Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AnKa
Jag har en gammal fin skänk i intarsia. Den är skadad så jag tänkte måla den vit.
Fast jag är urdålig på målning.

Någon som kan sånt här?
Hur bör jag underarbeta? Vilken typ av färg ska jag använda? Visst bör jag väl kunna fylls ut skadorna i trät med spackel, de är ganska små.
Användarens profilbild
Av Fenomena
Först tvätta med målartvätt.

Ja, skadorna fixar du lätt med träspackel och slipa. Ytan behöver du slipa för att färgen ska fästa.

Färgval (alltså inte kulör) vågar jag inte råda om. Jag har målat om ett (skadat) bord från 40-talet, med vattenbaserad snickerifärg. Orginalbetsen blödde igenom, och jag fick måla x antal gånger, med fästgrund och sedan snickerifärg igen. Måleributiksbiträdet sa nåt om att jag kanske skulle ha målat med oljebaserad färg från första början. Men iom att jag hade börjat med vattenbaserad färg så fick jag fortsätta att måla, och måla och måla... :whut: Så rådet är väl att välja färg med omtanke. Lycka till!
Användarens profilbild
Av Cayenne
Prata med personalen i färgaffären. De brukar kunna sin sak. Jag har aldrig använt målartvätt vad jag än har målat. Jag har slipat lite lätt med ett sandpapper innan jag har målat. Har jag varit osäker på vilken sorts färg, pensel, roller som är bäst till det jag ska göra, har jag frågat personalen i affären.
Användarens profilbild
Av Ezereht
vattenbaserad lackfärg är oftast bra, täcker. Jag brukar torka av möbeln, sandpappra lite försiktigt. Torka av igen. Måla.

Oftast värt att satsa lite pengar på en något dyrare pensel, dom brukar vara bättre. Alltså inte 15kr utan mer 150-> kr klassen på ett hum.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Vi har försökt måla om byråer två gånger, en skohylla, en hatthylla och ett soffbord hos svärmor som jag kommer ihåg just nu, men till sist har vi nog kommit fram till att det där med att det är så lätt att måla möbler antingen är kraftigt överdrivet, eller också är vi helt ovanligt ohändiga...

Det är jättesvårt att få till det så att färgen inte rinner. Målar man byrålådor riskerar man att de inte går att stänga igen utan mycket våld efteråt. Färgen flagar av mycket lättare än om det är målat på möbelaffären, det blir skrapmärken och fult. Även om man försöker att ha tvättat ordentligt så fastnar alltid lite skräp eller katthår eller liknande i färgen, så slätt blir det inte heller.

Nu har vi en skänk i furu. Den hade väl helt klart varit snyggare i vitt, men, tja, man kan vänja sig vid den som den är, och där den är blekt kan man antingen lägga en duk eller något annat :mrgreen:
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
Ett tips är att spreja istället för att måla. Montana säger jag bara! :tumup: Ett annat tips är att använda chalk paint när en målar möbler.
Chalk Paint™ kräver oftast inget förarbete, färgen har egenskaper som gör att den fäster på de flesta ytor även det som är blankt och lackat. Furumöbler bör schellackas eller kvistlackas för att inte kvistarna ska "blöda igenom". Vissa mörkbetsade (främst 30-40talsmöbler) kan "blöda igenom" och ge gula eller rosaktiga fläckar när du målat. Pensla över två lager med schellack och fortsätt sedan målandet. Behöver du rengöra möbeln? Använd vatten och milt diskmedel, Chalk Paint™ är miljövänligt och behöver inte några "starka grejer". Se till att möbeln är helt torr när du börjar måla. Vattenbaserad färg går inte ihop med det som är inoljat. Oljan gör att färgen släpper. Teak är ett oljigt träslag.
Ovanstående citat från http://www.monicasbutik.se/skapa-med-ch ... 2-17473594
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
Grodfen skrev:
mjau-mjau skrev:Ett tips är att spreja istället för att måla. Montana säger jag bara! :tumup: Ett annat tips är att använda chalk paint när en målar möbler.
Chalk Paint™ kräver oftast inget förarbete, färgen har egenskaper som gör att den fäster på de flesta ytor även det som är blankt och lackat. Furumöbler bör schellackas eller kvistlackas för att inte kvistarna ska "blöda igenom". Vissa mörkbetsade (främst 30-40talsmöbler) kan "blöda igenom" och ge gula eller rosaktiga fläckar när du målat. Pensla över två lager med schellack och fortsätt sedan målandet. Behöver du rengöra möbeln? Använd vatten och milt diskmedel, Chalk Paint™ är miljövänligt och behöver inte några "starka grejer". Se till att möbeln är helt torr när du börjar måla. Vattenbaserad färg går inte ihop med det som är inoljat. Oljan gör att färgen släpper. Teak är ett oljigt träslag.
Ovanstående citat från http://www.monicasbutik.se/skapa-med-ch ... 2-17473594

Jag övervägde att spraya! Hade blivit 1000 gånger bättre på Stokken. Men jag var rädd att spraya ner golvet i vår nya lägenhet. Är det stor risk för spill?
Ja, skydda så gott du kan med massa tidningar eller något, hellre det än råka spreja både det ena och det andra i förbifarten. :lol:
Av Emma-Lisa
Om det rinner så har nu nog bara för mycket färg på penseln, stryk av mer färg och måla fler lager bara. :tumup:
Och min erfarenhet är att färg från rusta blir dyrare, de har hällt i mer vatten bara så man får måla sju lager istället för två och resultatet blir rinnigt och fult.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag sprayar mycket och skulle aldrig göra det inne. Det luktar MYCKET, sen blir det som ett färgmoln hur mkt man än täcker som det kan lätt hamna utanför. Jag brukar täcka golv o vägg så mkt jag kan eller ha det nere i en låda, beroende på vad jag ska spraya och hålla till nere i källaren eller ute men det luktar långt upp i trappuppgången om jag är i källaren. Men jag målar inga möbler utan krukor, grejer, lampfötter etc
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?