Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nickis
Hej!
Jag som funderar på att köpa en Stork i antingen längden 3,6 eller 4,1 undrar nu: Spelar det någon roll var knuten hamnar, om det är på den raka delen eller på de avsmalnande ändarna?
Har för mig att jag läste i något inlägg att någon tyckte det kändes mindre säkert när hon var tvungen att knyta med ändarna. Men jag trodde att det var meningen att man skulle göra det, för att knuten blir mindre då!
Detta kan ju ha betydelse nu när jag funderar över vilken längd jag kan klara mig bäst med.
Annika.
Användarens profilbild
Av Alven
Ja, det blir lite ostadigt om man knyter med den smala delen eftersom ena kanten inte kommer med i knytningen. De snedskurna ändarna är nog mer till för att svansarna ska hänga snyggt!
Användarens profilbild
Av Helena
Jag knyter i de avsmalnande ändarna när jag knyter tibetanen, men det blir inte ostadigt, men det beror kanske på att sjalen redan är trädd genom axelbanden och därmed redan är lite fastsurrad.
När jag knyter ryggsäck och knyter fram i de avsmalnande ändarna runt midjan så kan det kännas lite konstigt tycker jag.

Du kanske också ska tänka på ifall du ska använda sjalen utomhus, då kanske du inte klarar dig med en 3,6 ifall ni båda har mycket kläder på er.
Det kan vara skönt att ha en 4,1 sjal, så att man kan knyta omsluten på ryggen, det avlastar bra ifall man har ett stort barn. Men samtidigt så är en 4,1 sjal rätt så lång ändå.

Bäst är väl ifall du får prova båda storlekarna så att du kan känna efter vilken som blir bäst. Eller köp en Didymos 4,2, Didymos är lite snålt tilltagna i längderna, så den känns nog kortare än en Storchenwiege 4,1.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag har 2 Storkar 4.6m och de räcker för mig att knyta omslutet med knuten fram. Då knyter jag i ändarna, men eftersom sjalen är virad ett varv runt midjan så känns det inte det minsta ostadigt.

Har beställt och väntar på en 4.1m Leo Rouge för att använda till ryggknytningar. Då blir 4.6orna för långa för mig :wink: , men 3.6an för nätt.

Håller med Helena om att med tibetanen så blir det inte ostadigt att "knyta" i ändarna (jag knyter inte ens utan snor ändarna runt sig själva efter att ha trätt genom axelbanden). Bara ryggsäck blir nog annorlunda. Men man kan ju kanske komma runt det genom att tvinna sjalen ett varv innan man knyter (bara en tanke, har aldrig testat).
Användarens profilbild
Av amöba
Jag knyter min Hoppediz i ändarna ibland och tycker inte att det känns ostadigt. Man får dock se till att sno ändarna så att inte hörnet på den breda delen hänger och fladdrar.
Användarens profilbild
Av Helena
Det beror ju lite på vilken typ av ryggsäck man vill knyta. Om du gör den klassiska ryggsäcken och drar axelbanden rakt bakåt, behöver du inte knyta i ändarna, tror jag, det går inte åt så mycket tyg till den knytningen. Men vill du korsa eller göra en knut fram på bröstet innan du drar bak sjaländarna, så måste du nog knyta lite längre ut på sjaländarna, iallafall måste jag göra det. Beror ju lite på hur smal du är.

Knycker en bild från Babyboden, till den här ryggsäcken går det inte åt så mycket tyg. Men jag blir väldigt trött i axlarna av den. Fast jag tror att Mia använder en 4,1 sjal på den här bilden.
Bild
Av Nickis
Tack för era synpunkter!
Tänkte först ta en 3,6, för att slippa ha för lång sjal. Men nu när jag funderar på vad jag egentligen ska använda den till lutar det nog åt en 4,1 ändå. Har bara fått sonen att prova sjalen några gånger, första gången i någon enklare slags tibetan (den som kallas tibetan i Easycares instruktioner, där drar man inte tyget genom axelbanden) och andra gången i omsluten rygg eller vad det kallas. Vid omslutet behövdes hela min sjal på 4.7 meter, men då hade vi en massa ytterkläder på oss både han och jag. Tror nog inte att jag kommer att använda enklare ryggsäckar lika mycket, det känns säkrare med omslut. Dessutom tror jag också att det kan tynga på axlarna om man inte korsat sjalen.
I värsta fall får jag väl korta sjalen, om jag köper en 4,1 och den blir för lång...
Annika.
Användarens profilbild
Av Emma2
Jag knyter min Didymos 3.7m i ändarna för omslutet o tycker att det är suvve att slippa allt tyg....inte alls ostadigt snarare tvärtom tycker jag, dock får jag ju ha den under jackan eftersom den inte räcker utanpå
Användarens profilbild
Av Helena
Emma2 skrev:Jag knyter min Didymos 3.7m i ändarna för omslutet o tycker att det är suvve att slippa allt tyg....inte alls ostadigt snarare tvärtom tycker jag, dock får jag ju ha den under jackan eftersom den inte räcker utanpå
Men det är nog inte så vanligt att man kan knyta omsluten med en 3,7.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?