Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av April
Jag fick ett mail, kan ni hjälpa personen i fråga?

-----------------------------------

Vi har just kommit hem från Peru där alla ungar bärs på ryggen, och alltid med barnets bröst mot bärarens rygg. För ändamålet har man färggranna yllesjalar, och vi köpte en sådan för att ge till en väntande mamma i släkten. Sjalarna vi såg och köpte är i princip kvadratiska (liksidiga).

Jag blev aldrig riktigt klok på hur de peruanska kvinnorna knyter sina sjalar. Inte lät jag någon demonstrera det heller, så jag har inga egna bilder att visa.

Jag såg flera gånger barn lyftas upp på ryggen. Det var i storlek från spädbarn upp till c:a ettåringar jag såg lyftas, och då låg barnet på rygg på marken insvept på något sätt i filten. Det stack aldrig ut några barnaben utanför filten. Knytningen sedan är busenkel – en råbandsknop mitt fram som ibland förstärks med en kiltnål. Men hur VIKER man sjalen, och hur placerar man ungen i sjalen före lyftet?

Hälsningar
XXXXXX

---------------------------------------

Jag antar att man dubbelviker sjalen så att den blir som en triangel, sedan svingar man upp barnet på ryggen och knyter fram... kan det stämma?

Någon som har bilder på hur man gör när man svingar upp sitt barn?

Kram
Användarens profilbild
Av Beckah82
En gissning:

Lägg tyget platt på marken. Lägg barnet på rygg på tyget med huvudet mot ett hörn. Vik upp motsatt hörn mot barnet så att det bildas en triangel med barnet inuti (vik ner sista biten så det inte hamnar över ansiktet).

Tag de två triangeländarna och byt plats på dem (dvs korsa ändarna över barnet).

Detta paket knyts sedan upp på ryggen.

Som sagt...gissning ;-)
Användarens profilbild
Av Anso
Tväråna skrev:Bra gissat, Bekah!

Jag har en sådan sjal, och man knyter helt enkelt bara en knut med ett hörn som dras upp mellan barnets ben, och ett motsatt hörn som dras ner över barnets axel. Sen knyter man ihop de andra två hörnen fram på sitt eget bröst. Råbandsknopar.

Funkar jättebra, barnet sticker inte ut och det är mycket bekvämare än man tror. Snygga sjalar också!
Bildserie??! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?