Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kotten
Jo, jag ska sy en adventskalender i bl a filt, men det verkar ju lite för bra för att vara sant att man lätt skulle kunna sy med maskin i sånt tyg. Eller kan man det? Ska man i så fall tänka på något speciellt (trådspänning etc)? Behöver man zigzaga filt?

Eller, är det bara onödigt att sy med maskinen? Är det till och med så att man kan limma filteländet?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Vanlig hobbyfilt funkar att limma utan problem om man ska ha det som applikation på en tavla/adventkalender, men det är ju mindre risk för att det lossnar om man syr.
Ska man ha som fickor att stoppa saker i skulle jag nog sy fast dessa, men mindre dekor limma med textillim. I värsta fall torkar limmet efter ett par år så att det börjar lossna, men då är det ju rätt lätt att sätta dit en klick lim igen.
Syr du räcker det att sy med vanlig raksöm eller för hand med små stygn om det är pilliga grejer. Har svårt att tänka mig att du skulle behöva ändra på trådspänning, men testa för säkerhets skull att sy ngr cm på en liten testlapp om du känner dig osäker. Du behöver inte zick-zacka kanter eftersom filt inte repar upp sig. I värsta fall luddar kanterna upp sig en aning vid slitage.
Användarens profilbild
Av binaem
Funkar bra att göra det. Jag fick minska trycket i pressarfoten lite när jag gjorde det då den tenderade att fastna i filten.
Användarens profilbild
Av Kotten
Tremiljoners tack för svaren! Jag syr fast granen och limmar stjärnorna, nu ser jag det tydligt framför mig!
Användarens profilbild
Av binaem
Kotten skrev:Tremiljoners tack för svaren! Jag syr fast granen och limmar stjärnorna, nu ser jag det tydligt framför mig!
Exakt så gjorde jag när jag gjorde min kalender förra året - blev en tredimentionell känsla på granen

Bild
Användarens profilbild
Av ZaZi
Birka27 skrev:
Kotten skrev:Tremiljoners tack för svaren! Jag syr fast granen och limmar stjärnorna, nu ser jag det tydligt framför mig!
Exakt så gjorde jag när jag gjorde min kalender förra året - blev en tredimentionell känsla på granen

Bild
Åh den är så fin din kalender, Birka! :loving:

Jag har också sytt en kalender, i lapptäcksteknik. 24 rutor med 24 individuella bilder på, bla i filt. Lite man tager vad man haver-princip. :lol: Funkade utmärkt! (Men jäklars vad svårt det var att komma på 24 olika bilder som låter sig göras som applikationer... :roll: )
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Birka27 skrev:

Bild
Åh, vad fin! :heart:
Användarens profilbild
Av Kotten
Birka27, din kalender äger.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?