Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Trulsamin
AnKa skrev:Åhh, jag smygläser här i tråden och drömmer om att sy medeltidskläder och åka till medeltisdveckan.

Älskade sambon skulle hellre dö än klä sig yllekläder och trängas med en massa människor i Visby
Jag har aldrig lockats av Visby men börjar känna att jag hade kunnat tänka mig det nu... Men i år får jag låta bli, orkar inte åka med en nyföding och orkar inte sy kläder till oss alla för det... eller mannen kan ha min pappas kläder men båda storbarnen samt bebisen skulle behöva och jag skulle behöva nya...
Av Smultronbarn
I år har jag lovat att sy kläder åt min kompis barn (snart ettåring då), samt som vanligt sy nytt till lIlleman som växt sen förra året. :shock: Han vägrar dock att ha "klänning" förr året (dvs en något för stor tunika) så kanske den passar bättre i år? :tumup: Tänker att jag ska börja i god tid, ifall det blir MTV i år,. Vill inte "paniksy" dagarna innan. En ny underklänning till mig vore fint med, den andra är liiite liten nu (syddes på högstadiet) ifall det blir en ovarm sommar eller en skitvarm så man behöver ombyte.

Vad har ni för klädplaner?

Och vad har ni för ytterplagg till småbarnen? Mantel känns lite...ja kanske inte så barnvänligt eller? När Lilleman var liten sydde jag en enkel yllejacka men nu kanske det är dags för "riddarmantel". :wink: Ska sälja in det tror jag, eller så får det bli en ylletunika. Men ettåringen, mantel eller nån slags ylletunika?
Av Smultronbarn
Kusmi skrev:Mina barn har mantel båda två och när K var 1,5 år hade hon mer ylleklänning över typ.
Okej, tack! :D Då blir det nog mantel till min stora och ylletunika till kompisens lilla.
Av Kyltsi
Smultronbarn skrev:I år har jag lovat att sy kläder åt min kompis barn (snart ettåring då), samt som vanligt sy nytt till lIlleman som växt sen förra året. :shock: Han vägrar dock att ha "klänning" förr året (dvs en något för stor tunika) så kanske den passar bättre i år? :tumup: Tänker att jag ska börja i god tid, ifall det blir MTV i år,. Vill inte "paniksy" dagarna innan. En ny underklänning till mig vore fint med, den andra är liiite liten nu (syddes på högstadiet) ifall det blir en ovarm sommar eller en skitvarm så man behöver ombyte.

Vad har ni för klädplaner?

Och vad har ni för ytterplagg till småbarnen? Mantel känns lite...ja kanske inte så barnvänligt eller? När Lilleman var liten sydde jag en enkel yllejacka men nu kanske det är dags för "riddarmantel". :wink: Ska sälja in det tror jag, eller så får det bli en ylletunika. Men ettåringen, mantel eller nån slags ylletunika?
Inte panik sy dagarna innan! Hur menar du nu? ;)
Jag har tänkt samma tanke, men får se hur det blir med det. Och jag har lovat maken och dottern att i år har semester istället för symester :)
Jag ska sy någon ny klänning till mig kanske, mest för att det är kul inte för att jag egentligen behöver fler. Just nu sitter jag och handsyr en vikingaklänning till mig, får se om även den får följa med till Gotland. Och så måste jag laga mina medeltidskor för att de gick sönder under förra MTV.
Dottern behöver nog något mer, tror att hon kan ha växt ur en del av sina kläder från förra året, men de flesta plagg borde fungera även i år då jag sydde dem så att det finns en del att lägga ner både i kjolar och ärmar.
Maken får sy sina kläder själv.

