Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Perovskaija
Kan man använda vliseline till det? Jag har inget bomullsband hemma och jag tycker att tyget som ska vara i tröjan är så stretchigt på båda ledderna så jag vet inte om det är till nån större nytta.

Och hur gör man? Jag har bara sytt barntröjor förut och då känns det inte så nödvändigt, men nu ska det bli en vuxentröja. Stryker på en smal remsa på avigan och syr som vanligt bara?
Användarens profilbild
Av CAKirre
Perovskaija skrev:Kan man använda vliseline till det? Jag har inget bomullsband hemma och jag tycker att tyget som ska vara i tröjan är så stretchigt på båda ledderna så jag vet inte om det är till nån större nytta.

Och hur gör man? Jag har bara sytt barntröjor förut och då känns det inte så nödvändigt, men nu ska det bli en vuxentröja. Stryker på en smal remsa på avigan och syr som vanligt bara?
Ja, det skulle du nog kunna göra.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
CAKirre skrev:
Perovskaija skrev:Kan man använda vliseline till det? Jag har inget bomullsband hemma och jag tycker att tyget som ska vara i tröjan är så stretchigt på båda ledderna så jag vet inte om det är till nån större nytta.

Ja, det skulle du nog kunna göra.
Tack snälla för det snabba svaret! Nu ska jag testa.
Av AnnaL1
Det finns ett speciellt gummiband, eller en gummiremsa som man kan använda till just det. Jag har inte hunnit testa själv, men jag har det hemma och det är ju både flexiblare och hållbarare än vliselin. Annars skulle jag nog ta en kraftigare, smal (5mm kanske) bomullsremsa
Användarens profilbild
Av CAKirre
AnnaL1 skrev:Det finns ett speciellt gummiband, eller en gummiremsa som man kan använda till just det. Jag har inte hunnit testa själv, men jag har det hemma och det är ju både flexiblare och hållbarare än vliselin. Annars skulle jag nog ta en kraftigare, smal (5mm kanske) bomullsremsa
Jag har sånt gummiband/plastremsa, det är helt okej. Men TS skrev att hon inte hade bomullsremsa hemma och då antar jag att hon inte hade någonting som motsvarade det heller.
Jag har använt vliselin till både halsöppningar och axelsömmar om jag inte har något annat hemma och det brukar funka bra.
Användarens profilbild
Av Perovskaija
Jag tog vliselin och det funkade i alla fall bra under själva tillverkningen av tröjan. Nu är den använd och tvättad en första gång, får se om det verkar hållbart.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Perovskaija skrev:Jag tog vliselin och det funkade i alla fall bra under själva tillverkningen av tröjan. Nu är den använd och tvättad en första gång, får se om det verkar hållbart.
Skulle du känna nu efter tvätten att det inte är ok, så kan du fortfarande förstärka den ytterligare med någon typ av band, alternativt sy en extra söm.
Av AnnaL1
CAKirre skrev:
AnnaL1 skrev:Det finns ett speciellt gummiband, eller en gummiremsa som man kan använda till just det. Jag har inte hunnit testa själv, men jag har det hemma och det är ju både flexiblare och hållbarare än vliselin. Annars skulle jag nog ta en kraftigare, smal (5mm kanske) bomullsremsa
Jag har sånt gummiband/plastremsa, det är helt okej. Men TS skrev att hon inte hade bomullsremsa hemma och då antar jag att hon inte hade någonting som motsvarade det heller.
Jag har använt vliselin till både halsöppningar och axelsömmar om jag inte har något annat hemma och det brukar funka bra.
Hehe. Vliseline funkar säkert utmärk, men jag uppfattade inte att det var så brådis! Jag vet att det kan vara trist att vänta tills affärerna öppnar om man vill sy nu nu nu, och att man vill lösa problemet genast! Men ifall det var så att TS kanske ville ha den bästa lösningen och hade tid att vänta, så ville jag föreslå min lösning på hennes problem. Ledsen om jag trampade på några tår, var absolut inte meningen att dissa din lösning på något sätt. (Kändes lite som om du blev lite förolämpad..?)
Användarens profilbild
Av CAKirre
AnnaL1 skrev:
CAKirre skrev:
Hehe. Vliseline funkar säkert utmärk, men jag uppfattade inte att det var så brådis! Jag vet att det kan vara trist att vänta tills affärerna öppnar om man vill sy nu nu nu, och att man vill lösa problemet genast! Men ifall det var så att TS kanske ville ha den bästa lösningen och hade tid att vänta, så ville jag föreslå min lösning på hennes problem. Ledsen om jag trampade på några tår, var absolut inte meningen att dissa din lösning på något sätt. (Kändes lite som om du blev lite förolämpad..?)
Förlåt om jag verkade tvär. :oops:
Jag ville mest förklara varför jag svarade som jag gjorde. Jag håller med dig om att det finns andra alternativ som kanske är bättre, men jag uppfattade TS lite som mig, att jag gärna ville ha det gjort senast nyss. ;)
Användarens profilbild
Av Perovskaija
Och jag tar tacksamt emot alla tips, även om det för stunden var bråttom och i sista sekunden. Nästa gång är jag förhoppningsvis ute lite bättre i tid och då kommer jag att ha användning av andra förslag också :tumup:

Nu skulle det bli en tröja till sambons födelsedag, och eftersom jag bara har haft tid på mig sen förra året så verkade det smart att vänta till dagen innan :roll:
Av AnnaL1
Perovskaija skrev:
Nu skulle det bli en tröja till sambons födelsedag, och eftersom jag bara har haft tid på mig sen förra året så verkade det smart att vänta till dagen innan :roll:
Precis så som jag jobbar! :app:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?