Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Emor
Om man vill sticka sig en islandströja som första projekt sen en rak halsduk i syslöjden för en himla massa år sedan?

Jag har drömt om en islandströja länge länge, problemet är bara att jag är stöpt i en form som inte är av denna värld. Jag är över 180 cm, och minst hälften är bara överkropp. Alla tröjor jag provar blir som magtröjor på mig, klänningar till knäna på medellånga blir som tunikor på mig och jag vill bara ha en snygg, skön, gosig tröja utan att behöva gå och dra i den miljoner gånger per dag.

Jag har insett att mitt troligaste alternativ för att få tag i denna är att sticka den själv. Men hur svårt är det, egentligen?

:oops:
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag tycker det är joxigt att sticka med mer än en färg åt gången, men min kusin som började sticka för ett drygt år sedan har redan avverkat ett antal islandströjor. Mitt förslag är att du börjar med ett mindre projekt i samma teknik, en mössa till exempel, och ser efter vad du tycker om det.
Två färger är inte lätt att få snyggt om man är nybörjare men jag tycker ändå du kan testa. Vem vet, du kanske har talang för just detta :lol:
Gör ett litet mönsterprov och se om du klarar av det och tycker det är kul innan du köper en massa garn.
Och var beredd på att det kommer att ta tid.....
Användarens profilbild
Av Emor
Ja att jag inte kommer hinna denna vintern står det klart för mig redan, men kanske nästa :lol:

Vart hittar man instruktioner för dummies då? Och vad ska man ha för garn? Jag kan liksom, ingenting. Jag har sytt i en knapp och lagat någon söm som gått upp, för hand, sedan jag gick i skolan. Det är inte mycket att skryta med :Hahaa:
Användarens profilbild
Av Scilla
Det svåra när man är nybörjare är ju att följa beskrivningen tycker jag. Har du nån som kan hjälpa dig tolka och ev visa om du kör fast?
Användarens profilbild
Av Emor
Amaltea skrev:Vet ju inte vad du tänkt dig men denna har jag spanat in som ett framtida projekt:

http://www.istex.is/Files/Skra_0051195.pdf
Den var jättefin! Gillade färgställningarna på den kvinnan hade på sig. Dock skulle den för mig behöva förlängas i längd, men det är ju lätt fixat, bara ta några varv till ;)

Scilla: Nej, tyvärr vet jag inte om någon i min bekantskapskrets som stickar.
Emor skrev:
Amaltea skrev:Vet ju inte vad du tänkt dig men denna har jag spanat in som ett framtida projekt:

http://www.istex.is/Files/Skra_0051195.pdf
Den var jättefin! Gillade färgställningarna på den kvinnan hade på sig. Dock skulle den för mig behöva förlängas i längd, men det är ju lätt fixat, bara ta några varv till ;)

Scilla: Nej, tyvärr vet jag inte om någon i min bekantskapskrets som stickar.
Bra hjälp med beskrivningen brukar man kunna få i sticksnacktråden: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=222515

Och är det något man vill se finns det många videos på youtube. Du kan lära dig alla tekniker du behöver kunna där.
Jag är inte heller så haj på stickning, åtminstone inte mönsterstickning ännu. Men jag har också tagit hjälp av stickböcker från bibblan som tex Bonniers stora bok om stickning.

Bild

Om du ska sticka en islandströja så skulle jag rekommendera just garn från Island (eller annat liknande naturgarn). De vanligaste hittar du på de sidorna som tipsades om innan, som tex Islina. Vet att några andra "vanliga" garnbutiker på nätet också saluför garnerna. Som jag förstått det så är det garnet speciellt på det viset att det står emot lite väta. Men det kanske bara gäller ofärgat och obehandlat garn, nån som vet?

Även jag drömmer om en islandströja,och funderar på att testa en barntröja först. Men låter klokt att försöka sticka upp en del av själva mönsterbården först. :tumup:

Kanske finns nåt stickcafé i närheten där du bor som du kan besöka och få hjälp? Eller nån bra garnaffär som kon visa dig om du kör fast?

Lycka till! :D Och vi får väl se tröjan sen? :kamera:
Den här var den jag vill prova att sticka:

Bild

Tänkte att det skulle passa en som gillar "Pingvinerna från Madagaskar". :D

Och här är en annan fin tonår/vuxentröja:

Bild

Och gillar man hästar tycker jag denna är riktigt snajdig:

Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?