Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Jag började sticka ett par sockor i stl 35 till C. Jag började med 40 maskor och tycket det gick rätt bra, tills hon provade och hälen bokstavligen såg ut som en påse skit, den var som en säck. Jag repade upp och började om och nu ska jag börja sticka på hälen, frågan är hur jag ska göra för att den ska bli bra. Jag stickar på rundsticka och har snart googlat ihjäl mig.
Användarens profilbild
Av HPe
Hur stickar du hälen? :wink:
beroende på garntjocklek/stick stl känns 40 maskor lite mkt?
Jag brukar köra på järbo raggi garm, stickor 4 och 44 maskor för 'dam Stl"- typ stl 40.
Sen beror det ju även på hur många maskor man plockar upp efter hälen(om man gör så) blir det många där blir ju hälen/vristen bylsigare.
Usch, vilket svamlande svar. :rodna:
Får se om nån annan har bättre förklaring till hands. ;)
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Jag tog mig förbi hälen. :lol: Sticktjocklek 3,5 tror jag, garnet minns jag inte och är för lat för att kolla. ;) Jag plockade upp 12 maskor på varje sida, men när jag stickat hällappen bytte jag till strumpstickor, nu är jag tillbaka på den runda. Det kommer bli en sällan skådad utmaning att göra en till likadan. :Hahaa:
Användarens profilbild
Av HPe
He, he, komma ihåg är det värsta! Stickar jaga nnorlunda än 'vanligt' skriver jag alltid upp det nånstans så man har en liten chans att få dem (någorlunda) lika.
Sen med smågrejer som skiljer är det oftast bara en själv som märker har jag upptäckt, så beroende på hur petig man är... Jag kör mest bara på. :rodna:
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Nu har jag tvåmsockor, inte helt lika och inte helt lika stora. Hur lyckas man hålla reda på hur många varv man stickar? Och hur står folk ut med strumpstickor?! Jag skulle vilja ha en pedagogisk beskrivning på svenska hur man stickat sockor på rundsticka, ingen video utan bilder och beskrivning i ord. Typ så här http://jojokansjalv.blogspot.se/2012/01 ... ockor.html det är den beskrivningen jag har försökt sticka efter.
Användarens profilbild
Av HPe
Det är typ så jag gör när jag 'fristickar' raggisar.
I början kan det vara svårt att få dem jämn eftersom man ofta stickar lite olika hårt- det är en vanesak, tror tyvärr bara det är träning som hjälper. Att känna vad som passar för en själv, om man trivs med att sticka hårt eller löst osv.
Ang längd så räknar jag aldrig varv(om jag inte gör mönster) utan lägger dem bara på varandra och set att det stämmer.
Ang rundsticka kontra strumpstickor....
Har svårt att säga nåt där, jag älskar ju strumpsstickor!
Tror att det kan vara svårt att hitta rundstickor som är korta nog för raggisar, bara själva stick-delen boede ju ta upp de flesta av maskorna.
:hmm:
Får se om nån annan har nåt hett tips. :wink:
Användarens profilbild
Av CAKirre
Jag är seg i huvudet nu på morgonen, så jag ska inte försöka förklara själv, men tänkte tipsa med någon länk som visar ungefär hur jag stickar mina tjocksockar (och även tunnare ullsockar). Jag använder en teknik som kallas magic loop, den gör att man kan lägga upp och sticka båda sockarna samtidigt på samma rundsticka. Detta gör att jag aldrig behöver hålla koll så de blir lika. Sedan börjar man som regel vid tårna när man använder den tekniken, vilket jag tycker är smidigt om jag inte vet hur långt garnet kommer att räcka.
Nu har jag bara gjort en snabb sökning på Toe up sock och magic loop på ravelry och detta är en del av de alternativ som kom fram. Söker ni vidare på nätet, så kommer ni hitta jättemånga länkar och videos kring detta.

