Built to last
Why Would you Settle for Less when you can have More? Do not let other Authors Fool you with Empty Marketing Keywords. FLATBOOTS is what you Deserve. Built to last, Built from Scratch, Nothing Less.
Läs merOver a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...
Moderatorer: Asia, krakri, God_cares
Aborre skrev:Japp. Men det var länge sen jag tovade så det finns säkert dem som är bättre på det än mig.Emma-Lisa skrev:Jag skulle göra det för hand med varmt vatten och såpa då har du koll så du inte bara får en liten konstig ullboll.Gnuggar man bara då? Jag har för mig att jag kan ha fått göra eller titta på när någon tovade något i mellanstadiet men det var ju några år sedan. Typ gnugg gnugg i vatten eller vatten, såpa och sen gnugg för sig?
Aborre skrev:Men om man väljer att tumla, ska man blöta ner verket innan då?Ja, annars tror jag inte att det krymper.
Aborre skrev:Hur funkar hundkarda till tovning av exempelvis vantar? Är det bara att blöta ner, såpa in och karda på?En karda gör nog bara att det ruggar upp ytan, det kommer nog inte att filta då.
melon skrev: Tre saker behövs ju när man tovar: värme, fukt och rörelse. Såpa måste man inte ha men det går fortare då.Värme är faktiskt inte nödvändigt vid tovning. Jag gick en tovningskurs för textilkonstnären Yvonne Bävman (som tyvärr inte lever längre). Då använde vi bara kallvatten och såpa.
Fryle skrev:Intressant! Och så himla snygga djurmelon skrev: Tre saker behövs ju när man tovar: värme, fukt och rörelse. Såpa måste man inte ha men det går fortare då.Värme är faktiskt inte nödvändigt vid tovning. Jag gick en tovningskurs för textilkonstnären Yvonne Bävman (som tyvärr inte lever längre). Då använde vi bara kallvatten och såpa.
Exempel på Yvonnes konst:
melon skrev:Jo, det går säkert fortare med värme.Fryle skrev:Intressant! Och så himla snygga djurmelon skrev: Tre saker behövs ju när man tovar: värme, fukt och rörelse. Såpa måste man inte ha men det går fortare då.Värme är faktiskt inte nödvändigt vid tovning. Jag gick en tovningskurs för textilkonstnären Yvonne Bävman (som tyvärr inte lever längre). Då använde vi bara kallvatten och såpa.![]()
Jag vet att det inte måste till alla tre, men jag har fått för mig att det går fortare?Nåltovning är ju ett exempel på det.
SCSI skrev:Värmen står väl för krympningen vid tovning? Om man nålfiltar eller kalltovar hakar fibrerna i varandra men krymper inte på samma sätt. Så har jag uppfattat det iaf? Under goda omständigheter filtar t.ex mina raggsockar ihop sig lite i sulan så att de håller lite längre (under andra omständigheter går det direkt hål i dem istället.Som sagt gick jag en tovningskurs där vi bara använde kallvatten och det krympte ändå.) men de är fortfarande lika stora. Det är bara att garnet luddar lite lagom och friktionen när jag går ger en "filtsula". Skulle jag slänga dem i tvättmaskinen skulle de bli dockstora...
SCSI skrev:Värmen står väl för krympningen vid tovning? Om man nålfiltar eller kalltovar hakar fibrerna i varandra men krymper inte på samma sätt. Så har jag uppfattat det iaf? Under goda omständigheter filtar t.ex mina raggsockar ihop sig lite i sulan så att de håller lite längre (under andra omständigheter går det direkt hål i dem istället.Sockfenomenet tror jag beror på att de tovas med fast fyllning inuti (fötter) så de töjs och tovas ihop samtidigt.) men de är fortfarande lika stora. Det är bara att garnet luddar lite lagom och friktionen när jag går ger en "filtsula". Skulle jag slänga dem i tvättmaskinen skulle de bli dockstora...
We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]
The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]
All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]
this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]
Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?