Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag håller på att sticka denna tröja: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 29&lang=se

Jag har kommit så långt att jag har satt samman kroppen och ärmarna på samma sticka och ska börja sticka på oket utan knappar. Men jag förstår inte minskningarna, detta stycket:

MINSKNINGSTIPS för RAGLAN UTAN KNAPPFRAMKANT:
Sticka 2 rm tills. * Sticka tills det återstår 3 m före nästa markör, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 rm, 2 rm tills *, upprepa *-* vid de 2 nästa markörerna, sticka sedan tills det återstår 4 m på st, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 rm.

Ska jag upprepa första minskningen dvs påbörja minskningen 3 m innan markören eller inte? Och eftersom det är ibland 3 m innan och ibland 4 m innan markören måste ju mönstret förutsätta att jag börjat på ett visst ställe på varvet men det står inte var detta är eller? Men jag tycker ändå inte det blir logiskt! :hmm:

Någon som förstår och kan förklara?
Senast redigerad av emilia85 den fre nov 22, 2013 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, du har en början på varvet och det verkar vara en maska efter en markör. Vilken markör det är förstår jag inte, hittar inte heller någon information om var de tycker man ska påbörja varven. (Annat än att de i början tycker att man ska ha en markör i sidan som början på varvet när man stickar själva bålen.)
* Sticka tills det återstår 3 m före nästa markör, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 rm, 2 rm tills *= Detta är, i mina ögon, den enda information du behöver hålla koll på. Du ska alltså ha en rätstickad maska direkt innan och direkt efter varje markör. Det är de två föregående och efterföljande maskor som du minskar på/med.
Har jag överförklarat nu?
Jag tror inte att det spelar någon större roll vart du börjar/slutar varvet, så länge alla avmaskningar blir gjorda. Jag skulle nog välja att ha höger främre markör som startpunkt, tror det faller sig bäst (om jag inte tänkt helt fel :hmm: ) när man sedan ska börja maska av för halsen.
CAKirre skrev:Ja, du har en början på varvet och det verkar vara en maska efter en markör. Vilken markör det är förstår jag inte, hittar inte heller någon information om var de tycker man ska påbörja varven. (Annat än att de i början tycker att man ska ha en markör i sidan som början på varvet när man stickar själva bålen.)
* Sticka tills det återstår 3 m före nästa markör, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 rm, 2 rm tills *= Detta är, i mina ögon, den enda information du behöver hålla koll på. Du ska alltså ha en rätstickad maska direkt innan och direkt efter varje markör. Det är de två föregående och efterföljande maskor som du minskar på/med.
Har jag överförklarat nu?
Jag tror inte att det spelar någon större roll vart du börjar/slutar varvet, så länge alla avmaskningar blir gjorda. Jag skulle nog välja att ha höger främre markör som startpunkt, tror det faller sig bäst (om jag inte tänkt helt fel :hmm: ) när man sedan ska börja maska av för halsen.
Tack! Nu blev en del betydligt klarare.

Det är dock detta jag hakar upp mig på : vid de 2 nästa markörerna, sticka sedan tills det återstår 4 m på st, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 2 rm.

Dvs texten efter stjärnorna som antyder att jag ska upprepa minskningarna inom stjärnorna. Texten efter stjärnorna antyder ju att texten innanför stjärnorna inte gäller alla markörer, och vilka markörer gäller den då?

