Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

jo jag har letat på ravelry men inte hittat riktigt det jag söker. och massor av såna som ser bra ut men som är stickade i helt andra garner och jag är ju inte riktigt så flink att jag kan räkna om sånt. därav mitt övergivna projekt att sticka en kofta i "fel" garn ;) (det blev fyra nya nystan fame trend istället).

Mosan skrev:Sådana vantar stickar jag på fri hand. Hur tjockt är garnet. Jag skulle lägga upp ca 24 maskor om det är ett tvåtrådigt ullgarn. Sticka ca 12-13 cm, sticka in en tråd för tummen på 6 maskor. Sen fortsätta ungefär lika långt 12-13 cm. Minska som vanligt och Tova till lagom storlek.
det är lite lite tjockare än vanligt raggsocksgarn. ska testa, tack!
Användarens profilbild
Av melon
Mosan skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:Jag måste bara få lov att

S K R I K A

lite. Jag har en envis i inflammation i höger arm. Har vilat från stickning till och från i flera veckor (månader?). Jag vet inte exakt när det började men det var iaf innan vecka 39 vet jag :cry: Det sitter oftast i underarmen, igår satt det också i armbågsleden och idag inuti handen, alltid på ovansidan. Jag har sådan abstinens att jag blir ledsen.
Helt tillåtet att skrika här, :klappar:
Har du behandlat det på något annat sätt än med vila?
Jag har stretchat, smörjt med zon och använt skena.
Om det är en riktig inflammation så tror jag det är bättre med en tablettkur voltaren. Minimumsa skrev att sådan gel har liten dokumenterad effekt.
Men om du brukar få ont av stickningen så kanske du ändå ska få lite övningar så du inte får samma igen om några månader. :heart:
Jag tror att det är datorn på jobbet i kombination med mycket arbete och lite vila som har orsakat det. De dagarna det är illa gör allt ont, och jag tror inte att stickningen är boven. Men det går ju ut över stickningen...
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev:Jätte skönt med en komplikations fri förskoleinskolning, på två veckor. Sista veckan nu har jag haft massa sticktid när jag lämnat honom, åker inte hem de få timmarna utan tar en promenad till biblioteket och STICKAR :D
Så härligt det låter! :vågen:
melon skrev:
Mosan skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:

S K R I K A

lite. Jag har en envis i inflammation i höger arm. Har vilat från stickning till och från i flera veckor (månader?). Jag vet inte exakt när det började men det var iaf innan vecka 39 vet jag :cry: Det sitter oftast i underarmen, igår satt det också i armbågsleden och idag inuti handen, alltid på ovansidan. Jag har sådan abstinens att jag blir ledsen.
Om det är en riktig inflammation så tror jag det är bättre med en tablettkur voltaren. Minimumsa skrev att sådan gel har liten dokumenterad effekt.
Men om du brukar få ont av stickningen så kanske du ändå ska få lite övningar så du inte får samma igen om några månader. :heart:
Jag tror att det är datorn på jobbet i kombination med mycket arbete och lite vila som har orsakat det. De dagarna det är illa gör allt ont, och jag tror inte att stickningen är boven. Men det går ju ut över stickningen...
Åh, så jobbigt :heart: Du borde kanske få en bättre anpassad arbetsplats?
Användarens profilbild
Av MuuM
Min sjal är färdig och ett par sockar filtas i tvättmaskinen. Vad ska jag sticka nu? Jag är sugen på en arantröja, jag har massor av vitt ullgarn. Men hittar inte riktigt någon jag gillar... Finns det någon traditionell mönstersamling någonstans?
Användarens profilbild
Av melon
Maddemoa skrev:
melon skrev:
Mosan skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:

S K R I K A

Åh, så jobbigt :heart: Du borde kanske få en bättre anpassad arbetsplats?
Det kan vara bristen på datormus, det kom min fina kollega på idag. Jag sitter ju med en laptop. Nu har jag haft skena på dagarna och har inget ont på kvällarna! Smygvirkar lite :rodna:
Fryle skrev:
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:Det här med öppen uppläggning....

Jag ska sticka en tröja till en kollegas fru, och hon kom fram till o w l, som ju stickas nerifrån och upp.
Men det är viktigt att ärmarna blir tillräckligt långa.....
Visst är det Ponyo (?) som brukar säga att hon gör öppen uppläggning, för att kunna sticka nederdelen på ärmen sist?
Är det så fantastiskt att det verkligen inte syns någon skarv där man "börjat sticka åt andra hållet"? för iså fall är det ju så jag ska göra med ärmarna.
På slätstickning tycker jag inte att det syns alls, på resår däremot syns övergången.
Gör en provlapp och se vad du tycker. :D
Fullständigt osynligt.
Jag stickar med andra ord bara några cm ärm innan jag stickar ihop ärmar och kropp och gör klart ärmarna sist :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:
Fryle skrev:
Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:Det här med öppen uppläggning....

