Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag håller på att sätta ihop en liten garderob åt min fina väns lilla bäbis. Hon hann liksom inte riktigt med att fixa nåt innan han ville komma ut. Han är ett prematurbarn, född alldeles för tidigt (nästan 3 månader) och som nu äntligen väger 2 kg och är ca 41 cm lång. :vågen: :heart:

Jag hade börjat på en kofta men den är ju alldeles för stor inser jag. De flesta stickmönster verkar börja på 50/56 så jag undrar om det är någon som kan tipsa om gratismönster, gärna enkla, eller nån bra bok jag kan låna?

Är också på jakt efter symönster. Hörde att det fanns nåt nummer av Ottobre som var bra, nån som vet?

Och tror ni storlek 44 blir bra att börja med, eller ska jag satsa på ännu mindre? :hmm:

Edit: Nåt annat jag behöver tänka på vad gäller prematurkläder förresten? Och kan jag tvätta dem som vanligt i parfymfritt tvättmedel (utan sköljmedel) innan jag skickar dem eller bör jag göra på nåt annat sätt (de är kvar på sjukhuset)? Förlåt min okunskap. :oops:
Vad fint av dig!
Om du kan sticka från engelska mönster (annars går det snabbt och lätt att lära sig, jag lovar) så finns några mönster på Ravelry. Om jag söker på "premature" eller "preemie" och väljer koftor får jag upp de här mönstren:
http://www.ravelry.com/patterns/search# ... c=cardigan och http://www.ravelry.com/patterns/search# ... c=cardigan
Angående storlekar skulle jag satsat på storlek 44. Storlek 40 kan vara något bättre just exakt precis nu men bebisen kommer troligtvis växa ut storlek 40 väldigt snart (om den "bara" är född tidigt och inte har andra komplikationer som gör att den inte växer som den ska).

Angående tvätt borde det gå bra att tvätta som du tänkt. Det gjorde vi till vår bebis när vi låg på neo. Men det kan ju vara olika regler på olika sjukhus... Jag skulle dock tro att om bebisen inte ligger på sal och det är ok att ha egna kläder så blir vanlig tvätt i parfymfritt jättebra.

Sen tror jag inte att bebisen behöver massor av kläder, det bästa för en sån liten är trots allt att ligga hud mot hud så en bra filt är en bra gåva.
Tack snälla ni! :heart:

Och tack för tips och idéer!

En filt låter toppen scrapErica, har inte tänkt så långt. För jo, han ligger mycket hud-mot-hud. De testade bärtub, men då blev han sämre konstigt nog (kan det varit för trångt?). Tror att han nu "bara" är för tidigt född, för de hade tagit bort akutlarmet nu och han får ligga med mamman i ett eget rum med bara larm i rummet.

Men då satsar jag på en filt, en kofta, typ några mjuka ombyten och en typ uteoverall. :tumup:
Men kanske uteoverallen kan vara i storlek 50 så den räcker lite, eller blir det alldeles för stort? :hmm:

Nu ska jag kolla länkarna jag fick! :D
Nu är de flyttade till Ö-vik, och som jag förstår så finns ingen neo där utan bara "vanlig barnavdelning". Nån som vet hur det ser ut där?
Smultronbarn skrev:Tack snälla ni! :heart:

En filt låter toppen scrapErica, har inte tänkt så långt. För jo, han ligger mycket hud-mot-hud. De testade bärtub, men då blev han sämre konstigt nog (kan det varit för trångt?). Tror att han nu "bara" är för tidigt född, för de hade tagit bort akutlarmet nu och han får ligga med mamman i ett eget rum med bara larm i rummet.

Men då satsar jag på en filt, en kofta, typ några mjuka ombyten och en typ uteoverall. :tumup:
Men kanske uteoverallen kan vara i storlek 50 så den räcker lite, eller blir det alldeles för stort? :hmm:

Några kompisar till mig köpte en stor overall (lagom för nästa år) och vek in armar och ben.
Såg himla mysigt och praktiskt ut.
Isadora skrev:En mjuk och gosig trikåsjal är guld för så små.
Japp, det ska hon få av mig när de kommer hem på riktigt! :tumup: Jag frågade, och hon ville inte ha nån på sjukhuset sade hon.
Ponyo skrev:
Smultronbarn skrev:Tack snälla ni! :heart:

Några kompisar till mig köpte en stor overall (lagom för nästa år) och vek in armar och ben.
Såg himla mysigt och praktiskt ut.
Det låter som en smart idé! :tumup: Jag har sett sådana där det är som en vante och socka på, som bara kan vika undan så funderar på att hitta en sån i bra begagnat skick.
Tänkte bara säga att det där med att barnet blir sämre i bärtub verkar inte vara så ovanligt. Jag är själv mamma till två prematurer (v28+2 och 27+1) och bägge dom mådde dåligt i tuben vi lånade på neo. Jag tog dit min trikåsjal men vi hade lite svårt att få flickorna att sitta bra i den när dom var så små. Kändes som om dom var för "mjuka" om ni fattar.

Ang overallen så skulle jag köpa en 50, den kommer vara för stor men dom växer ju ruskigt snabbt och inte säkert en 44 räcker hela vintern. SJälv hade jag turen att ha en stickande mamma som gjorde en supersöt åkpåse utifrån ett stickmönster för dockor.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?