Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ketronya
Ni som stickar/virkar mycket med ull/alpacka hur tänker ni kring djurhållning? I en hel del produktion har ju djuren det tyvärr väldigt dåligt, hur resonerar ni kring detta? Har ni hittat några bra garnproducenter som ni vet värnar om djuren och där man kan lita på att det inte förekommer mulesing och liknande?

Själv letar jag efter bra alternativ och har hittills hittat ett bra företag som endast gör ekologiskt garn med stor hänsyn till djurens välbefinnande, Atelier zitron heter det. Tyvärr svårt att få tag på har jag märkt.

Jag har mejlat drops, m&k och sandnes än så länge men har hittills bara fått mycket kryptiska svar, jag har mejlat igen och krävt tydligare svar och hoppas på att få det snart.

Jag tycker det är en oerhört viktig fråga och är faktiskt uppriktigt förvånad över att den diskuteras så lite, min bild av stickerskor/virkerskor är att det oftast är stora djurvänner och därför borde detta vara en viktig del av hobbyn.

Hur tänker ni?
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag tänkte på detta i somras när jag köpte garn på Gotlands ullspinneri. Inte för att jag har kunnat kolla hur just detta garns ulldonatorer haft det, men de gotländska fåren har det i ett världsperspektiv ändå rätt bra.
Användarens profilbild
Av solängel
Tyvärr tror jag att många, många som stickar/virkar inte alls tänker på vare sig miljö eller djurhållning, tänker på den (upplevt iaf) stora grupp som hyllar yarn paradise med deras snabba leveranser och billiga (mest syntet) garner. Tar det mindre än ett dygn att skicka garn från Turkiet till Sverige tvivlar jag på det miljövänliga i transporten, förutom miljöaspekten på syntetgarner. Överhuvudtaget är det många som tycker att priset är viktigare än kvaliteten, både vad gäller miljöhänsyn och djurhänsyn. Och visst är det roligt att hitta ett "billigt" garn, men prisvärt behöver ju inte vara lika med dåligt. Det går att hitta fina garner på rea, kanske just för att de är dyra och ingen vill köpa dem till fullpris.

Det dyraste garn jag har, det är nog det jag spinner själv från våra egna får (med tanke till vad fåren kostar, både i inköp, foder, stängsel och skötsel + arbetet med ullen). Men då vet jag att den ullen kommer från djur som har haft det så bra som ett får kan ha det. Vi har en liten grupp, nu innan höstslakten tolv djur, de är ganska tama, särskilt vår gosiga bagge :loving: Alla djuren känner oss och eftersom vi slaktar själva för husbehov är det ingen stress med slakteribil och transport. De får komma ut en och en, äta lite gott och sedan är det över på en sekund. Det är jobbigt att slakta, men ett måste. Ser man till stressnivåerna på djuren är nog klippningen värre...

Men, vad jag märker när jag är ute på marknader och dylikt, är att folk inte riktigt bryr sig om hur bra garnet är, de tycker att det är för dyrt. Min syster hade både mina och sina egna garner på en höstmarknad för någon månad sedan, folk kom och tittade och klämde och tyckte att det var sååå fint. Sedan gick de tvärs över gatan till tanten som säljer konventionella garner (visserligen en hel del fina ullgarner, jag har själv köpt av henne) väldigt billigt. Faktiskt säljer hon så billigt att jag (och min garnaffärsägande kompis som har en del garn av samma märke) inte riktigt förstår hur hon kan hålla de priserna.
Användarens profilbild
Av CAKirre
solängel skrev:Tyvärr tror jag att många, många som stickar/virkar inte alls tänker på vare sig miljö eller djurhållning, tänker på den (upplevt iaf) stora grupp som hyllar yarn paradise med deras snabba leveranser och billiga (mest syntet) garner. Tar det mindre än ett dygn att skicka garn från Turkiet till Sverige tvivlar jag på det miljövänliga i transporten, förutom miljöaspekten på syntetgarner. Överhuvudtaget är det många som tycker att priset är viktigare än kvaliteten, både vad gäller miljöhänsyn och djurhänsyn. Och visst är det roligt att hitta ett "billigt" garn, men prisvärt behöver ju inte vara lika med dåligt. Det går att hitta fina garner på rea, kanske just för att de är dyra och ingen vill köpa dem till fullpris.

