Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
Juliusdotter skrev:Kanske inte så stickat direkt men ingen vill ju ha besök av mal och mal tycker inte om lavendel så här ett tips på väldoftande lavendelknyten. Viktoriansk lavendelkorg kallas de, sök på webben eller kolla min blogg, inte svårt alls :D Bild
vilka söta!
Användarens profilbild
Av isbl
Juliusdotter skrev:Kanske inte så stickat direkt men ingen vill ju ha besök av mal och mal tycker inte om lavendel så här ett tips på väldoftande lavendelknyten. Viktoriansk lavendelkorg kallas de, sök på webben eller kolla min blogg, inte svårt alls :D
Fina! Antar att de torkar så man kan ha dem länge länge, eller?
isbl skrev:
Juliusdotter skrev:Kanske inte så stickat direkt men ingen vill ju ha besök av mal och mal tycker inte om lavendel så här ett tips på väldoftande lavendelknyten. Viktoriansk lavendelkorg kallas de, sök på webben eller kolla min blogg, inte svårt alls :D
Korrekt :)
Användarens profilbild
Av isbl
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:
Kollade på mobilen först, och då uppfattade jag det som att lavendeln bara var ihopbunden till små kvastar. Nu ser jag ju att den är gömd inuti själva korgen :duh:
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:
Lägger du dem direkt i garnlådan sen?

Jättefina korgar förresten! :D
Brukar ni "avlusa" garn ni köper? Hur gör ni i så fall?

Jag har vid nåt tillfälle lagt ullgarn från loppis i frysen, men fick höra av en bekant att man måste frysa det i två omgångar (alltså tina det emellan) för att de ska hjälpa. Hon brukar istället lägga garnet i ugnen en timme, och har för mig att hon sade 50 - 60 grader.
Smultronbarn skrev:
Juliusdotter skrev:
isbl skrev:
Lägger du dem direkt i garnlådan sen?

Jättefina korgar förresten! :D
De får bo bland garnerna, jag förvarar mitt garn i plastbackar med lock i en garderob. Lavendelkorgarna bor i garderoben nu, de doftar riktigt mycket så jag tror inte det är nödvändigt att knöka ner dem i plastbackarna. Av bandet man väver med och avslutningsvis lindar runt stjälken, kan man göra en ögla så de går att hänga upp.
Smultronbarn skrev:Brukar ni "avlusa" garn ni köper? Hur gör ni i så fall?

Jag har vid nåt tillfälle lagt ullgarn från loppis i frysen, men fick höra av en bekant att man måste frysa det i två omgångar (alltså tina det emellan) för att de ska hjälpa. Hon brukar istället lägga garnet i ugnen en timme, och har för mig att hon sade 50 - 60 grader.
Jag har fryst garn, när jag varit tveksam. Har bara fryst det i en omgång, om det varit rätt eller ej har jag ingen aning om.
Användarens profilbild
Av Fryle
Juliusdotter skrev:

Jag har fryst garn, när jag varit tveksam. Har bara fryst det i en omgång, om det varit rätt eller ej har jag ingen aning om.
Jag hörde på ett nedladdat radioprogram igår. Där tipsades det om att frysa i två omgångar för att bli av med småkryp i ylle.
Fryle skrev:
Juliusdotter skrev:

Jag hörde på ett nedladdat radioprogram igår. Där tipsades det om att frysa i två omgångar för att bli av med småkryp i ylle.
Grejjen är att odjuren inte tål snabba temperaturskillnader och därför ska man frysa två gånger men om man istället fryser in lite grann i taget så borde det räcka väl. Jag har ofta lagt garn i frysen och sen låtit det ligga där några veckor...
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har spunnit för första gången på över tjugo år (började förra sommaren och gjorde klart nu). Det blev ett fantastifulllt garn av våra vänners lamaull. Nu har jag stickat mig en väpnarluva av garnet:
Bild
Användarens profilbild
Av ellla
Fryle skrev:Jag har spunnit för första gången på över tjugo år (började förra sommaren och gjorde klart nu). Det blev ett fantastifulllt garn av våra vänners lamaull. Nu har jag stickat mig en väpnarluva av garnet:
Bild
Helt underbar Fryle!

Fast i den här värmen känns det sååå långt borta med vinter och kallt.
Användarens profilbild
Av Fryle
ellla skrev:
Fryle skrev:Jag har spunnit för första gången på över tjugo år (började förra sommaren och gjorde klart nu). Det blev ett fantastifulllt garn av våra vänners lamaull. Nu har jag stickat mig en väpnarluva av garnet:
Helt underbar Fryle!

Fast i den här värmen känns det sååå långt borta med vinter och kallt.
Ja, jag väntar nog lite med att använda den. :lol:
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 198

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?