Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Någon som vet var man kan få tag på det på metervara? Vi letar efter bra alternativ till plastad frotté till madrasserna på vårt föräldrakooperativ och jag kom på att PUL-tyg borde vara bra! Någon som vet om det finns? Vill gärna hitta öko-tex märkt eller med någon annan likvärdig märkning.

Andra tips på kisskydd som inte blir för dyrt tas också tacksam emot förstås! :)
Varför vill ni inte ha plastad frotté? Ull funkar ju som stopp för väta men då bör man ha något ovanpå som suger upp. Annars går det lätt igenom lite. Men det blir kanske samma om man bara har PUL. Att man behöver ett absorberande lager. Det är fördelen med frottén tycker jag, att den suger upp vätan också.
Knyttet & K skrev:Varför vill ni inte ha plastad frotté? Ull funkar ju som stopp för väta men då bör man ha något ovanpå som suger upp. Annars går det lätt igenom lite. Men det blir kanske samma om man bara har PUL. Att man behöver ett absorberande lager. Det är fördelen med frottén tycker jag, att den suger upp vätan också.
Alltså vill och vill, jag har bara hittat en frotté som är Öko-tex och det spräcker nog tyvärr budgeten då den är väldigt dyr. Eftersom förskolan är med i naturskyddsföreningens projekt "giftfri förskola" så håller vi på att gift- och plastsanera och då tänker jag att öko-tex PUL är det som borde vara "minst dåligt", plastad frotté är ju mycket mer plast och andas inte lika bra som PUL, ja och så priset då...

Ull är inget bra alternativ på en förskola, allt måste ju kunna tvättas regelbundet och det måste vara säkert att det håller för kiss. Eller menade du att skriva PUL kanske? :)
Ida skrev:Vi har dubbelvikt yllefilt under lakanet. Sedan en stor lammfäll ovanpå. Där sover lillebror gott :loving:
Ja, det låter såklart trevligt, men kanske inte så hållbart på en förskola. ;)
Jag jobbar på Ohlssons tyger och vi har plastad frotté som är ökotexmärkt. Är lite osäker på metervaran, men tror den är det. Den är belagd med polyester om jag inte minns fel. 100cm bred och kostar 89:-/m.
Färdiga bitar belagda med PUL och ökotexmärkta, finns i två storlekar, 70x100 för 69:- och 80x140 för 99:-
Knyttet & K skrev:Jag jobbar på Ohlssons tyger och vi har plastad frotté som är ökotexmärkt. Är lite osäker på metervaran, men tror den är det. Den är belagd med polyester om jag inte minns fel. 100cm bred och kostar 89:-/m.
Färdiga bitar belagda med PUL och ökotexmärkta, finns i två storlekar, 70x100 för 69:- och 80x140 för 99:-
Det låter mycket billigare än det jag hittat, men finns Ohlssons tyger på nätet nånstans? Eller hur kan vi köpa från er i så fall? Är PULen bomull eller polyester?
Knyttet & K skrev:PUL är ju en sorts plast. Frottén är bomull och plastbeläggningen är av polyuretan (PUL).
Vi har en webbshop, annars finns butiker i flera städer.
Jo, alltså PUL står för polyuretanlaminat och då kan ju grundtyget antingen bestå av polyester eller bomull tex! Toppen att det finns en webshop då ska jag kika!
Knyttet & K skrev:Fast nu blandar jag kanske ihop det. Polyuretan kanske inte är samma som brukar vara i tygblöjor? Jag är inte så inläst på plast. Ökotexmärkta är de vi säljer iaf.
Det som används till blöjor brukar plastbeläggningen vara tunnare än till tex sånt vanligt madrasskydd, som ju inte andas alls till skillnad från blöjPUL.
Hmm, det står inget på hemsidan om att den är Öko-tex. Har du sett märkningen på tyget? :)
Ketronya skrev:Hmm, det står inget på hemsidan om att den är Öko-tex. Har du sett märkningen på tyget? :)
Ja, jag kollade idag. Men, det kan vara så att webshopen har kvar av en annan sort som vi sålde förut och den minns jag inte om den var ökotexmärkt eller inte. Inte heller vad den var belagd med. Inte pvc iaf. Maila och fråga.
Ketronya skrev:
Ida skrev:Vi har dubbelvikt yllefilt under lakanet. Sedan en stor lammfäll ovanpå. Där sover lillebror gott :loving:
Ja, det låter såklart trevligt, men kanske inte så hållbart på en förskola. ;)
:fnissa: Tycker du inte???

:notes: Obs! Svara endast på trådar när du har tid att fokusera på vad som faktiskt frågas efetr i ts! :roll: :lol:
Knyttet & K skrev:
Ketronya skrev:Hmm, det står inget på hemsidan om att den är Öko-tex. Har du sett märkningen på tyget? :)
Ja, jag kollade idag. Men, det kan vara så att webshopen har kvar av en annan sort som vi sålde förut och den minns jag inte om den var ökotexmärkt eller inte. Inte heller vad den var belagd med. Inte pvc iaf. Maila och fråga.
Okej, jag mejlade igår, får se vad dom svarar! :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?