Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Mammasjal
Jag blir så upprörd när jag ser bäbisar som bärs fel. Såg en man som skumpade runt i Göteborg med ett stackars barn i bärsjal. Litet barn utan huvudstöd. Sa inget då men ser fortfarande bilden framför mig. I helgen såg jag det igen men då erbjöd jag min hjälp att knyta om sjalen. En liten flicka på 6v utan huvudstöd. Mamman höll i huvudet men inte hela tiden, det var vinklat åt sidan/ bakåt när hon gick. Jag mådde så dåligt att jag var tvungen att ingripa lite snällt och hon fick en bättre ställning men det kan ju vara jättefarligt! Ett litet bäbishuvud som skumpar runt. Är instruktionerna för dåliga? Vet inte folk hur känsliga bäbisar är?
Av Tii
Usch, vad bra att flickan fick hjälp! Jag har mitt första barn, nu 8 veckor, och har alltså nyligen börjat lära mig det här med sjalar. Jag är så himla orolig att bära fel....vad är de viktigaste punkterna du tycker man ska tänka på? (tror aldrig jag har låtit ett litet huvud vara ostöttat dock). Försöker tänka på att bäbis ska sitta i ett "M" men vet inte om det kanske ändå blir fel =/ Vad är det som kan/brukar gå fel med sjalbärande?

Jag har trikåsjal, mei tai och nyligen skaffat en ringsjal =)
Användarens profilbild
Av Elin G
Fast är det så himla farligt om huvudet hänger då? Jag tror det är en kulturell grej. Kolla på bilder där man bär i torsoknytning i flera afrikanska länder, det är inga huvudstöd där och det verkar ju vara det vanliga och normala att man bär så. Jag har för övrigt mest stöttat med handen då mina barn inte varit speciellt förtjusta att ha huvudet innanför axelbanden, det går det med.
Av Jos
Mina barn har inte heller velat ha huvudet fastsatt när de varit vakna, så innan de blivit stadiga i nacken har jag stöttat med handen. Jag har ju inte joggat eller hoppat omkring med dem i sjalen utan gått/stått.
Av Mammasjal
Jag är ju ingen sjalexpert men jag vet att en liten bäbisnacke inte tål att skumpa runt på med huvudet bakåtvinklat. Huvudet kan ju vinklas bakåt men inte utan stöd och skumpandes. Det borde ju nästan vara som att skaka ett barn? Framåt kan det hänga men inte bakåt. Har också stöttat små huvuden som inte vill omslutas. I början hade jag mina barn som en boll i sjalen och sen mer som ett m. Yngsta hade dock frejkabyxa så hon fick sitta i grodposition tidigt då hon inte hade något val.
Användarens profilbild
Av Elin G
Det är ganska stor skillnad på att promenera med ett hängande barnhuvud och att skaka barnet. Ska du få skakeffekt måste du nog minst springa och hoppa och det har jag väldigt svårt att tro att någon skulle få för sig att göra med ett barn som sitter så.
Användarens profilbild
Av Rawa
Mammasjal skrev:Jag är ju ingen sjalexpert men jag vet att en liten bäbisnacke inte tål att skumpa runt på med huvudet bakåtvinklat. Huvudet kan ju vinklas bakåt men inte utan stöd och skumpandes. Det borde ju nästan vara som att skaka ett barn? Framåt kan det hänga men inte bakåt. Har också stöttat små huvuden som inte vill omslutas. I början hade jag mina barn som en boll i sjalen och sen mer som ett m. Yngsta hade dock frejkabyxa så hon fick sitta i grodposition tidigt då hon inte hade något val.
Nej, framåt är inte okej! Barnets huvud ska varken hänga eller ligga med stöd så att barnet ligger med hakan mot sin egen bröstkorg, det är en välkänd riskfaktor! Att bebisar ligger med huvudet bakåt känner jag däremot inte till såsom en riskfaktor, men det är "big nono" i Sverige och kommenterats ofta som att barnet "tappar huvudet" vilket ju låter fruktansvärt otäckt. För att åsamka nack- eller hjärnskador i form av shaken baby syndrome krävs kraftigare våld än vanligt promenadskummande men det är klart att springer man oeftertänksamt ikapp bussen med en sprids på magen vars huvud hänger fritt med dåligt stöd för nacken/övre delen av ryggen så är det inte så bra (<--- understatement of the year ;) ).
Av Flygmusen
Min dotter var tidigt stadig i huvudet och det skulle vara bakåt när hon satt i sele eller sjal. Försökte jag få henne att luta sig mot mig skrek hon bara. Detta var från kanske 1,5-2 månader. Jag säger själv aldrig något om andras bärteknik även om jag tycker det ser konstigt ut, däremot skulle jag gärna hjälpa om någon bad mig.
Av Mammasjal
Har alltid varit tokförsiktig med huvudet. Här verkar det ju inte vara någon big deal, kanske ska man slappna av då. Med huvudet framåt menar jag ett snabbt lyft, som de gör på bb.
Av Erika H
Jag tycker ffa att det ser läskigt ut när sjalen är för löst knuten, och bebis hänger och dinglar med benen rakt ner. (Eller värst av allt; när skållhet dryck dricks med bebis i sjal.) Jag har själv vänner som är nybörjar-sjalare, och har försökt hinta om att man måste knyta myyyycket hårdare, men jag tror inte att de vågar. Det där med nacken däremot... Tänker på en gång när en man helt förskräckt rusade fram för att rädda E som hängde onaturligt med huvudet. E hade fått syn på spegeln ovanför grönsaksdisken :lol: . Att E då var ca 7 månader och stabil i nacken kunde ju inte han veta. Så är det när man är en liten flintis och bärs i trikåsjal.
Av LillaGrodan
Har en 3-månaders som gärna "hänger" med huvudet bakåt. Han sitter rejält tajt och kan inte hänga så jättelångt bakåt då sjalen ändå stöttar högt i rygg och nacke. Tredje barnet som bärs på heltid så knytovan är jag inte. Kan det vara så att många barn trivs så för att det öppnar luftvägarna bra? Min yngsta är megaförkyld och sover jättebra med huvudet bakåtböjt även på armen och på kudde. Min äldsta hade problem med stora halsmandlar och körtel bakom näsan, mycket apnéer. Ända tills han opererades som nästan 5-åring sov han med huvudet skarpt bakåtlutat (på sidan). Såg helknasigt och obekvämt ut, men han la sig alltid så av sig själv.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?