Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hur svårt är det att räkna om mönster?
Jag har stickat krokodilsockor i dubbeltråd med 3,5 ungefär som mönstret säger men jag skulle vilja sticka ett par tunnare med en tråd och 2-2,5. Finns det nån bra länk till hur man gör för att räkna om?
sirisirius skrev:Hur svårt är det att räkna om mönster?
Jag har stickat krokodilsockor i dubbeltråd med 3,5 ungefär som mönstret säger men jag skulle vilja sticka ett par tunnare med en tråd och 2-2,5. Finns det nån bra länk till hur man gör för att räkna om?
Gör en provlapp med nämnt garn och stickor och så mäter du hur många maskor det blir per cm, eller hellre 10 cm. Sen tar du måtten på det du vill göra och räknar om hur många maskor som behövs
Om du inte hunnit provlappa har jag mönster för tunnare garn. Kan ju alltid leta men vet inte om jag hittar det.
Juliusdotter skrev:
Om du inte hunnit provlappa har jag mönster för tunnare garn. Kan ju alltid leta men vet inte om jag hittar det.
Vill jättegärna ha mönstret om du skulle hitta det! :vågen: :D
Användarens profilbild
Av Fryle
sirisirius skrev:Jag saknar forumsnack om stickning, har ni tips på grupper i ravelry som man kan gå med i? :D
Jag är med i dessa båda, men där är inte så mycket aktivitet precis:

http://www.ravelry.com/groups/swedish-knitters
http://www.ravelry.com/groups/skanestickare

Du kan ju kolla vilka övriga grupper medlemmarna i dessa är med i, kanske hittar du något intressant där?
sirisirius skrev:
Juliusdotter skrev:
Vill jättegärna ha mönstret om du skulle hitta det! :vågen: :D
Otroligt men jag hittade det (mina stickrelaterade grejer har inte fått bestämd plats efter flytten, men jag fick en bra anledning till att gå igenom det nu)
Användarens profilbild
Av isbl
sirisirius skrev:Jag saknar forumsnack om stickning, har ni tips på grupper i ravelry som man kan gå med i? :D
Jag sticksnackar gärna här :wink: Ravelry tycker jag har så knepig forumfunktion, svårt att följa diskussioner.
isbl skrev:
Jag sticksnackar gärna här :wink: Ravelry tycker jag har så knepig forumfunktion, svårt att följa diskussioner.
Saknar också snacket, då får vi se till att sticksnack :D
Användarens profilbild
Av isbl
Juliusdotter skrev:Vad har ni på gång nu? Själv håller jag på med en tunn sjal, som gåva till min vän som gifter sig i maj. Står jag bara ut med att repetera mönstret en miljon gånger (nja, men just nu känns det så) så kommer den bli så fin.
Fin gåva! Jag håller på med Järbo garns KAL på en mini-islandströja. Jättekul att sticka flerfärgsstickning, ska även steeka den, har jag aldrig gjort förut, så det blir bra övning på ett litet plagg som det inte gör så mkt om det inte blir bra :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
Ända sedan jag sår Melons Still Light Tunic har jag varit sugen på att sticka en sådan. Jag är ganska långt kommen med den, räknar med att bli färdig inom de närmaste dagarna. Den är grönrandig i Drops Alpaca. Och jag gör den längre för att ha den som klänning, och med hellånga ärmar i stället för 3/4.

Sedan måste jag nog frihandssticka igen, jag är inte van vid att följa mönster, känner mig lite styrd då. :roll:
isbl skrev:
Juliusdotter skrev:Vad har ni på gång nu? Själv håller jag på med en tunn sjal, som gåva till min vän som gifter sig i maj. Står jag bara ut med att repetera mönstret en miljon gånger (nja, men just nu känns det så) så kommer den bli så fin.
Fin gåva! Jag håller på med Järbo garns KAL på en mini-islandströja. Jättekul att sticka flerfärgsstickning, ska även steeka den, har jag aldrig gjort förut, så det blir bra övning på ett litet plagg som det inte gör så mkt om det inte blir bra :lol:
Jag steekade första gången i höstas, jag tyckte det var mer läskigt att sätta tröjan i symaskinen än att sätta dit saxen. Nästa gång vill jag prova att virka innan jag klipper.
Fryle skrev:Ända sedan jag sår Melons Still Light Tunic har jag varit sugen på att sticka en sådan. Jag är ganska långt kommen med den, räknar med att bli färdig inom de närmaste dagarna. Den är grönrandig i Drops Alpaca. Och jag gör den längre för att ha den som klänning, och med hellånga ärmar i stället för 3/4.

Sedan måste jag nog frihandssticka igen, jag är inte van vid att följa mönster, känner mig lite styrd då. :roll:
Mmm mycket som Melon skapar är jag sugen på. Men jag har svårt att hålla motivationen igång när det blir slätstickning i flera dm, så jag fortsätter att drömma.
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?