Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Cecilia skrev:Vad betyder "stockinette stitch"?

Jag ska börja med den lilla klänningen. :hmm:

Mitt garn är aningen tunnare än det som föreslås. Det föreslås 300meter på 100 gr. Jag har 400 meter. :hmm:

Jag har lärt mig att jag oftast behöver 0,5 tunnare stickor, stickar lite för löst. :roll:

Men om garnet är aningen tunt blir det kanske lagom med 3 mm som förslås? :hmm:

Orkar inte sticka provlapp, trots att jag borde kört mig det den hårda vägen. :oops:
Stockinette stitch (sts) är slätstickning.
Men om du stickar löst + att garnet är tunnare. Så är det onekligen bäst med mindre stickor.
Användarens profilbild
Av berit
Och tack melon för svar! Och ni andra också såklart!

Jag ska kunderna lite mer, men känner mig sugen på hela färglistan som du skrev melon.

Hur tänker ni kring färger? Jag behöver nog läsa lite färglära. Förra gången det var färgpanik hjälpte cakirre mig (hur gick det med sambotröjan förresten?). Då försökte jag matcha brunt med grönt gult och rosa och blev förvånad över att det såg ut som om tröjan kom från 70-talet. Då gick jag på cakirre råd med mer neutrala färger ton i ton och det blev fint - olika bruna och beiga, vita nyanser. Blev inte så skrikiga. Efter det har jag insett att jag har en tendens att vilja ha hela färgskalan i varje plagg och att det ofta inte blir fint. Även pm färgerna i sig är fina.

Jag småpratar lite bara, inte nån direkt fråga. Men jag känner mig helt färgblinda. Jag kan ju se sen när det är klart dock att det inte blev bra med färgerna. Lite sent då bara..
Ponyo skrev:
Cecilia skrev:Vad betyder "stockinette stitch"?

Jag ska börja med den lilla klänningen. :hmm:

Mitt garn är aningen tunnare än det som föreslås. Det föreslås 300meter på 100 gr. Jag har 400 meter. :hmm:

Jag har lärt mig att jag oftast behöver 0,5 tunnare stickor, stickar lite för löst. :roll:

Men om garnet är aningen tunt blir det kanske lagom med 3 mm som förslås? :hmm:

Orkar inte sticka provlapp, trots att jag borde kört mig det den hårda vägen. :oops:
Stockinette stitch (sts) är slätstickning.
Men om du stickar löst + att garnet är tunnare. Så är det onekligen bäst med mindre stickor.
Aha! Jag trodde att det kunde bli mer fel då. men när du säger det så blir det kanske glest? :hmm:
Berit, så brukar jag också mäta ungefär.

Kanske ska göra som Ponyo föreslår och testa med 2,5 som vanligt då. :hmm:

Jag ska börja på den här.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... lillesster

Jag har köpt ett super mjukt typ gammelrosa ullgarn i Danmark. Yaku 4/16 heter det. :love:
berit skrev:Har inte skrivit i denna tråden än, men läst det mesta tror jag.

Har lite problem med färger, ser inte vad som passar eller inte och skulle gärna få lite input.

Jag tänkte sticka en barntröja med mönstrat ok (har inte bestämt mönster än) och har huvudfärgen, petrol. Vad passar till?

Garnet är Lima från garnstudion och jag försöker klistra in länken nedan
http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Lima
När jag kollade blev jag jättekär i rost tillsammans med petrol. Jag har gjort ett par vantar i nästan samma färger, och det blev jättebra (även om jag inte hade svårt att hitta något foto där färgerna är riktigt rätt):
Bild

Sedan kanske du kan ha någon neutral färg till det, som beige eller grå?
Ni hittade jag just en stor påse med glittrigt akrylgarn i lila och rosa, plus lite svart, som jag fått av en kompis. Hon rensade ur nån gång och jag tog emot det, billigt men kanske nått tjejerna kan gilla.

För stickor 4,5. Vad kan man hitta på för något till flickorna av det tro? :hmm:
Användarens profilbild
Av berit
Jättefint, faegis!

Jag har beställt melons lista nu, med rost som en av färgerna. Vi får se hur det blir, använder kanske inte alla färgerna på en gång. Jag gillar också rost och petrol tillsammans men har nog blivit lite osäker på mina egna färgval efter lite olika fadäser :roll:
berit skrev:Och tack melon för svar! Och ni andra också såklart!

Jag ska kunderna lite mer, men känner mig sugen på hela färglistan som du skrev melon.

