Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Moson
Vad är det med mig och mössor, jag lyckas aldrig göra rätt storlek. Den jag gör nu verkar bli för stor :(
Nåväl, det får väl bli en babytröja eller något istället om den känns lika stor när det är dags att börja minska.

Jag har i alla fall stickat färdigt mina första sockar :)
Broken seed stitch socks som fick bli födelsedagspresent till mamma.
hej! jag har en fråga som jag hoppas att stickisarna härinne kan svara på :D frågan finns i den här tråden http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=225553
jag är inte supervan stickare, men jag har stickat ett gäng sockar och tänker nu ge mig på att sticka min första kofta! har valt ut ett mönster som verkar relativt enkelt, en rätstickad kofta från marks&kattens. men, enligt mönstret ska koftan stickas i fame trend med stickor nr 4. jag vill hellre sticka i ett raggsocksgarn jag har, som har en helt underbar färg! det är ungefär dubbelt så tjockt som fame trend. tänker jag helt fel om jag istället för att ta mindre stickor väljer att ta sticka nr 4 och sticka en storlek mindre istället? dvs, jag är en large men tänkte sticka en medium. eller kommer den bli jättestor då?
jag har fått svar om att det är svårt och att jag borde välja det garn mönstret är gjort efter, men jag vill verkligen sticka en kofta i just detta garn och valde en modell jag tror jag klarar att sticka som första projekt. som dessutom är smickrande för min figur (jag är storbystad med timglasfigur och raka tröjor och koftor är inte fint på mig, så jag har valt bort t ex uppifrånoner-kofta).

fame trend är rätt tunt och blir ganska luftigt med stickor 4, så jag tänkte att det kanske skulle gå att lösa.
Användarens profilbild
Av Moson
milimina skrev:hej! jag har en fråga som jag hoppas att stickisarna härinne kan svara på :D frågan finns i den här tråden http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=225553
jag är inte supervan stickare, men jag har stickat ett gäng sockar och tänker nu ge mig på att sticka min första kofta! har valt ut ett mönster som verkar relativt enkelt, en rätstickad kofta från marks&kattens. men, enligt mönstret ska koftan stickas i fame trend med stickor nr 4. jag vill hellre sticka i ett raggsocksgarn jag har, som har en helt underbar färg! det är ungefär dubbelt så tjockt som fame trend. tänker jag helt fel om jag istället för att ta mindre stickor väljer att ta sticka nr 4 och sticka en storlek mindre istället? dvs, jag är en large men tänkte sticka en medium. eller kommer den bli jättestor då?
jag har fått svar om att det är svårt och att jag borde välja det garn mönstret är gjort efter, men jag vill verkligen sticka en kofta i just detta garn och valde en modell jag tror jag klarar att sticka som första projekt. som dessutom är smickrande för min figur (jag är storbystad med timglasfigur och raka tröjor och koftor är inte fint på mig, så jag har valt bort t ex uppifrånoner-kofta).

fame trend är rätt tunt och blir ganska luftigt med stickor 4, så jag tänkte att det kanske skulle gå att lösa.
Det går säkert med jag vet inte hur svårt det är. Jag skulle nog ändå rekommendera att leta efter ett annat mönster. Här är några exempel jag hittade genom en snabb sökning på ravelry.

"Falling leaves cardigan"
http://www.cascadeyarns.com/patterns_Rustic.asp

http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =2&lang=se

http://knitty.com/ISSUEwinter08/PATTamelia.php
milimina skrev:hej! jag har en fråga som jag hoppas att stickisarna härinne kan svara på :D frågan finns i den här tråden http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=225553