Min treåring hade/har både ylletunika och en halvcirkelformad mantel i vadmal som ytterplagg. Manteln mest för att hon önskade sig en egen då vi föräldrar också har mantlar :)
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Vi kör på struthättor mer än vi använder mantlar (men vi hänger inte uppe så sent med kvällströtta barn). Barnen gillar hättorna och vi har gjort dem nästan vuxen stora, precis att jag får de över huvudet. Med tanke på att de är så stora räcker de ner över eller nästan på rumpan sedan går de att använda i många år framöver :tumup:
Användarens profilbild
Av ernamalin
Ska till Gotland för andra gången och medeltidsveckan för första i år :vågen:
Maken har kläder sen tidigare, svärmor syr en klänning till dottern & jag försöker få till byxa+tunika till tonårssonen samt under- & överklänning till mig själv.

Är lite snål så det blir inga dyra tyger men har googlat en del och försöker tänka till lite vad gäller modeller och färger.
Medeltidskläder är inget vi använder för ofta så jag tar lite vad jag har i tygförråden :lol:
Av Smultronbarn
Är det nån här som sytt eller anpassat medeltidskläder för gravidmagar? Kan man använda ett vanligt mönster, och vad ska man i så fall tänka på?
Användarens profilbild
Av Asia
Smultronbarn skrev:Är det nån här som sytt eller anpassat medeltidskläder för gravidmagar? Kan man använda ett vanligt mönster, och vad ska man i så fall tänka på?
Borde inte en Grönlandsklänning funka?
Av Smultronbarn
Asia skrev:
Smultronbarn skrev:Är det nån här som sytt eller anpassat medeltidskläder för gravidmagar? Kan man använda ett vanligt mönster, och vad ska man i så fall tänka på?
Borde inte en Grönlandsklänning funka?
Ja den har jag ju hört talas om! Tack för tips! :D

Såg ett mönster på den för måånga år sedan, men har inget själv. Tips på var jag kan hitta mönster? (Ska prova och googla lite ikväll).
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Det vanliga var att man öppnade sidosömmarna för att få plats med magen, finns massor av fina källor på det.

http://somnardetbegavsig.blogspot.se/20 ... mning.html

http://www.neulakko.net/?p=1621

http://jungfruburen.blogspot.se/2014/02 ... s.html?m=1
Av Smultronbarn
Trulsamin skrev:
Det vanliga var att man öppnade sidosömmarna för att få plats med magen, finns massor av fina källor på det.

http://somnardetbegavsig.blogspot.se/20 ... mning.html

http://www.neulakko.net/?p=1621

http://jungfruburen.blogspot.se/2014/02 ... s.html?m=1
Tack! Ska kolla dina länkar! :D

Hittade detta mönster hos Handelsgillet för 120 kr, kan det funka? Står ju typ baserat på grönlandsfynden iofs, så jag mailade dem får se om jag får svar. Är ju ändå lite pengar att lägga ut om det inte funkar tänker jag.

Bild

Vågar jag börja sy snart eller är det bättre att vänta nån månad till och se hur stor man är då tror ni?
Av Smultronbarn
Nu har jag mejlat lite med en trevlig person på Handelsgillet och har bestämt mig för at beställa mönstret! :tumup:

Han tipsade dock om att det var lika bra att planera in "fick-slitsar" för amning på en gång. Är det sånna här han menar tror ni?

Bild
Bild lånad från: http://somnardetbegavsig.blogspot.se/20 ... chive.html

Kan man sy in nån slags överlappande kil/tygbit så att det inte är risk för "till-in-glipa"? Och var placerar man öppningen bäst?
Och är det piffigast att sy samma modell på under- som översärken?

Känns ju lite varmt med ylle, men det kan ju blåsa en hel del i Visby på sommarn så funderar på två linnesärkar och en överklänning i ylle. Och så mantel och struthätta till det. Tror ni man klarar sig med det?

Jag har ju sett en del snygga klänningar med snörning fram och gott om plats för magen nertill (sånna utan kilar som sväljer massa tyg), men då verkar de ha ett bälte under bysten. Tror inte jag kommer vilja ha bälte där, funkar det utan i så fall eller blir det helt o-HK? Tänkte att jag kan ha en börs hängande innanför och övriga saker i en korg eller en liten "tygväska".
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?