Blev detta helt obegripligt?!
Nej, det blev inte obegripligt. Det de har skrivit utanför stjärnorna gäller för 1 markör. Den markör som de räknat som startpunkt för varvet. Om du plockar ut informationen och sätter ihop den så kommer du att se att det rör sig om samma minskning som de övriga tre markörena. Det är bara det att de har delat upp det på ett annat sätt.
De räknar av någon anledning att du ska börja varvet 1 maska efter en markör och att du börjar detta varv med att sticka 2 rm tills. Sedan stickar du rm till 3 maskor innan nästa markör och gör som det står innanför stjärnorna, detta kommer du upprepa 2 gånger till. Sedan är det att sticka till dess att det är 4 maskor innan varvet är slut, med andra ord kommer det att vara 3 maskor, 1 markör och till sist 1 maska. På dessa 4 maskor kommer du att göra samma sak som inom stjärnorna, förutom att sticka 2 rm tills, eftersom du började varvet med detta.
Så, om du börjar varvet vid högre främre markör, så vill de att varvet ska börja 1 maska efter den markören.
CAKirre skrev:Nej, det blev inte obegripligt. Det de har skrivit utanför stjärnorna gäller för 1 markör. Den markör som de räknat som startpunkt för varvet. Om du plockar ut informationen och sätter ihop den så kommer du att se att det rör sig om samma minskning som de övriga tre markörena. Det är bara det att de har delat upp det på ett annat sätt.
De räknar av någon anledning att du ska börja varvet 1 maska efter en markör och att du börjar detta varv med att sticka 2 rm tills. Sedan stickar du rm till 3 maskor innan nästa markör och gör som det står innanför stjärnorna, detta kommer du upprepa 2 gånger till. Sedan är det att sticka till dess att det är 4 maskor innan varvet är slut, med andra ord kommer det att vara 3 maskor, 1 markör och till sist 1 maska. På dessa 4 maskor kommer du att göra samma sak som inom stjärnorna, förutom att sticka 2 rm tills, eftersom du började varvet med detta.
Så, om du börjar varvet vid högre främre markör, så vill de att varvet ska börja 1 maska efter den markören.
:vågen: Nu klarnade allt! Stort tack för hjälpen!!
Ok, nu har jag kommit så långt som till halsen. Då står följande:

OK UTAN KNAPP:
Sedan stickas det runt. Fortsätt med slätst och ränder. Samtidigt minskas det till raglan – se MINSKNINGSTIPS – minska på vartannat v: 11-11-12 (12-13) ggr och sedan på varje v: 1-3-4 (6-7) ggr. Samtidigt när arb mäter 23-25-29 (32-35) cm sätts de mittersta 13-13-13 (15-15) m fram på 1 tråd till hals och det stickas färdigt fram o tillbaka på st. Sedan maskas det av mot halsen i starten på varje v i var sida: 2 m 1 gång och 1 m 2-2-2 (3-3) ggr. Efter alla minskn/avm till raglan och hals är det 41-45-49 (49-53) m på st.

Efter att jag satt maskorna till halsen på tråd så ska det stickas "färdigt". Vad betyder "färdigt"? Är det tills jag har gjort alla avmaskningar in mot halsen?
emilia85 skrev:Ok, nu har jag kommit så långt som till halsen. Då står följande:

OK UTAN KNAPP:
Sedan stickas det runt. Fortsätt med slätst och ränder. Samtidigt minskas det till raglan – se MINSKNINGSTIPS – minska på vartannat v: 11-11-12 (12-13) ggr och sedan på varje v: 1-3-4 (6-7) ggr. Samtidigt när arb mäter 23-25-29 (32-35) cm sätts de mittersta 13-13-13 (15-15) m fram på 1 tråd till hals och det stickas färdigt fram o tillbaka på st. Sedan maskas det av mot halsen i starten på varje v i var sida: 2 m 1 gång och 1 m 2-2-2 (3-3) ggr. Efter alla minskn/avm till raglan och hals är det 41-45-49 (49-53) m på st.

Efter att jag satt maskorna till halsen på tråd så ska det stickas "färdigt". Vad betyder "färdigt"? Är det tills jag har gjort alla avmaskningar in mot halsen?
Svar: Ja. Efter vad jag kan läsa.
Läser du vidare på det som står om kring halsen, står det där att du ska plocka upp dem igen och samtidigt plocka upp ett gäng maskor till (jämnt fördelat) för att få en fin form på halskanten;
HALS:
Plocka upp ca 23 till 27 m fram i halsen (inkl m på tråden) med brun = 68 till 84 m. Sätt alla m på strumpst 3,5 – sticka 1 v slätst samtidigt som det minskas /ökas maskor jämnt fördelat till 64-76 m. Sticka 8 cm resår 2 rm, 2 am, maska av löst – vik kanten dubbelt mot avigsidan och sy.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?