag har aldrig tvättat ullen innan kardning, bara rensat den från det mesta av skräpet innan kardning. Med handkardor eller handvevad kardmaskin. Det har alltid funkat jättebra! Om ullen inte varit för tovig, då går den inte att karda. En gång tog jag vara på ull som var så ihoptovad så den såg ut som enn fäll utan hud. Då tesade (drog & pillade, fluffade med fingrarna) jag den på "hudsidan och tovade där. Det blev jättebra! Sammanhängande läderfri fäll.
:D
Ullen blir tvättad när den tovas. Garn tvättar jag när det är färdigspunnet och hänger tyngder när d torkar.
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
Det finns ju en massa småsaker man kan göra med ull också. Tomtar, änglar, tova fingerdockor och sånt. Då behöver man knappt kardor ens.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Dorotea skrev en gång en tråd om hur hon gjorde helt hemgjorda vantar, steg för steg inklusive fårklippning. Nu finns den väl inte kvar längre eftersom hon raderat sin användare, men har du kontakt med henne på facebook (eller om hon har kvar sin blogg?) så kan du höra med henne.
Användarens profilbild
Av Fryle
Sanna81 skrev:Dorotea skrev en gång en tråd om hur hon gjorde helt hemgjorda vantar, steg för steg inklusive fårklippning. Nu finns den väl inte kvar längre eftersom hon raderat sin användare, men har du kontakt med henne på facebook (eller om hon har kvar sin blogg?) så kan du höra med henne.
Just det. Berättelsen började 'Jag känner ett får som heter Ulla' och slutade med ett par fantastiskt fina röda tumvantar. :loving:
Användarens profilbild
Av Sara+
Fryle skrev:
Sanna81 skrev:Dorotea skrev en gång en tråd om hur hon gjorde helt hemgjorda vantar, steg för steg inklusive fårklippning. Nu finns den väl inte kvar längre eftersom hon raderat sin användare, men har du kontakt med henne på facebook (eller om hon har kvar sin blogg?) så kan du höra med henne.
Just det. Berättelsen började 'Jag känner ett får som heter Ulla' och slutade med ett par fantastiskt fina röda tumvantar. :loving:
Det skulle ju vara fantastiskt att kunna visa upp ett sådant resultat :loving:

I realiteten är ett par pysseltomtar kanske närmare till min nivå. Men det skulle vara helt ok också :D
Av Ponyo
Jag har kardmaskin :tumup:

Har stickat ett par vantar som jag gjort det mesta själv med. Enda jag inte gjort var att klippa fåren/kaninen. Fårullen var dessutom delvis tvättad när den kom.
Användarens profilbild
Av SCSI
skogsviol skrev:Jag har aldrig tvättat ullen innan kardning, bara rensat den från det mesta av skräpet innan kardning.
Det varierar nog från får till får - jag har nog kardat direkt jag med men jag upplever att det är mycket trögare att karda om det är för mycket fett och smuts i ullen. Lättvättad ull glider liksom bättre. :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?