Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
MuuM skrev:
Ponyo skrev:Vad roligt för er MuuM!!! :vågen:

Angående hitta ett garn att färga. Ett tunt, lace eller fingering, är inte att förakta. Mitt sport säljer bra, men worsted vill ingen köpa. Man behöver för mycket, och det blir nog för dyrt helt enkelt.
Tack. DK känns som en bra tjocklek men det beror ju så mycket på priset...
Ja, lace känns mycket mer prisvärt.
Hur är eg bästa sätt att jämföra garn? Längd i förhållande till vikt eller angiven stickfasthet? Jag försöker beräkna mängden garn jag behöver till en kofta som jag ska sticka utan mönster. Jag tänker att jag får jämföra med andra koftor som är stickade i ung lika tjockt garn.
Av Ponyo
Knyttet & K skrev:Hur är eg bästa sätt att jämföra garn? Längd i förhållande till vikt eller angiven stickfasthet? Jag försöker beräkna mängden garn jag behöver till en kofta som jag ska sticka utan mönster. Jag tänker att jag får jämföra med andra koftor som är stickade i ung lika tjockt garn.
Angiven stickfasthet, tycker jag nog.

Men jag gör inte som jag lär. Jag kollar alltid m/gr. Men det är för att jag föredrar merino, och det väger ungefär lika. (Och de mönster jag stickar efter brukar vara mönster stickade i merino eller liknande ull)
Gaah. Ska sticka babyvantar. Gjorde provstickningar och räknade ut antal maskor. Men nu blir det precis för stort iaf. Har lagt upp 52 maskor och skulle förmodligen bli lagom med 48 men då passar inte motivet in istället. Hur stor skillnad blir det att byta från 2,5 till 2? Eller ska jag försöka filta dem istället? Fungerar resår trots filtning?
Ponyo skrev:
Knyttet & K skrev:Hur är eg bästa sätt att jämföra garn? Längd i förhållande till vikt eller angiven stickfasthet? Jag försöker beräkna mängden garn jag behöver till en kofta som jag ska sticka utan mönster. Jag tänker att jag får jämföra med andra koftor som är stickade i ung lika tjockt garn.
Angiven stickfasthet, tycker jag nog.

Men jag gör inte som jag lär. Jag kollar alltid m/gr. Men det är för att jag föredrar merino, och det väger ungefär lika. (Och de mönster jag stickar efter brukar vara mönster stickade i merino eller liknande ull)
Jag gör i regel en kombo. Kollar stickfasthet och sedan kontrollerar jag att m/gram ligger hyfsat nära, jag tycker det kan skilja rätt mycket mellan antal meter på nystan som ligger inom samma stickfasthet. Fast jag har ju i regel ett mönster jag utgår från och då är det rätt lätt att räkna om hur många nystan som kan tänkas gå åt.
Känner att det blev virrigt, hänger ni inte med så ignorera mig, är trött och hungrig... :hmm:
funshine skrev:Gaah. Ska sticka babyvantar. Gjorde provstickningar och räknade ut antal maskor. Men nu blir det precis för stort iaf. Har lagt upp 52 maskor och skulle förmodligen bli lagom med 48 men då passar inte motivet in istället. Hur stor skillnad blir det att byta från 2,5 till 2? Eller ska jag försöka filta dem istället? Fungerar resår trots filtning?
För mig blir det skillnad mellan 2 och 2.5. Om du bestämmer dig för att filta så skulle du kanske kunna vänta med att sticka resåren till efter filtningen? Alltså att du plockar upp maskor (beroende på hur hårt du tänkt filta är klart) och stickar fast resår i efterhand.
Av Jos
Jos skrev:Jag har köpt garn! :vågen: Det här mönstret: http://www.yllotyll.com/product/161/fargfest fast jag har köpt andra färger. Hurra!
Det har tagit sin lilla tid (särskilt monteringen), men nu är tröjan klar! :vågen: Jag är mycket stolt! Får se vad dottern säger när hon får prova imorgon. Hon har provat den halvmonterad, och det såg lovande ut iaf. Och så inser jag att det är dags att lära mig lägga upp och länka bilder...

Garn till nästa projekt är redan inhandlat, det blir denna: http://www.yllotyll.com/product/1319/noppe Stickor 2,5 så det lär också ta sin tid.

Jag har en rookiefråga, som jag hoppas någon kan svara på. Det vita garnet är i en härva på 2hg, och måste alltså nystas upp. Hur gör man det? Tar man bara tag i änden och börjar nysta, eller ska man hänga upp härvan på nåt sätt? Nystar man upp allt i ett nystan, eller är det smartare att dela upp det i flera mindre? (Det var visst två frågor...)
Användarens profilbild
Av berit
Jos: det kan vara bra (helt avgörande) att garnet sitter runt något när en nystar, annars blir det lätt en stor trasslig klump av garn som inte går att reda ut. Det kan sättas runt en stolsrygg eller runt de egna benen om en orkar sitta med raka ben på golvet. Eller runt nåt annat :tumup:

Och spännande med det färdiga alster! Hoppas dottern blir nöjd med
Användarens profilbild
Av Fryle
Jos skrev:Vilka fina vantar, fryle! Var hittar du alla fina mönster?
Dessa har jag stickat på frihand efter att ha inspirerats av andras projekt. De ska bli julklapp åt dotterns körledare.

Och jag håller med berit. Se till att ha härvan upphängd på något (tex någons hjälpande händer) , annars är risken för trassel stor.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?