Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är hos barnets morfar över helgen. Han är psykiatriker (utbildad på 80-talet och jobbar med vuxna...) och sitter därför inne med Sanningen om barn och deras utveckling :Hahaa:

Nu senast handlade det om att lille A, sju månader, borde ha en sele där han kan sitta framåtvänd, så att han kan "se sig omkring" för att det är viktigt att "närma sig världen" :hmm: (fast helst ska han ju bara åka vagn...)

Jag kontrade så klart med att säga att han som psykiatriker vet att små barn inte kan sortera sina intryck och därför behöver kunna stänga av genom att vända sig bort. Vikten av att kolla av med förälder i okända situationer bla bla bla (här lade jag ner när jag insåg att jag talade för döva öron).

Det finns ju sådan enorm samlad kunskap härinne. Kan ni hjälpa mig med länkar till vetenskapliga studier (gärna i original) kring att bära barn mot sig (det måste väl finnas, eller?)? Eller något som tangerar detta och är tillämpligt. Jag hittar bara studier om vagnåkande hittills.

Tack snälla!
Det verkar som att du vill ha psykologiska studier och det tror jag inte jag kan hänvisa till nån.
Däremot finns ju forskning om de fysiska förutsättningarna och varför barn är tänkta att bäras (höftens utveckling och position hos spädbarn, reflexerna i händer och fötter, de böjda benen med fotsulor som riktas inåt etc) precis som apungarna. Sånt kan jag kolla upp om du vill.

Sen håller jag med om att barn ska bäras mot den som bär, men det måste ju inte ske mot magen. På höften eller ryggen ser barnet allt det vill se samtidigt som det kan gömma sig och kolla av med den vuxne.
Vad säger studierna om vagnåkande?

Sen måste man också vara medveten om att forskning kring barn och spädbarn i kognitiv och psykologisk hänseende är mycket ny, det är bara de senaste 20-30 åren (typ) som man börjat satsa på det och förstått mer och mer vad små barn kan och behöver. Bara för att det inte finns forskning betyder det inte nödvändigtvis att ett visst sammanhang inte finns, utan kanske bara att ingen hunnit forska kring det än.

Dolvis: vilka teorier menar du har lätt till tyckanden?
Franneke skrev:Vad säger studierna om vagnåkande?

Sen måste man också vara medveten om att forskning kring barn och spädbarn i kognitiv och psykologisk hänseende är mycket ny, det är bara de senaste 20-30 åren (typ) som man börjat satsa på det och förstått mer och mer vad små barn kan och behöver. Bara för att det inte finns forskning betyder det inte nödvändigtvis att ett visst sammanhang inte finns, utan kanske bara att ingen hunnit forska kring det än.

Dolvis: vilka teorier menar du har lätt till tyckanden?
Jag menar inte att det är teorierna som har lätt till tyckanden, utan baserat på olika utvecklingspsykologiska teorier är det lätt att ha en åsikt - tex kan man utifrån teorier om språkutveckling, anknytningsteori, teori om social inlärning och även affektteori tycker jag lätt dra slutsatsen att det är att föredraatt barnet lätt kan ha kontakt med föräldern ansikte mot ansikte.
Men därmed inte sagt att det finns någon empiri som stöder detta.
Jag har väl egentligen ingen forskning att hänvisa till, men har lärt mig att det inåtvända bärandets fördela bland annat beror på att vi människor har oxytocinreceptorer på bröstkorgens framsida. Att barnet har denna vänd mot bäraren bidrar till dess oxytocinnivåer.

Och så minns jag att det i Rapport en gång berättades om en (brittisk?) studie och framåt- och bakåtvända barnvagnar samt att de senare var mycket bättre för barnet.

Sedan tänker jag på alla de däggdjur som bär sina ungar. Inte bär de med framsidan utåt? :hmm:
Shit vad jobbigt! Men det har hänt så oerhört mycket inom forskningen avseende spädbarn och barn också de senaste tio åren. Kolla in Linköpings universitet ex, de forskar kring späda barns minne - revolutionerande för många psykologer av den gamla skolan :)

Det finns såväl teori som empiri avseende späda barns behov av kontakt med sina primära vårdare. I utforskandet finns ett stort behov av stöd, delande, bekräftande, förklarande, lugnande, tröstande, bara för att nämna något. Detta kan inte ske om inte det finns möjlighet till att läsa av ansiktsuttryck. Det vet vi. Späda barn behöver sin vårdare i utforskandet. Jag orkar inte länka till forskning just nu men här är en liten start på en förklaringsmodell som just nu vinner mark och kan användas för att förstå barns behov i utveckling...
http://www.circleofsecurity.net/

Kolla in bilden den kan man använda för att förklara att man måste ha uppmärksamheten riktad mot barnet i någon form, när det upptäcker världen.

http://nfsu.org/wp-content/uploads/2011 ... 24x791.jpg

Hoppas du lyckas i din quest!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?