Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

glis skrev::app: :vågen: :loving: jag tar med sländan och Orkney och så får vi se om jag orkar pallra mig till bortre Trandared efter bullar eller hur det går. Något centralt bageri du litar på?
Jag kan fixa fika! :tumup: Det blir toppen.

Och nu har vi OTat klart i tråden, tack för lånet :oops: :wink:
för mindre än 1 årsedan så skrev jag ju att målet va att kunna göra 1 mössa och nu har jag snart gjort 6 st =)

Vilka stygn använder ni er av? Jag har bara lärt mig mammen, det enklaste av dom, men idag ska jag iväg å kolla å se om jag klarar av att lära mig åsle stygn =)
glana_hanna skrev:för mindre än 1 årsedan så skrev jag ju att målet va att kunna göra 1 mössa och nu har jag snart gjort 6 st =)

Vilka stygn använder ni er av? Jag har bara lärt mig mammen, det enklaste av dom, men idag ska jag iväg å kolla å se om jag klarar av att lära mig åsle stygn =)
6 mössor! :vågen:
Jag använder också bara ett av de enklaste stygnen, vet inte vad det heter. Framförallt eftersom jag inte vill att det ska bli för tjockt.
Fryle skrev:
glana_hanna skrev:för mindre än 1 årsedan så skrev jag ju att målet va att kunna göra 1 mössa och nu har jag snart gjort 6 st =)

Jag använder också bara ett av de enklaste stygnen, vet inte vad det heter. Framförallt eftersom jag inte vill att det ska bli för tjockt.
Jag tycker jag kan variera tjockleken genom att ta 1,2,eller 3 bakom tummen. mest blir det 2 eller 3 men håller på å leker med en provbit där jag tar 5 bakom tummen :D vill lära mig något stygn som lämpar sig för att brodera på, tydligen ska Lundastygnet och Dalbystygnet vara bra till det men inte "vårat" dalby som ligger här vid oss Fryle.
glana_hanna skrev:
Fryle skrev:

Jag tycker jag kan variera tjockleken genom att ta 1,2,eller 3 bakom tummen. mest blir det 2 eller 3 men håller på å leker med en provbit där jag tar 5 bakom tummen :D vill lära mig något stygn som lämpar sig för att brodera på, tydligen ska Lundastygnet och Dalbystygnet vara bra till det men inte "vårat" dalby som ligger här vid oss Fryle.
Nej, det är väl det Dalby där dalbyvanten kommer från, var nu det ligger. Men allt norr om Hallandsåsen tillhör ju Lappland. :wink:
Fryle skrev:
glana_hanna skrev:
Fryle skrev:

Nej, det är väl det Dalby där dalbyvanten kommer från, var nu det ligger. Men allt norr om Hallandsåsen tillhör ju Lappland. :wink:

Haha, precis. vad brukar du nålbinda?
Kursdag 1 avklarad :vågen:

Det går långsamt framåt dock jag borde nog ha valt ett tjockare garn.
Sedan är det där med skarvningen lite avskräckande jag fixar inte riktigt att fläta med en hand :hmm: men får väl öva.

Inget man kan göra framför TVn det var rätt koncentrationskrävande........
Vad gillar ni för garner?
Jag körde med Kilafors Svenskullgarn, 3-trådigt grått, men tycker inte att det blev så kul uttryck.
Behöver tips på något mjukare och sådär lagom tjockt (jag har stor tumme det blev väldigt glest när jag testade 2-trådigt z-tvinnat som hon i garnaffären rekommenderade).

Nu har jag koll på alla moment till en vante men det kommer att dröja innan det blir snyggt :roll:
Amaltea skrev:Vad gillar ni för garner?
Jag körde med Kilafors Svenskullgarn, 3-trådigt grått, men tycker inte att det blev så kul uttryck.
Behöver tips på något mjukare och sådär lagom tjockt (jag har stor tumme det blev väldigt glest när jag testade 2-trådigt z-tvinnat som hon i garnaffären rekommenderade).

Nu har jag koll på alla moment till en vante men det kommer att dröja innan det blir snyggt :roll:
Jag har väll inte något direkt favoritgarn till nålbindning. Rent ullgarn är att föredra, jag har dock nålat med drops delight (30% syntet) det gick om jag var förstiktig när jag drog igenom garnet. Var jag hårdhänt släppte ju skarvningen.

Övning så får du ett jämt och oglest resultat. Med den metoden jag använder kan jag påverka tätheten med hur många öglor jag för tråden igenom.
Amaltea skrev:Kursdag 1 avklarad :vågen:

Det går långsamt framåt dock jag borde nog ha valt ett tjockare garn.
Sedan är det där med skarvningen lite avskräckande jag fixar inte riktigt att fläta med en hand :hmm: men får väl öva.

Inget man kan göra framför TVn det var rätt koncentrationskrävande........
Skarvar du med flätning? Jag filtar ihop ändarna och det går fort och enkelt :tumup:

Z-tvinnat? Tror du hon i butiken blandade ihop det med tvåändsstickning? Jag brukar använda alla möjliga halvtjocka tvåtrådiga eller tretrådiga garner. Jag gillar lite strävare garner med aura, nu sist nålband jag ett par vantar i garn från Ölands ullcentrum och det blev jättebra.
Jag flätar, fippligt men jag börjar få in lite snits nu :-)

Misstänker också att hon tänkte fel. Testade med två trådar av det tunna men det klarade jag inte så bra.

Kul teknik dock, det får nog bli en fortsättningskurs också någon gång.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?