Det dyraste garn jag har, det är nog det jag spinner själv från våra egna får (med tanke till vad fåren kostar, både i inköp, foder, stängsel och skötsel + arbetet med ullen). Men då vet jag att den ullen kommer från djur som har haft det så bra som ett får kan ha det. Vi har en liten grupp, nu innan höstslakten tolv djur, de är ganska tama, särskilt vår gosiga bagge :loving: Alla djuren känner oss och eftersom vi slaktar själva för husbehov är det ingen stress med slakteribil och transport. De får komma ut en och en, äta lite gott och sedan är det över på en sekund. Det är jobbigt att slakta, men ett måste. Ser man till stressnivåerna på djuren är nog klippningen värre...

Men, vad jag märker när jag är ute på marknader och dylikt, är att folk inte riktigt bryr sig om hur bra garnet är, de tycker att det är för dyrt. Min syster hade både mina och sina egna garner på en höstmarknad för någon månad sedan, folk kom och tittade och klämde och tyckte att det var sååå fint. Sedan gick de tvärs över gatan till tanten som säljer konventionella garner (visserligen en hel del fina ullgarner, jag har själv köpt av henne) väldigt billigt. Faktiskt säljer hon så billigt att jag (och min garnaffärsägande kompis som har en del garn av samma märke) inte riktigt förstår hur hon kan hålla de priserna.
Jag är inte säker på att syntetgarn alltid är den självklara miljöboven. Det går åt stora mängder vatten för att tvätta ull och eftersom mycket ull tvättas på ett och samma ställe så kan jag tänka mig att det kan bli en rätt stor påverkan på miljön i det området (om inte det finns tillräckliga filter och rening.). Bomull är ju ett annat exempel som kräver mycket vatten, i alla fall som växt.
Jag gillar inte riktigt känslan av en del syntetgarner, men jag skulle gärna se mer garn av viskosfiber. Vet dock inte om jag gör rätt som räknar dem samman, men i mina ögon är de båda ett av människan tillverkat fiber, även om råmaterialet skiljer sig åt.
Av Ponyo
Jag undviker merino från Australien, för det är de som har problem med flugan och därmed muelsing.
Jag föredrar dyra garner. Som iofs oftast kommer från Sydamerika och har lång färd hit.
Men jag har tänkt en del på det där och vill väl egentligen ha ekologiska garner.

Syntet stickar jag inte i. Och garner från Turkiet har jag inte ens hört talas om.
Av Smultronbarn
Jag måste säg att jag fram tills ganska nyligen inte tänkte så värst mycket på det, konstigt nog eftersom jag är rätt noga med tex krav/fairtrade inom andra områden.

Men även jag köper mycket naturgarn, tex från Gotländska får eller Ölandsull. Jag tänker att de faktiskt har det rätt bra och få gå ute mycket. Däremot blev jag väldigt ledsen när jag läste ett reportage i Gotlands tidningar (tror jag det var) att oerhört mycket av fårullen aldrig tas till vara på. En försvinnande lite mängd blir till garn. Trist med tanke på att vi annars kanske skulle kunna vara näst intill självförsörjande på garn i Sverige. Men i artikeln handlade det också om några designers som ville bygga miljövänliga hus och börja isolera med ull, och på så sätt ta vara på den. :tumup:

Har sneglat lite på islandsull också, och fått för mig att den ska vara lika ok som gotlandsullen också. Nån som vet?

Ibland har jag tur och hittar på loppis också, men faktiskt köper jag också när en garnaffär i stan har rea. För att helt enkelt ha råd att sticka saker. Bla köper jag "babyull", men där har jag hittat ett märke som är "ekoull" som jag föreställer mig skulle vara bättre än "vilken som helst". Syntet och bomullsgarn använder jag inte så mycket av alls.

Tyvärr tänker jag inte så mycket på vad gäller färger och färgning av garn, men hoppas att ekolullen och naturullen inte ska innehålla så mycket kemikalier eller att de använt så mkt av det i tillverkningen.

Tycker det är trist att de stora garnföretagen inte tar mer hänsyn och ansvar (precis som andra kläd/textilproducenter), när de skulle kunna göra skillnad och revolutionera marknaden.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Smultronbarn skrev:Jag måste säg att jag fram tills ganska nyligen inte tänkte så värst mycket på det, konstigt nog eftersom jag är rätt noga med tex krav/fairtrade inom andra områden.

Men även jag köper mycket naturgarn, tex från Gotländska får eller Ölandsull. Jag tänker att de faktiskt har det rätt bra och få gå ute mycket. Däremot blev jag väldigt ledsen när jag läste ett reportage i Gotlands tidningar (tror jag det var) att oerhört mycket av fårullen aldrig tas till vara på. En försvinnande lite mängd blir till garn. Trist med tanke på att vi annars kanske skulle kunna vara näst intill självförsörjande på garn i Sverige. Men i artikeln handlade det också om några designers som ville bygga miljövänliga hus och börja isolera med ull, och på så sätt ta vara på den. :tumup:

Har sneglat lite på islandsull också, och fått för mig att den ska vara lika ok som gotlandsullen också. Nån som vet?

