Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Hade tänkt göra bees wrap. Dvs i stället för plastfolie kan man ta tunt bomullstyg och laminera det med bivax. Vi är biodlare så bivaxet är inga problem men jag behöver även tunn tätvävd bomull.

Anledningen är i första hand att det ska vara miljövänligt så jag vill helst ta sådant som jag har liggande. Första tanken var urtvättade lakan, de är ju tunna men är de täta??

Vi har iof några riktigt fina täta kvalitetslakan (Almedahls samt några tyska liknande) men de är ju mycket kraftigare också och de vill jag ju inte klippa sönder :hmm:

Det hade varit kul att använda gamla påslakan för då kan man få många fina mönster. Kanske måste testa först och se hur det blir :hmm:
Jag testade med gamla dukar som jag hittat på loppisar det blev kanon :tumup:

Finast blev de med vackra mönster så nu är jag helt såld på idén. Har provat lägga in osten i en och korven i en och det funkar jättebra. Det enda man ska tänka på är att bivaxen gör tyget lite gult så det känns som det är lite smutsigt, bäst är att ta färgade tyger eller mönstrade där det inte syns om det blir en gul nyans.

Funderar lite på att göra egna tryck på tex skriva ost eller något liknande på. Det är ju lite svårt att veta vad som är i paketen. Men jag vet inte om färgen jag har är ok ur livsmedelssynpunkt :hmm: men å andra sidan så blir den ju laminerad av bivaxet.
Fridute skrev:Kan man tvätta dem sedan? Eller måstena göra om hela tiden?
Man använder dem så länge de är fräscha (typ wrap till osten använder vi ett tag innan vi tvättar den) sedan tvättar du i kallt vatten med milt diskmedel. Tvättar du i varmt löser du upp bivaxet igen, allt blir kladdigt i så fall :roll: Du kan även skrubba milt med en diskborste utan att vaxen förstörs.
Vitsippa skrev:Hur gör man praktiskt? Doppar i smält vax?
Det finns olika metoder. Den första jag läste om hade typ doppat i smält bivax (en långpanna i ugnen) men jag tänkte att det skulle gå åt mycket bivax då och jag ville testa om det hela funkade först innan jag skulle "massproducera".
Jag smälte med strykjärnet väldigt enkelt om man bara ska ha några stycken. Lägg tyget på bakplåtspapper och fördela ut småbitar av vaxet, lägg på ännu ett bakplåtspapper och börja stryka (jag körde på bomullsinställningen på strykjärnet) När du lyfter på bakplåtspappret ser du snabbt var du missat då det blir ljusa fläckar. Sedan gör du likadant på andra sidan. Den svalnar på ett par minuter och är redo att användas. :tumup:

Eftersom jag är för återanvändning vill jag använda mina bakplåtspapper flera gånger och då är det praktiskt att markera vilken sida det är vax på. Det blir kladdigt om man får vax där man inte vill ha det.

Maken är helt frälst i våra nya fina omslag :loving:
Användarens profilbild
Av HPe
Läste nån sida att man skulle/kunde sprinkla ut ca 12-15 g bivax på en 20*20 duk, ungefär. Smälta i ugnen, pensla ut så det blir jämt o sen hänga på tork.
Måste testa nån dag. Kanske till helgen. Återkommer i så fall. :wink: :)
Användarens profilbild
Av HPe
petwol skrev:
Eloem skrev:Hur blev det?
Det blev helt perfekt :vågen:

Så jag har gjort flera stycken. Nu ska jag bara införskaffa en sax som man klipper zigzag med så att kanterna blir riktigt proffsiga.
Har inte lyckats prova än, men nu blev jag lite taggad o påmind.
Ja, precis. För att slippa använda plastpåsar samt plastfolie så använder man dessa bivaximpregnerade tygbitar. Det känns ju lite skumt först, vi är ju så vana vid plastpåsar. Det som är så coolt är att om man slår in osten till ett paket så håller det sig i den formen liksom. Det är ju väldigt vackert också.

Funderar lite på att pyssla till det lite extra nästa gång (har textilfärg hemma) skriva ost lite snirkligt på ett tyg och bara använda den till osten. Så ser man vad som är i också. :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?