Hur tänker ni kring färger? Jag behöver nog läsa lite färglära. Förra gången det var färgpanik hjälpte cakirre mig (hur gick det med sambotröjan förresten?). Då försökte jag matcha brunt med grönt gult och rosa och blev förvånad över att det såg ut som om tröjan kom från 70-talet. Då gick jag på cakirre råd med mer neutrala färger ton i ton och det blev fint - olika bruna och beiga, vita nyanser. Blev inte så skrikiga. Efter det har jag insett att jag har en tendens att vilja ha hela färgskalan i varje plagg och att det ofta inte blir fint. Även pm färgerna i sig är fina.

Jag småpratar lite bara, inte nån direkt fråga. Men jag känner mig helt färgblinda. Jag kan ju se sen när det är klart dock att det inte blev bra med färgerna. Lite sent då bara..
Skönt att du blev nöjd med färgerna. Det är lätt hänt att försöka lägga in för mycket färg i ett och samma plagg, det finns ju så många fina färger! Om du tänker på garnerna som en blombukett, kan det hjälpa? Att om du blandar in för många färgade blomvarianter så kommer de äta upp varandra och ingen kommer riktigt att sticka ut och komma till sin rätt. Det kan vara fint som en ängsbukett, men om du tittar på lite elegantare blomsterarrangemang så ser du att man i regel håller sig till en, eller två färger. Det ger ett renare intryck. Vet inte om det egentligen är något tips, men emellanåt tänker jag så.
Om det var en sambotröja jag stickade i ull så blev den väldigt uppskattad. Han säger att han inte skulle ha någonting emot en till i den modellen. Kan försöka lägga upp någon bild på den senare. Funderar du över den jag just stickat i Bomull-Lin så är jag inte nöjd med den...
Användarens profilbild
Av berit
Cakirre: jag tänkte nog på den senaste tröjan du höll på med, den som inte gick så bra. Tänkte att kanske sambon blir nöjd fast du kanske inte blir det? Eller är det froggning som gäller?

Och det var nog smart förslag med att tänka på det som blombukett. Men jag skulle nog göra samma misstag där, att blanda allt hejvilt. Ska googla lite färglära så jag vågar blanda lite färg utan att gå överstyr. Vore ju bramed ett mellanting mellan helt avskalat och alla färger på samma gång :roll:
berit skrev:Cakirre: jag tänkte nog på den senaste tröjan du höll på med, den som inte gick så bra. Tänkte att kanske sambon blir nöjd fast du kanske inte blir det? Eller är det froggning som gäller?

Och det var nog smart förslag med att tänka på det som blombukett. Men jag skulle nog göra samma misstag där, att blanda allt hejvilt. Ska googla lite färglära så jag vågar blanda lite färg utan att gå överstyr. Vore ju bramed ett mellanting mellan helt avskalat och alla färger på samma gång :roll:
Ah, den tröjan. Sambon har inte provat den ännu. Han kom hem från sjöss i gårkväll.
När det gäller färgerna, så kan ju t ex. en marinblå bli väldigt snyggt med en knallig färg, kanske rosa, ljusgrönt, eller gul/orange, så länge man inte blandar in fler färger, då är det risk att bli rörigt. Jag har för mig att det finns program där man kan lägga in mönster och färglägga dem, det kanske kan vara ett alternativ, då kan man ju se om man tänkt galet, eller inte. Alternativt att du själv gör en enkel skiss över det du tänkt sticka/virka och sedan färglägger det.
Vad jag har förstått så är det många som har svårt att föreställa sig hur saker och ting ser ut färdiga, med andra ord är du inte ensam. :heart:
Vilken är den bästa höjden på en polokrage? Jag stickar en tröja till lilla A (6 år) med polokrage så slipper hon halsduk i vinter. Men ska man göra den lång så den går att dra upp över näsan eller ha den lite lägre så att den bara går upp till hakan? Det är ju skönt att kunna dra upp den, men det kanske blir knöligt att ha så lång när man inte har den uppdragen? Jag stickar i mellantjockt garn, stickor 3,5-4. Någon som har råd?
Knyttet & K skrev:Vilken är den bästa höjden på en polokrage? Jag stickar en tröja till lilla A (6 år) med polokrage så slipper hon halsduk i vinter. Men ska man göra den lång så den går att dra upp över näsan eller ha den lite lägre så att den bara går upp till hakan? Det är ju skönt att kunna dra upp den, men det kanske blir knöligt att ha så lång när man inte har den uppdragen? Jag stickar i mellantjockt garn, stickor 3,5-4. Någon som har råd?
Jag tänker att en polokrage med knäppning så där på sidan, som därmed går att ha uppknäppt och "utfälld" ut över axeln om man vill gärna kan vara ordentligt hög så att den går att dra upp ordentligt när man vill det.

En vanlig "hel" krage skulle jag nog nöjt mig att sticka så att den går upp under hakan. Tror att det hade blivit för tjockt runt halsen iaf för min sexåring annars.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?