Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har överträffat mig själv än en gång och provat sticka sockar med strumpstickor (första gången i mitt liv!) :D Jag har dock bara ett mönster för sockar i vuxenstorlek och har ju därför fått improvisera så gott jag har kunnat :P Skulle dock vilja ha ett mönster i rätta storlekar, dvs nyfödd, 3 år, 5 år och 7 år! Här ska nämligen stickas sockor! 8) Så vet nån vart det finns? :help:

Mitt livs första socka är på intet sätt perfekt och jag undrar varför den blev så "hålig" eller hur man ska säga vid minskningarna framme vid tårna? :roll: Nån som har några idèer? Kankse blir lättare att få det snyggt med ett riktigt mönster 8)

Bild
Användarens profilbild
Av anilov
Håligheten längst fram beror på det gängse sättet att avmaska strumpor som beskrivs i svenska mönster. Du har alltså antagligen inte gjort "fel". Jag tror att beskrivningar i andra länder skiljer sig en del, och att du om du går in på exempelvis www.knitty.com kan hitta sockbeskrivningar där du inte får det problemet. Det får du inte heller om du följer mitt favoritrecept på babysockor, som finns i Celia B Dackenbergs bok "sparat och samlat" (?), en bok som är totalslut på förlaget och går för tre-fyrahundra på Tradera, om den alls kommer ut där. Men på bibliotek går den att få tag i! Fördelen är att man syr ihop strumpan på slutet, och alltså stickar hela på två stickor. Den är dessutom hög, går upp över hela vaden, och det tycker jag är bra.

Annars har jag en "isländsk" minskning att ta till vid tårna: Sticka alla maskor utom sista på andra stickan, plocka upp första maskan på tredje stickan, sno runt andra stickan, sätt över den maska som tidigare var sista maskan på andra stickan på tredje stickan. Sticka nu ihop de två första maskorna på tredje stickan (sticka alltså tillsammans). Nu har du två maskor på den andra stickan. Gör en överhandshoptagning, det vill säga, dra maskan längst till höger på andra stickan över den vänstra maskan. Nu har du minskat två maskor, och fått EN kantmaska (till skillnad från "svenska" sättet, där du har två, med ett hål mellan kantmaskorna).

Gör om samma procedur mellan fjärde och första stickan.

Upprepa sedan detta varje varv där du vill minska för tårna.

Det är svårt att översätta handens kunskap till text, märker jag, så jag hoppas att det blev begripligt. :wink:
Senast redigerad av anilov den mån okt 15, 2007 15:34, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av sacha42
söta :D
Användarens profilbild
Av Asereht
Visst är det kul att sticka sockor! Jag är helt såld på det, man kan ju variera i all oändlighet och så är det praktiskt också. :D

Här är mönstret jag använder mig av och lärde mig med (har själv skrivit ned det så är det stavfel så ha överseende) det tycker jag är bra. De minsta strl kan man ju bara variera fotlängden på så får man bra sockar till de minsta.

http://www.familjeliv.se/krypin/asereht ... ulkitf.jpg
Användarens profilbild
Av mejamy
Asereht skrev:Visst är det kul att sticka sockor! Jag är helt såld på det, man kan ju variera i all oändlighet och så är det praktiskt också. :D

Här är mönstret jag använder mig av och lärde mig med (har själv skrivit ned det så är det stavfel så ha överseende) det tycker jag är bra. De minsta strl kan man ju bara variera fotlängden på så får man bra sockar till de minsta.

Nu har jag äntligen (efter många försök och fel och uppdragningar) knäckt koden till sockstickning :vågen: Det hela är ju rätt logiskt bara man kommer på det! :o Men det hade inte gått utan hjälp...så TACK Asereht för stickningssuport via pm! Tack vare dig och detta mönstret har jag nu ett par söta babysockar till lilla bebisen :mrgreen: Visserligen är de inte prefekta på ngt vis, på ena fick jag tåihoptagningarna på sniskan på nått vis :roll: och på den andra glömde jag att man inte ska taihop varje varv förrän efter några varv, så den blev lite väl spetsig :lol: Men nu vet jag iallafall hur man gör, och nästa par kommer säkerligen att bli mycket bättre. Måste bara köpa mer garn först :wink:
Användarens profilbild
Av Asereht
mejamy skrev:
Asereht skrev:Visst är det kul att sticka sockor! Jag är helt såld på det, man kan ju variera i all oändlighet och så är det praktiskt också. :D

Nu har jag äntligen (efter många försök och fel och uppdragningar) knäckt koden till sockstickning :vågen: Det hela är ju rätt logiskt bara man kommer på det! :o Men det hade inte gått utan hjälp...så TACK Asereht för stickningssuport via pm! Tack vare dig och detta mönstret har jag nu ett par söta babysockar till lilla bebisen :mrgreen: Visserligen är de inte prefekta på ngt vis, på ena fick jag tåihoptagningarna på sniskan på nått vis :roll: och på den andra glömde jag att man inte ska taihop varje varv förrän efter några varv, så den blev lite väl spetsig :lol: Men nu vet jag iallafall hur man gör, och nästa par kommer säkerligen att bli mycket bättre. Måste bara köpa mer garn först :wink:
Vad kul att det äntligen känns logiskt! :) I början när jag läste sockmönster då skändes det som grekiska, helknasigt men när man väl fått till det och sockan växer fram så inser man logiken och med lite träning så går det av bara farten. :) Mitt första par är lite sneda och vinda de med men fullt användbara. :D
Användarens profilbild
Av MuuM
Och jag kan rekommendera att sticka sockor på rundstickor, med hjälp av Magic Loop! Det var det bästa jag lärt mig på länge, nu slipper jag irritera mig över att jag tappar strumpstickorna och att jag inte kan få det snyggt i "skarvarna" mellan stickorna...

http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques och videon under Magic Loop Knitting.

/MuuM
Användarens profilbild
Av lingonben
Vill delge ett litet tips! Jag har ett sockmöster som jag tycker är jättebra för de sitter kvar så bra på små fötter. När man stickar "skaftet" (resåren) så stickar jag två räta, två aviga och när skaftet är tillräckligt långt stickar jag ihop maskor så att det blir hälften så många, dvs en rät, en avig, i ca 4-5 varv. Sen utökar jag igen till ursprungligt antal, stickar ett varv och sen börjar jag med hälen. Förstod ni?? :roll: Jag är nog inte så bra på att förklara... Men ihoptagningen gör att det blir lite tajtare runt vristen, men de är ändå lätta att ta på.
Kan försöka komma ihåg att ta bild och visa!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?