Ibland har jag tur och hittar på loppis också, men faktiskt köper jag också när en garnaffär i stan har rea. För att helt enkelt ha råd att sticka saker. Bla köper jag "babyull", men där har jag hittat ett märke som är "ekoull" som jag föreställer mig skulle vara bättre än "vilken som helst". Syntet och bomullsgarn använder jag inte så mycket av alls.

Tyvärr tänker jag inte så mycket på vad gäller färger och färgning av garn, men hoppas att ekolullen och naturullen inte ska innehålla så mycket kemikalier eller att de använt så mkt av det i tillverkningen.

Tycker det är trist att de stora garnföretagen inte tar mer hänsyn och ansvar (precis som andra kläd/textilproducenter), när de skulle kunna göra skillnad och revolutionera marknaden.
Vad är det ekoull du hittat?

Jag är faktiskt lite så att det viktigaste för mig är djuren, miljön är också viktig men det får man ofta på köpet, har djuren det bra brukar även produktionen vara mer miljövänlig. Bomull är dock inte så bra för miljön men det stickar jag sällan i.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Drops anger ju åtminstone var garnet kommer ifrån på etiketten, och jag har hittills inte sett någon merinoull komma från Australien, det garanterar ju tyvärr ingenting men minskar väl risken litegrann. Att bara köpa svensk ull hade nog varit ett bra alternativ, svenska får har det nog överlag väldigt bra, men utbudet blir ju så himla begränsat. Och sticksigt... :roll:

Jag hade några nystan Drops Nepal hemma som jag börjat sticka en filt i, det innehåller ull och alpacka och kommer från Peru, generellt sett verkar alpackor i Peru har det bra, förutom att just nu hade många dött pga snöoväder som drabbat dom...

Jag vill egentligen enbart köpa snällt garn men dels har jag inte råd att alltid välja och sedan finns det ju inte alltid att få tag på, eller att få veta hur det ligger till... Det känns rätt hemskt egentligen, jag är en stor garnkonsument och skulle verkligen vilja ha större möjlighet att välja bort garn där djuren inte har det bra.
Användarens profilbild
Av Moson
Tyvärr så har jag svårt för syntet för det är faktiskt ett av de bättre alternativen för miljön tvärtemot vad man kanske kan tro. Polyester kan man ju köpa sådan som redan är återvunnen och det går att återvinna till nya fibrer nästan hur många gånger som helst utan att tappa i kvalité.

Ull är svårt, särskilt merino och garnproducenter verkar inte vara så inne på det här med att skriva vilket land det kommer från. För kläder är det ett mervärde med plagg som är mulesingfria men det verkar inte lika vanligt för garn.
Användarens profilbild
Av solängel
Svensk ull måste inte vara stickigt! Tydligen ska det nya jämtlandsfåret ha trevlig ull (merinokorsning), finullsfåren ger mjuka garn, Svärdsjöfåren kan ha väldigt mjuk ull, likaså Dalapälsfåren. Problemet är att svenska fårproducenter mest varit inriktade på kött och i viss mån skinn, många slänger/eldar bara ullen. Dessutom är ju lammullen mjukast, men eftersom lammkött betalar sig så mycket bättre hinner de nog sällan klippas, såvida de inte ska sparas i aveln.
Användarens profilbild
Av solängel
Förresten verkar jag ha missuppfattat det där med turkiskt garn, och yarn paradise, YP verkar ju ligga i USA. Men någon billighets-e-butik var det iaf i Turkiet, det är många på online stickcafé som handlat därifrån.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Detta är ett sånt område där jag är medveten om problematiken men där tid, ork och ekonomi gjort att jag köpt det som funnits i butik... tyvärr. :roll:

Så ja, jag tassar gärna i tråden och snappar upp tips om reko-grejer! :tumup:
Användarens profilbild
Av Ketronya
CrazyMagpie skrev:Detta är ett sånt område där jag är medveten om problematiken men där tid, ork och ekonomi gjort att jag köpt det som funnits i butik... tyvärr. :roll:

Så ja, jag tassar gärna i tråden och snappar upp tips om reko-grejer! :tumup:
Samma här, man orkar ju inte allt liksom, men nu kände jag att jag ville göra ett försök iaf! Även små steg gör ju skillnad! :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?