Jag ska sticka en tröja till en kollegas fru, och hon kom fram till o w l, som ju stickas nerifrån och upp.
Men det är viktigt att ärmarna blir tillräckligt långa.....
Visst är det Ponyo (?) som brukar säga att hon gör öppen uppläggning, för att kunna sticka nederdelen på ärmen sist?
Är det så fantastiskt att det verkligen inte syns någon skarv där man "börjat sticka åt andra hållet"? för iså fall är det ju så jag ska göra med ärmarna.
På slätstickning tycker jag inte att det syns alls, på resår däremot syns övergången.
Gör en provlapp och se vad du tycker. :D
Fullständigt osynligt.
Jag stickar med andra ord bara några cm ärm innan jag stickar ihop ärmar och kropp och gör klart ärmarna sist :D
:tumup:
Jag har kanske tagit mig vatten över huvudet, men jag tänkte prova mig på att sticka en Echo Flower Shawl och tror jag fattar ung hur jag ska göra, förutom början. Det står såhär:

Use a knitting needle and a crochet hook of about the same size. Work a crochet chain of 6 – 7stitches with a contrasting waste yarn. Turn chain and start picking up your project yarn through the back loop of the chain. For this project you need 3 stitches. Make sure you don't pick up in the first loop when you turn work, leave one stitch gap. These will be unraveled later.
• Crochet cast on 3, knit (make sure to slip the first stitch purl-wise on every row) until you can turn and pick up 5 stitches along the edge (approximately 12 rows). You should pick up 1 stitch under each slipped stitch. I picked upp under both loops. Remove the waste yarn and carefully transfer the crochet cast on stitches. Make sure to knit them when you transfer them. Total of 11 st.

Jag har googlat crochet cast on med annat garn, så det fattar jag (tror jag :wink: ) men hur gör jag sen? Ska jag plocka upp 1 m/ v tills jag har 11 m? Men då blir det väl en långsmal trekant, och det har jag inte sett på bilderna på sjalen :hmm:

Och jag vad ska jag göra med maskorna som är lösa efter jag plockat bort det andra garnet?

Hjääälp!!! :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Tuviluvis: utan att veta hur sjalen ser ut tycker jag det verkar som att du med hjälp av den tillfälliga uppläggningen ska sticka tre maskor i så många varv att du på arbetets långsida kan plocka upp fem maskor. Sedan tar du bort tråden med vilken du lade upp de tre maskorna och plockar upp dessa på stickan. Då har du en rektangel med sidorna 3-5-3 maskor.
Fryle skrev:Tuviluvis: utan att veta hur sjalen ser ut tycker jag det verkar som att du med hjälp av den tillfälliga uppläggningen ska sticka tre maskor i så många varv att du på arbetets långsida kan plocka upp fem maskor. Sedan tar du bort tråden med vilken du lade upp de tre maskorna och plockar upp dessa på stickan. Då har du en rektangel med sidorna 3-5-3 maskor.
Aha! Ja, det låter bra, tack! Ska prova :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Fryle skrev:Jag ska sticka en bebisfilt till en släkting och har ett garn jag gillar, men är osäker på om det räcker. Det är tre nystan à 50g/167m. Det är ett naturvitt och två grå i olika nyanser. Har ni tips på ett trevligt filtmönster som är garnbesparande? Rekommenderade stickor är 2,5-3,5. Räcker garnet längre med mindre stickor eller större? Spontant tänker jag att mindre borde vara bättre.
Denna stickade jag på 3,5:or:
Bild
Användarens profilbild
Av Moson
Fryle skrev:
Fryle skrev:Jag ska sticka en bebisfilt till en släkting och har ett garn jag gillar, men är osäker på om det räcker. Det är tre nystan à 50g/167m. Det är ett naturvitt och två grå i olika nyanser. Har ni tips på ett trevligt filtmönster som är garnbesparande? Rekommenderade stickor är 2,5-3,5. Räcker garnet längre med mindre stickor eller större? Spontant tänker jag att mindre borde vara bättre.
Bild
Fin
Ser ut som tetris :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Moson skrev:
Fryle skrev:
Fin
:lol:
Användarens profilbild
Av Moson
Fryle skrev:
Moson skrev:
Fryle skrev:
Fin
:lol:
Hur stor blev den? Och vilket mönster?
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?