Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MiaLi
Hej!
Jag är ny på forumet och behöver hjälp att välja bärdon. Är sugen på en Mei Tai och tycker att Babyhawk ser bra ut, men är den verkligen dubbelt så bra (den är dubbelt så dyr) som Amazonas?

Med första barnet hade vi en lång trikåsjal från Minimundus som vi upplevde som både för varm och för klumpig, och senare en Pognae Hip Seat Carrier som användes desto flitigare.
Nu kommer snart barn nr 2 (i november) och tanken med nyinköp är alltså att ersätta minimundussjalen från sprillans nyfödd till ca 5 månader/8kg. Den bör gå att amma i, den får inte vara för varm inomhus, gärna kunna användas utomhus med vinterjacka kortare stunder men viktigast är att den fungerar inomhus.

Vad säger ni med lite större erfarenhet?
Av MiaLi
Nej, ett ut av dem... att användas de första månaderna med nyfödd bebis.
Har aldrig provat en Mei Tai men tycker att de ser väldigt smidiga ut, och min enda erfarenhet av att bära med trikåsjal är den tjocka från Minimundus som jag aldrig blev riktigt kompis med.
Av Abunai
Jag tycker att det är svårt med enkla och svala bärhjälpmedel för nyfödd, men det kanske bara är jag. Mei tai är förmodligen ett rätt bra val, men en sele gjord för också de minsta kan också funka. Jag funderar själv på en beco gemini just nu, för jag har inga bra snabbalternativ till sjalen. Min mei tai är lite för stor för lillen, men ändå fel i storlek på längden också :roll: så det är lite knepigt det där. Det som funkar bäst är trots allt långsjalarna.

Ett tips är i alla fall att prova en mei tai innan man köper!
Av Smurfstrumpan
Jag tycker att Mam Eco trikåsjal har varit suverän till nyfödd. Mycket svalare och stadigare än andra trikåsjalar. Mei tai är jättebra också, men svårare att få till bra med just nyfödd tycker jag, det är däremot toppen när de blivit lite större och stadigare, just för att det inte är så mycket tyg så blir det ju svalare men är mer flexibelt än en sele.
Av MiaLi
Jo, en bra sele vore förstås bra... men det är svårt att prova när man är jättegravid, och sen vet jag av erfarenhet att det är lite för bökigt att ändra inställningar på en sele hela tiden, min man och jag kan inte ha samma och vi vill båda bära. Så en Mei Tai eller en annan typ av sjal än förra gången känns rimligare.
Sen får vi traditionellt tjocka barn i vår släkt, så om allt går som det ska och vi får en frisk bebis som följar vår norm så väger hen lätt 8 kg efter 4 månader redan.
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
Om du vill sjala så kan jag rekommendera en wrapsody Bali stretch, den är svalare och kanske inte så mkt stretch-stretch men den avlastar desto bättre. Inte jättevarm heller och inte så tjock så har funkat bra under en jacka.

Har även en beco butterfly som jag använt och som funkar bra.

Meitai har jag bara testat men gillade det inte då - tycker sjal är gosigast för barnet kommer så nära.
Av MiaLi
Nu har både jag och mannen snöat in på Melkaj, de är ju så otroligt vackra!
Vi har t o m hittat en färdig modell som vi båda vill bära, vilket inte är självklart. :)

Jag dycker dock att de ser väldigt stora ut. Kan de fungera med en nyfödd bebis?
Kan de passa på min klena kropp?
Jag har väldigt kort rygg och har som icke-gravid bh-storlek 70 runt ryggen, 75 på vissa märken om jag har tur.
Av Abunai
Kolla på you tube för tips om hur man kan knyta och vika lite för att mei taien ska passa en nyfödd bebis. Det kan funka, men det kan också bli lite bylsigt om den är lite väl stor. Att du är liten tror jag inte ska vara några problem!
Av MiaLi
Nu lutar vi istället åt en BB tai i det randiga pineappletyget... det är lätt att förstå hur man kan råka bli en samlare om man inte ser upp! :)
Jag måste dock hålla hårt på bara ett nyköp innan vi vet om vi får ett barn som vill bäras på det här viset. Första var en liten kärnreaktor och dessutom sommarbebis, hon gillade varken sjal,vagn eller ens att ha en filt på sig.
Av ylvast
MiaLi skrev:Nu lutar vi istället åt en BB tai i det randiga pineappletyget... det är lätt att förstå hur man kan råka bli en samlare om man inte ser upp! :)
Jag måste dock hålla hårt på bara ett nyköp innan vi vet om vi får ett barn som vill bäras på det här viset. Första var en liten kärnreaktor och dessutom sommarbebis, hon gillade varken sjal,vagn eller ens att ha en filt på sig.
OBS på att bb-taien har korta axelband, bara kring 170 cm vill jag minnas. Beroende på hur man vill knyta så kan det vara ett problem (jag sålde min pga det).
Av MiaLi
ylvast skrev:
MiaLi skrev:Nu lutar vi istället åt en BB tai i det randiga pineappletyget... det är lätt att förstå hur man kan råka bli en samlare om man inte ser upp! :)
OBS på att bb-taien har korta axelband, bara kring 170 cm vill jag minnas. Beroende på hur man vill knyta så kan det vara ett problem (jag sålde min pga det).
Tack för varningen, men vad är det för knytning som den inte räcker till?
Jag är som sagt kort och smal, och min man är visserligen längre än medel men också väldigt smal, och kan vi bära första halvåret i denna så är det värt ett köp... all tid därefter är bonus. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?