Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sofie
Såg tråden om indiska bärhjälpmedel, funderar på en annan sak...
Fick en komlimang av en man på biblioteket, han var av (nord-?)afrikansk härkomst. Han såg på när jag knöt upp W på ryggen och sa att jag var en duktig mamma som inte behövde barnvagn.
Jag blev ju glad och på vägen hem började jag fundera på muslimska föräldrar (vet ju inte om han är muslim förstås, men funderade gjorde jag likafullt)
Ni vet kvinnorna i burka (är de så det heter?) bär de sina barn mycket i sina ursprungsländer? Använder de bärhjälpmedel? Hur ammar man i en burka?? Är bebisen under? Eller går man helt enkelt inte utomhus i någon större utsträckning när bebisen är liten? Om bebisarna bärs i sjal, har man alltihop under burkan då?? Här i Sverige har jag ju sett att de brukar gå med barnvagn, men hur är det i nordaftrika, Afganistan, Pakistan?

Jag är otroligt nyfiken, men jag känner inga muslimer som bär sådana kläder... Upplys mig snälla!!

:oops: behöver jag säga att jag känner mig insnöad och ointegrerad i mitt eget samhälle, nu när jag läser vad jag själv skrivit....
Av Sofie
och så kan jag skriva det själv

Män har sällan burka.... :roll: :lol:
så nu behöver ni inte påpeka orimligheten i min rubrik... :wink:
Av eamane
Jag har ingen aning om hur de gör men jag har i alla fall hjälpt ett par muslimer som bor i stan att köpa trikåsjal och även lärt dem knyta. Dock har jag inte sett dem efter att bebisen föddes så jag vet inte.
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Amningsfrågan är rätt lätt att svara på (tror jag iaf, jag är inte muslim :wink:). Muslimska kvinnor i de länder där de bär burka ammar nog knappast offentligt, och hemma behöver de inte bära burka om det inte kommer främmande män på besök.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Sofie skrev:och så kan jag skriva det själv

Män har sällan burka.... :roll: :lol:
så nu behöver ni inte påpeka orimligheten i min rubrik... :wink:
tihi :lol:
Användarens profilbild
Av jediylva
Jag såg en (sannolikt) muslimsk kvinna på ett flygplan en gång. Hon hade inte burka, men väl tätt åtsittande huvudsjal. Hon hade iställlet för en lång särk-klänning en tvådelad klädedräkt. Vid kjol och vid kortare "särk" upptill. Hon ammade ett av sina barn under denna, ingen behövde se vad hon gjorde, om man inte så som jag satt snett bakom och var nyfiken :)
Av Sofie
Mary_Cherry skrev:Amningsfrågan är rätt lätt att svara på (tror jag iaf, jag är inte muslim :wink:). Muslimska kvinnor i de länder där de bär burka ammar nog knappast offentligt, och hemma behöver de inte bära burka om det inte kommer främmande män på besök.
Men ÄR det så?? Håller dom sig hemma? Jag hade nån tanke om det, men trodde att det bara är jag som är fördomsfull... :roll:
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
Sofie skrev:
Mary_Cherry skrev:Amningsfrågan är rätt lätt att svara på (tror jag iaf, jag är inte muslim :wink:). Muslimska kvinnor i de länder där de bär burka ammar nog knappast offentligt, och hemma behöver de inte bära burka om det inte kommer främmande män på besök.
Men ÄR det så?? Håller dom sig hemma? Jag hade nån tanke om det, men trodde att det bara är jag som är fördomsfull... :roll:
Jag kanske är fördomsfull, men i länder där kvinnor förväntas täcka hela sin kropp i tyg har jag svårt att tänka mig att det plötsligt skulle vara ok att amma offentligt. Hur ofta ser man kvinnor i burka med små barn när man ser bilder från såna länder?
Av belinda
Offentlig amning är väl förbjudet i länder där man bär burka? Tänker på Afghanistan nu, inte ammar man på stan där :roll: Intressant fråga annars, nyfiken jag också. Känner många muslimer men ingen som bär burka så jag har ingen att fråga heller.
Av Aelia
Nu är jag inte muslim, men har en man från Egypten,Nordafrika :wink: han är kristen egentligen, men man ser ju hur det är där,och vad jag har sett under tiden jag bodde där, att man använder inte bärsjal alls där, ibland ser man skitdåliga vagnar som kan gå sönder när som hellst.
Men iaf, såg jag en gång i Cairo, när vi åkte buss in till stan, en kvinna, som hade inte burka, men nästan, den enda som man såg på henne är hennes ögon. Inte samma som burka :wink: Hon satt iaf på tratoar kanten och ammade sitt barn, hon tog ut hela bröstet ut, och ammade utan att bryr sig om nån alls. Jag blev jätte förvånad, menar man får inte visa håtr men ta ut hela brörste var ok :shock:
Användarens profilbild
Av Ester
Aelia skrev:Nu är jag inte muslim, men har en man från Egypten,Nordafrika :wink: han är kristen egentligen, men man ser ju hur det är där,och vad jag har sett under tiden jag bodde där, att man använder inte bärsjal alls där, ibland ser man skitdåliga vagnar som kan gå sönder när som hellst.
Men iaf, såg jag en gång i Cairo, när vi åkte buss in till stan, en kvinna, som hade inte burka, men nästan, den enda som man såg på henne är hennes ögon. Inte samma som burka :wink: Hon satt iaf på tratoar kanten och ammade sitt barn, hon tog ut hela bröstet ut, och ammade utan att bryr sig om nån alls. Jag blev jätte förvånad, menar man får inte visa håtr men ta ut hela brörste var ok :shock:
men man vet inte VEM som visar sitt bröst :wink:
Av Aelia
Elin skrev:
Aelia skrev:Nu är jag inte muslim, men har en man från Egypten,Nordafrika :wink: han är kristen egentligen, men man ser ju hur det är där,och vad jag har sett under tiden jag bodde där, att man använder inte bärsjal alls där, ibland ser man skitdåliga vagnar som kan gå sönder när som hellst.
men man vet inte VEM som visar sitt bröst :wink:
:Hahaa:
Av Sofie
Det var väl det jag tänkte mig... Att brösten inte är så sexualiserade som här, utan att de främst är för digivning. Men hur är det för muslimska kvinnor här då???????
Av Aelia
Sofie skrev:
Det var väl det jag tänkte mig... Att brösten inte är så sexualiserade som här, utan att de främst är för digivning. Men hur är det för muslimska kvinnor här då???????
Har några kompisar här och en tex tjej, gömde sig tom i omklädsrummet för tjejer i ett hörn, bakam en "gardin" när hon ammade
Användarens profilbild
Av Helen
Jag har också funderat på det, men jag tror att sånt sköts mer eller mindre hemma.

Det är inte så fasligt länge sedan man inte ammade på stranden här. När det var dags för amning åkte man hem. ( eller någon annanstans)

Jag var i Tunisien för så där 100 år sedan. Där såg man i princip inga spädbarn. Det man såg var lite större barn. Jag tror att de små barnen hålls mycket hemma. Skyddas från solen, får vara lite på bakgården, men inte ute på stan.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?