http://www.knitpicks.com/patterns/Two_a ... 31220.html

http://www.ravelry.com/patterns/search# ... ility=free

Länken här inunder ser ut att sticka samma typ av häl som jag stickar. Hon använder dock inte magic loop tekniken utan stickar med vanliga strumpstickor, men hon börjar vid tårna hon också.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... e-up-socks

Verkar jag virrig, så hojta till, så får jag försöka hitta någon länk som kanske kan förklara bättre. :wink:
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Det är magic loop jag halvt googlad ihjäl mig på, dock körde jag en socka i taget för jag blev helt förvirrad av hastigheten och engelskan. När jag började sticka första sockan visste jag inte ens vilja maskor som var aviga och vilja som var räta, jag kunde bara göra dem. :lol: Jag skulle vilja ha en bra beskrivning på svenska.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Mary_Cherry skrev:Det är magic loop jag halvt googlad ihjäl mig på, dock körde jag en socka i taget för jag blev helt förvirrad av hastigheten och engelskan. När jag började sticka första sockan visste jag inte ens vilja maskor som var aviga och vilja som var räta, jag kunde bara göra dem. :lol: Jag skulle vilja ha en bra beskrivning på svenska.
Här finns en beskrivning av magic loop för två sockar samtidigt. Det är, kommer just nu inte på vad man ska kalla det, så vi kallar det; stillbildsinstruktion. Hon börjar upptill/med mudden, kanske är ett alternativ att börja med om man vill testa magic loop - två saker samtidigt.
http://stickprick.blogspot.se/2013/10/m ... idigt.html

Att göra som jag gör och börja med tå upp, är ju inte nödvändigt, mest jag som tycker det är bekvämt, för då behöver jag i regel inte tänka. Jag gör ökningar vid tårna till sockan passar bra i bredd på foten den ska tillhöra och sedan kan jag köra med samma maskantal hela sockan (om den inte ska gå väldigt högt upp på vaden.). Sedan gör jag ofta ovansidan på sockan ribbad, för att den ska vara lite mer flexibel.
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
CAKirre skrev:
Mary_Cherry skrev:Det är magic loop jag halvt googlad ihjäl mig på, dock körde jag en socka i taget för jag blev helt förvirrad av hastigheten och engelskan. När jag började sticka första sockan visste jag inte ens vilja maskor som var aviga och vilja som var räta, jag kunde bara göra dem. :lol: Jag skulle vilja ha en bra beskrivning på svenska.
Här finns en beskrivning av magic loop för två sockar samtidigt. Det är, kommer just nu inte på vad man ska kalla det, så vi kallar det; stillbildsinstruktion. Hon börjar upptill/med mudden, kanske är ett alternativ att börja med om man vill testa magic loop - två saker samtidigt.
http://stickprick.blogspot.se/2013/10/m ... idigt.html

Att göra som jag gör och börja med tå upp, är ju inte nödvändigt, mest jag som tycker det är bekvämt, för då behöver jag i regel inte tänka. Jag gör ökningar vid tårna till sockan passar bra i bredd på foten den ska tillhöra och sedan kan jag köra med samma maskantal hela sockan (om den inte ska gå väldigt högt upp på vaden.). Sedan gör jag ofta ovansidan på sockan ribbad, för att den ska vara lite mer flexibel.
Tack! :vågen: Det är sån där detaljerade beskrivningar jag behöver. :D
Användarens profilbild
Av HPe
Har faktiskt aldrig testat magic loop(men har inga problem att sticka nr två heller. Fästa trådar o sy ihop, däremot... :roll: ).
Kanske kan vara värt ett försök, för att lära sej nåt nytt om inte annat! :app:
Användarens profilbild
Av CAKirre
Magic loop använder jag även ibland när jag ska sticka ärmar till tröjor, för att slippa hålla koll på att de blir lika långa. Ja, jag är lite lat ibland. ;)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?