Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av isbl
Aborre skrev:
Aborre skrev:Jag skulle vilja ha tips på jeansfärgade garner gärna med klarrött i samma sorts garn också. Tänkte sticka en sjal i det. Om jag hinner med. Gillar kombinationen, men hinner aldrig leta så jag hoppas ni har lite tips.

Sen undrar jag.. vad stickar man åt en svärfar? Mössa har han.. raggsockor fick han förra året.. :hmm:
puffarmin undran
Kanske en halsduk? Någon lagom rolig flerfärgstickning kanske...
Användarens profilbild
Av Moson
Aborre skrev:

Det kanske är något! Jag gillade att sticka i deras alpaca.. och jag har rätt mycket rött hemma.

Förresten, är inte deras jeansblå mer grå? :hmm:
Mycket möjligt, har inte sett så många av dom i verkligheten men det verkar ju finnas många blå att välja på
Användarens profilbild
Av isbl
Aborre skrev:
isbl skrev:
Aborre skrev:
Aborre skrev:Jag skulle vilja ha tips på jeansfärgade garner gärna med klarrött i samma sorts garn också. Tänkte sticka en sjal i det. Om jag hinner med. Gillar kombinationen, men hinner aldrig leta så jag hoppas ni har lite tips.

Sen undrar jag.. vad stickar man åt en svärfar? Mössa har han.. raggsockor fick han förra året.. :hmm:
puffarmin undran
Kanske en halsduk? Någon lagom rolig flerfärgstickning kanske...
Ett bra förslag! Men hinner jag både en sjal och en halsduk fram till jul? Jag är inte helt säker på det :hmm: En sjal plus något lite mindre. Jag kanske ska sticka en figur?
Rattmuff kanske? :lol: eller en halsduk i tjockt garn på tjocka stickor...
IPad/smartphone-fodral?
Tovade grytunderlägg?
isbl skrev:
Faegis skrev:
isbl skrev:Råkade hitta en hel kasse i källaren ( :siishah: ) med Karisma-garn i grön/petrol/blått som jag köpte för flera år sedan på superrea och som jag redan då hade planer på att sticka en randig kofta av. Nu när stickpeppen återvänt måste jag bara ta tag i projektet.

Men vilket mönster ska jag använda mig av? Tant Koftas uppifrån-ochner eller den Incredible custom-fit raglan som Kaffemoster (mfl?) brukar sticka efter här? Eller finns det något annat bra mönster?

Jag vill sticka uppifrån och ner, vet inte riktigt hur lång kofta som garnet räcker till, men jag vill ha den mer än standardlängd i alla fall. Jag vill nog snarare ha en rundad krage istf Tant koftas fyrkantiga så det inte blir så svårt att hitta bra tröjor att ha under. Är det svårt att modifiera det mönstret till en rund hals?
Det låter jättebra, men jag måste bara varna litegrann för att Karisma växer enormt mycket. Du kan kanske göra koftan lite mindre än den egentligen ska vara, och inte göra någon modell som ska vara tight? Jag stickade ett par sockor i Karisma som efter någon månads användning och ingen tvätt var dubbelt så stora, och det var ganska trist.
Bra tips! Det ska inte bli någon tight/figurformad sak, men å andra sidan blir det ju rätt mkt garn som tynger neråt i en hel kofta... :hmm: Får väl se det som ett pilotprojekt och hoppas på det bästa! Stickade förresten en mössa till min pappa i Karisma som har blivit använd en del. Vad jag vet har inte den töjt sig alltför mycket? Stickar du löst eller hårt?
Ponyo skrev: Det du kan göra för att få rund hals vid upp och nerstickning är att fördela minskningarna jämt över varvet istället
Aha, smart! Det är kanske så det är beskrivet i custom-fit raglan då...
Nu ska jag bara lyckas få till tillräckligt med tid till att sätta igång med räkning och mätning och allt. :roll:

Jag stickar löst, det är kanske inte samma problem om man stickar hårdare? Lycka till i alla fall! :tumup:
Av Ponyo
berit skrev:
Ponyo skrev:En ge-borttröja klar :tumup:
Bild

Gud vad fin :love: (både ungen och tröjan såklart). Är det en vänbebis som är den lyckliga mottagaren?
Makens allra bästa kompis ska få sitt första barn i dagarna. Och han gillar alltid Vs tröjor. Så nu ska hans dotter få en.
Ponyo; de där ögonen kan man ju drunkna i... :love:
Älskar tröjan! Vad är det för mönster?
Tidvis skrev:Vilken underbar tröja!

Jag har problem, tänkte höra om någon här vet: Jag har fått hedersuppdraget att sticka mössa till liten bebis i storleksordningen 33 veckor, 1,7 kilo ungefär. Någon som har koll på hur stor mössa det bör bli? Jag har fått siffror på 25-32 cm i omkrets, stickar väl en per cm-storlek (de går ju fort när de är så små) men har ingen aning om hur hög mössan ska vara...
Om jag förstår det hela rätt så är det en prematur och inte en niomånaders bebis vi pratar om? Denna länk kanske kan ge dig någon fingervisning; http://www.andycrafts.co.uk/Hand%20Knitting.html
Aborre skrev:Jag måste lära mig en mer elastisk uppläggning! Har testat den här men tycker den blir så ojämn nertill.. gör jag fel eller blir den så? Någon som har något annat tips?

http://www.youtube.com/watch?v=SrOoX-pB ... e=youtu.be
Jag gillar "Twisted German cast on"
http://www.youtube.com/watch?v=BfFadEumBak
Jag tycker att jag har hållit på med ärmar i evighet, och jag är inte ens färdig med den första.... (men det är iofs en lögn, jag lade upp för tröjan för mindre än tre veckor sedan, så en evighet är relativt...). Men jag är så knasnöjd med resten av den, så jag vill börja använda den. Den är stickad i Geilsk bomull/ull, som jag lovordade häromnyssens.

Det roliga var att när jag surfade runt ravelry för tips om hur ökningarna i halsen skulle bli bra när man gör resårstickning, så snubblade jag över ett projekt som beskrev såna här flätor i detalj och jag blev störtförälskad. Min tröja såg ut så här innan jag började med de evighetslångsamma ärmarna (och jag hade alltså redan börjat när jag började söka på ravelry):
Bild

Och hon som gav mig flättipset hade alltså stickat en sån här:
Bild

så jag känner mig verkligen som en copycat med tanke på färg :lol:
(Men hennes tröja är faktiskt stickad på stickor 4, medans jag använder stickor 3, så det är STOR skillnad på projekten!!)
Hmm, det här var lite av en ögonöppnare för mig... Uppläggningen var bekant sen innan, men att tekniken att sticka räta och aviga är östeuropeiskt var nytt för mig, jag har vetat om hur man stickar på det viset men tänkt att det är knasigt eftersom man antingen får vridna maskor eller måste sticka i bakre maskbågen... Och sättet att avmaska var ju genialiskt :app:

http://www.youtube.com/watch?v=pCvJ6Oqf1Ao
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?