Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sirisirius
Jag är lite sugen på att virka en poncho med ärmar i ull som tovas så den blir rätt tät.
Har ni tips på på nått garn som inte blir allt för tjockt när det är tovat?
Funderar på Drops Eskimo, så svårt när man inte har någon garnbutik i närheten.
Tror ni det blir bra om man virkar i ca storlek xl för att sen få det passande stl M?

Några andra tankar? :D
Användarens profilbild
Av Faegis
sirisirius skrev:Jag är lite sugen på att virka en poncho med ärmar i ull som tovas så den blir rätt tät.
Har ni tips på på nått garn som inte blir allt för tjockt när det är tovat?
Funderar på Drops Eskimo, så svårt när man inte har någon garnbutik i närheten.
Tror ni det blir bra om man virkar i ca storlek xl för att sen få det passande stl M?

Några andra tankar? :D
Det beror på vad du menar med för tjockt, jag tycker att Eskimo blir ganska tjockt det med... Det är ungefär som lovvikagarn, kanske lite tunnare.
Användarens profilbild
Av Fryle
hörnsten skrev:Den här har inte varit uppe här va? http://www.rfsu.se/virkaforliv
Jag skrev om Malmöaktiviteten nyligen:
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=225636
Tyvärr ska dottern och jag stöpa ljus den dagen, sedan ska jag skjutsa henne till och från ett kalas. Annars hade jag gärna kommit till deras träff.
Användarens profilbild
Av marmite
Jag har lärt mig virka!!! Bara stolpar än så länge, ska virka en babyfilt i ett jättefint noro-garn (för jag ska bli moster men det är en hemlis än så länge...). Så himla roligt att virka, ju! Och lättare när man har en klängig tuttgris att bara hålla koll på EN nål och EN maska. Dessutom är det himla lätt att dra upp om det blir fel! Det här ver ni förstås redan, men jag ville bara dela det med någon ;)
Användarens profilbild
Av Fryle
marmite skrev:Jag har lärt mig virka!!! Bara stolpar än så länge, ska virka en babyfilt i ett jättefint noro-garn (för jag ska bli moster men det är en hemlis än så länge...). Så himla roligt att virka, ju! Och lättare när man har en klängig tuttgris att bara hålla koll på EN nål och EN maska. Dessutom är det himla lätt att dra upp om det blir fel! Det här ver ni förstås redan, men jag ville bara dela det med någon ;)
Visst är det kul att virka! :vågen:
Användarens profilbild
Av Åsa K
Aborre skrev:Känns alla virknålar i storlek 2.5 som dom ska gå av eller är det bara min?
Inte alla men jag köpte några virknålar i metall av standardtyp och 2,5an känns som om den håller på att böja sig och 2,0an har böjt sig :whut: Jag trodde det berodde på att jag håller dem för hårt :roll:. Däremot har jag en 2,5a jag ärvt av min farmor och den böjer man inte även om man försöker :mrgreen: Nu har jag även köpt en ergonomisk 2,5a och den är toppen :tumup: Skön att hålla och stabil. Ingen känsla av att den ska böja sig eller gå av.
Användarens profilbild
Av Åsa K
Aborre skrev:Att virka olika snöflingor är super skoj! Jag ska göra några till sen ska jag ta och blocka upp dem med lim. Eller är det bättre att ta potatismjöl och socker? Vilket är mest hållbart?
Jag har alltid bara blandat potatismjöl och vatten och doppat i för det var så jag lärde mig av mamma någon gång för jättelänge sedan. Jag vet inte om jag tycker den varianten håller så jättebra - ibland får man stryka om sakerna och efter tvätt måste man ju göra om stärkningen. Fördelen är dock att det är lätt att göra om ifall det inte blir bra. Nu har jag läst på lite om de andra metoderna och lim ska ge permanent stärkning så det borde hålla bäst men å andra sidan så kan man inte blöta och forma om ifall man inte blir nöjd med resultatet. Sedan ska det visst finnas någon färdig stärkelse på sprayburk också - antagligen lättaste metoden.
Användarens profilbild
Av Amaltea
exiteme skrev:Keylas nya mössa. :)
Bild
Tackar för inspirationen, barnen är så förtjusta i sina mössor!
En skolkompis till L fick en av bara farten det går ju så snabbt att virka :app:
Nu vill maken ha en och plötsligt är jag tveksam :roll:
Användarens profilbild
Av brisea
Jag brukar inte hänga så mycket i virkningstråden, jag stickar mest, men några av mina stickor gick sönder för ett tag sedan och medan jag väntade på de nya jag beställt började jag virka en my little pony till min lilla tjej. Hon ville ha en rosa, hennes storasyster har flera olika ponies och hon ville ha en egen. Så här blev den
http://ravel.me/utterfly/bsp81
(hoppas länken funkar)
Användarens profilbild
Av Eyia
brisea skrev:Jag brukar inte hänga så mycket i virkningstråden, jag stickar mest, men några av mina stickor gick sönder för ett tag sedan och medan jag väntade på de nya jag beställt började jag virka en my little pony till min lilla tjej. Hon ville ha en rosa, hennes storasyster har flera olika ponies och hon ville ha en egen. Så här blev den
http://ravel.me/utterfly/bsp81
(hoppas länken funkar)
Jättesöt :tumup:
Användarens profilbild
Av Amaltea
Nu har jag testat på smygmaskvirkning, ett par vantar till lilla E blev det :app:

Jag håller på tok för hårt, dock.
Får testa grövre virknål nästa gång men då är väl risken att det blir ojämnt istället?
Av Exem
Amaltea skrev:Nu har jag testat på smygmaskvirkning, ett par vantar till lilla E blev det :app:

Får testa grövre virknål nästa gång men då är väl risken att det blir ojämnt istället?
Kände inte till det innan - ser jämnt o fint ut utifrån googlebilderna - spännande! Vill du visa bild på vantarna? O var köpte du nålen?
Användarens profilbild
Av Amaltea
Exem skrev:
Amaltea skrev:Nu har jag testat på smygmaskvirkning, ett par vantar till lilla E blev det :app:

Kände inte till det innan - ser jämnt o fint ut utifrån googlebilderna - spännande! Vill du visa bild på vantarna? O var köpte du nålen?
Använde en alldeles vanlig virknål, ska man ha någon slags speciell så visste jag inte om det :D

Det blir dessutom snyggt på avigan med så vantarna blir vändbara!
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?