Jag skulle börja med att göra ett stickprov på det garn du vill sticka i, med de stickor som är tänkta för det garnet. Sedan skulle jag räkna masktätheten (både på höjd och bredd) och jämföra mot fame trendtröjan. Sedan skulle jag räkna om, hur många maskor behövs det av ditt garn för att koftan ska bli i samma storlek som den storlek du verkligen är i m.a.o. en large.
Det går att göra jag har gjort sånt ett par gånger, men det kan vara trixigt och kan skapa mycket frustration och ilska...
ang att räkna, så nej ;) jag är matteblind och kommer inte på något sätt kunna räkna rätt, alls. frustration och ilska är bara förnamnet då :mrgreen:

det känns iaf som om jag förstått vad det är jag ska kolla efter, nämligen stickfastheten :lol: jag har inte alls vetat vad jag ska söka på när jag letat mönster och har bara gått på hur enkla de verkar vara. jag har aldrig stickat mönster t ex så det känns jätteavancerat. jag får leta vidare efter Den Ultimata Koftan till mitt garn alltså... men jag kan absolut tänka mej en kofta även i fame trend cerise-lila, så jag får nog användning för mitt dyra mönster ändå :tumup:
haha ja!! min första socka fick jag repa upp ett antal gånger innan jag fick det rätt, och den blev ändå inte jättebra ;) (jag gjorde hälarna för långa). men jag lärde mig massor! äh, jag kanske ska våga mig på att testa... blir det helt knasigt får jag väl helt enkelt leta ett annat mönster 8)

ja det är rätt garn så jag ska kika runt lite :app:
Användarens profilbild
Av Mosan
milimina skrev:jag hittade stickfasthet på bägge. fame trend = 24m. mitt garn har 18m. bägge på sticka nr 4. är det ändå så stor skillnad att jag borde byta mönster? :|
Då skiljer det 6 maskor på 10 cm, det är ganska mycket. Tänk att du kanske ha bystmått 90 cm, då får du 54 maskors skillnad mellan ditt garn och mönstret. Det är ganska mycket på en tröja.
Användarens profilbild
Av melon
milimina skrev:jag hittade stickfasthet på bägge. fame trend = 24m. mitt garn har 18m. bägge på sticka nr 4. är det ändå så stor skillnad att jag borde byta mönster? :|
Det går ju att räkna om och är inte svårt. Först tittar du hur många maskor du ska lägga upp. Dela det på 24 så får du fram hur många decimeter du ska lägga upp. Sedan gångrar du den siffran du får fram med 18.

Tex: Mönstret säger att du ska lägga upp 120m.
120/24= 5 (50cm)
5*18= 90 maskor.

Lägg upp 90 maskor.
det var därför jag tänkte att jag skulle sticka som en stl mindre istället... alltså använda angivelserna för en stl medium. för då borde det ju bli en större stl automatiskt när jag har ett tjockare garn?

eller äh jag letar ett annat mönster. tips på nåt lättstickat för en koftnybörjare? som inte är en rak uppifrånoner ;)
milimina skrev:.... som dessutom är smickrande för min figur (jag är storbystad med timglasfigur och raka tröjor och koftor är inte fint på mig, så jag har valt bort t ex uppifrånoner-kofta).

(Till att börja med, jag hatar att montera, så därför (bland annat) är jag väldigt förtjust i uppifrån-och-nertröjor)

En fördel med att sticka uppifrån och ner (om man gör det i ett stycke) är ju att du kan prova under tiden du stickar. Dvs, när du passerat där bysten är som störst, börjar du minska - lagom fort tills du har midjan så smal det behövs, och om det ska bli en längre modell börjar du sen öka för att få plats till höfterna.

Men det kan också vara så att jag tycker det är en piece of cake för att jag vid det här laget har stickat rätt många såna varianter, och det kanske inte är något man känner att man vill ge sig på som första större projekt. Men smaka på tanken :).
ja jag har funderat lite på det och även om det känns lite smått avskräckande pga mönstret så var falling leaves cardigan otroligt fin! :love: har bett maken om en utskrift så får vi se hur mycket ångest jag får och hur mycket ni får hjälpa mig :lol:
Användarens profilbild
Av Moson
Min mössa blev rätt bra ändå så nu slipper jag frysa om öronen när jag väntar på bussen :)
Tunn och mjuk och förhoppningsvis varm och skön stickad i babyalpacka.
Användarens profilbild
Av MuuM
Idag träffade jag en reporter på P1 som jag gillade.
Bild

Jag vill sticka en sjal/scarf till henne i ett rött melerat ullgarn jag har. Men vilken typ av sjal passar henne tycker ni?
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?