Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Perovskaija
Jag tänkte (för en gångs skull :roll: ) försöka gå lite grundligt tillväga och sy en toile. Är det någon som har gjort det och kan tipsa mig om bra grejer att tänka på?
Användarens profilbild
Av Fryle
AnKa skrev:Vad är en toile?
En prototyp i enklare tyg, tex ett kasserat påslakan. På denna kan man sen göra ändringar tills den sitter bra och sedan överföra detta till det riktiga projektet. På så sätt riskerar man inte att förstöra dyrt tyg med ett mönster som inte sitter riktig bra.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
Fryle skrev:
AnKa skrev:Vad är en toile?
En prototyp i enklare tyg, tex ett kasserat påslakan. På denna kan man sen göra ändringar tills den sitter bra och sedan överföra detta till det riktiga projektet. På så sätt riskerar man inte att förstöra dyrt tyg med ett mönster som inte sitter riktig bra.
Jag har inte kommit igång ännu, så det var bra med en puff av den här tråden :D
Användarens profilbild
Av AnkaVanka
Sy för hand alternativt med långa stygn så det är lätt att sprätta om det visar sig vara för tight.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
AnkaVanka skrev:Sy för hand alternativt med långa stygn så det är lätt att sprätta om det visar sig vara för tight.
:notes:
Bra grej! Jag har fortfarande inte börjat...
Jag har ju ett mönster, men jag vet inte om alla delar av mig är kompatibla med alla delar av mönstret så att säga. Jag har hört att bystmåttet ofta är rätt litet även på stora storlekar, och då blir det fel. Jag kanske får börja jättestort och prova och klippa bort och prova och klippa bort?
Användarens profilbild
Av funshine
Inte prova och klippa iaf inte mkt då det kan vara svårt att få till passform om det börjar alldeles för stort. Insnitt etc kan tex ha olika placering på olika storlekar och då hjälper det inte att nåla. Mät mönsterdelarna först och gissa dig fram till rätt storlek och gör eventuella anpassningar efter det. Kanske behöver du en större storlek över bysten och en mindre runt midjan eller vice versa. Hur lång rygg har du jämfört med mönstret. Det är också en del som är svårt att anpassa med inprovningar. När du har hittat rätt storlek är det dags att klippa ut toilen med extra bred sömnsmån så att du har plats att justera.
Nåla gärna fast en dragkedja på toilen så behöver du inte släppa nålar för att komma ur den.
Sist men inte minst ha någon i närheten som kan hjälpa till med inprovningen. Det är svårt att nåla på sig själv.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
funshine skrev:Inte prova och klippa iaf inte mkt då det kan vara svårt att få till passform om det börjar alldeles för stort. Insnitt etc kan tex ha olika placering på olika storlekar och då hjälper det inte att nåla. Mät mönsterdelarna först och gissa dig fram till rätt storlek och gör eventuella anpassningar efter det. Kanske behöver du en större storlek över bysten och en mindre runt midjan eller vice versa. Hur lång rygg har du jämfört med mönstret. Det är också en del som är svårt att anpassa med inprovningar. När du har hittat rätt storlek är det dags att klippa ut toilen med extra bred sömnsmån så att du har plats att justera.
Nåla gärna fast en dragkedja på toilen så behöver du inte släppa nålar för att komma ur den.
Sist men inte minst ha någon i närheten som kan hjälpa till med inprovningen. Det är svårt att nåla på sig själv.
Tack, vad många bra tips! Jag börjar tro att jag har tagit mig vatten över huvudet innan jag ens har börjat. Men det var ett enkelt mönster i alla fall.
Användarens profilbild
Av funshine
Det ska nog gå. Det svåraste på den klänningen torde vara att undvika att linningen blir fladdrig men eftersom du var orolig att den skulle bli för trång gissar jag på att det blir lättare att undvika än vad jag brukar ha. Modell b kan väl vara lite bökigt att få till volangerna men inte direkt svårt bara tidsödande.
En sak till gå inte bara efter måttabellen utan mät även direkt på mönsterbitarna. Min erfarenhet av burda är att deras och min idé om lämplig rörelsevidd sällan stämmer. Jag brukar drunkna i plagg som de tycker ska passa.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
funshine skrev:Det ska nog gå. Det svåraste på den klänningen torde vara att undvika att linningen blir fladdrig men eftersom du var orolig att den skulle bli för trång gissar jag på att det blir lättare att undvika än vad jag brukar ha. Modell b kan väl vara lite bökigt att få till volangerna men inte direkt svårt bara tidsödande.
En sak till gå inte bara efter måttabellen utan mät även direkt på mönsterbitarna. Min erfarenhet av burda är att deras och min idé om lämplig rörelsevidd sällan stämmer. Jag brukar drunkna i plagg som de tycker ska passa.
Det kanske underlättar i mitt fall då. Volanger har jag sytt någon gång och det var just tidsödande. Men om man tänker att det ska bli en sommarklänning så behöver jag ju inte stressa :)
Av Sofie
Om bysten är för liten så sök gärna på "full bust adjustment" på nätet! Bättre välja mönster efter axlar och "ryggbredd" och förstora bystutrymmet för bästa passform.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?