Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LiselotteM
En underbar Girasol kom hem till oss från några veckor sedan efter ett köp här på sjalbarn. Den är grön och förunderligt mjuk och stadig på samma gång.

Efter tvätt är den sig inte riktigt lik, dock. Jag har, efter att ha snappat upp lite spridda tips här och där, tvättat (i 40 grader) utan mjukmedel och sedan manglat, flätat och använt flera gånger. Men den där härliga mjuka känslan i tyget är inte tillbaka.

Vad säger ni, ska jag använda mjukmedel? Eller finns något annat bra och inte alltför tidsödande sätt att få sjalen mjuk igen?
Jag är jättetacksam för svar, för denna sjal har blivit både sambons och min favorit.

(Anledningen till att jag inte använt mjukmedel är att jag har läst någonstans på en brittisk sjalsajt att det inte skulle vara bra för sjaltyget. När jag tvättar min Dolcino ringsjal, också i stadig men mjuk bomull, har jag alltid mjukmedel för annars går den knappt att använda)
Användarens profilbild
Av LiselotteM
puff!
Användarens profilbild
Av LiselotteM
Sjalen är lite mjukare nu, efter 7-8 bärsessioner, men fortfarande inte så där flanellig som före tvätten.
Söker fortfarande efter tips på hur Girasolen blir mjuk igen.

Och om jag ska drista mig eller ej till att använda mjukmedel i nästa tvätt. Snälla, alla ni erfarna sjalanvändare, ge mig tips.

Sommar + bebis som nästan bara vill amma i sjal = svett- och mjölkmarinerad favvosjal som kommer behöva fler tvättar.
Användarens profilbild
Av P
Jag har aldrig använt mjukmedel till sjalar, däremot kan du stryka den så kommer den att bli mjukare. Även soffmys gör den mjuk.
Användarens profilbild
Av LiselotteM
P skrev:Jag har aldrig använt mjukmedel till sjalar, däremot kan du stryka den så kommer den att bli mjukare. Även soffmys gör den mjuk.
Tack för tips! Ska testa strykning! Och kanske sova på sjalen om natten? :)
Användarens profilbild
Av dallan
P skrev:Jag har aldrig använt mjukmedel till sjalar, däremot kan du stryka den så kommer den att bli mjukare. Även soffmys gör den mjuk.
:iagree: Strykning kan göra underverk!
Användarens profilbild
Av malinmedflera
Jag har tvättat sjal med tvättnötter (hela nötter, inte bara skal), de ger lite mjukeffekt tycker jag plus att tvätten luktar svagt, svagt av någon växtliknande doft som jag gillar.

Jag vet att de har sagt i Råd och Rön med mera att tvättnötter inte ska funka, men där hade de tvättat med bara skal, inte hela nötter, och jag tycker det funkar bra på lätt smutsad tvätt.
Användarens profilbild
Av LiselotteM
Ska absolut testa strykning, alltså!

Tvättnötter, intressant! Har hört talas om dem, men aldrig provat. Var köper man sådana?
Användarens profilbild
Av malinmedflera
LiselotteM skrev:Ska absolut testa strykning, alltså!

Tvättnötter, intressant! Har hört talas om dem, men aldrig provat. Var köper man sådana?
Jag köper på Tvåleriet http://www.tvaleriet.se/. (Älskar deras tvålar också...)
Användarens profilbild
Av LiselotteM
malinmedflera skrev:
LiselotteM skrev:Ska absolut testa strykning, alltså!

Jag köper på Tvåleriet http://www.tvaleriet.se/. (Älskar deras tvålar också...)
Tack så mycket för länken!
Användarens profilbild
Av LiselotteM
Tvättnötter har jag inte testat ännu. Det har inte blivit av, men jag är jättesugen på att pröva.

Vi älskar fortfarande vår gröna Girasol, men tyvärr har den inte fått tillbaka den lite luddiga, underbart mjuka, flanelliga känslan som den hade när jag köpte den här på sjalbarn. Trots att vi dragit i sjalen, strukit den i fuktigt tillstånd och använt den massor (utan att ha tvättat igen).

Jag pm:ade säljaren och frågade hur hon hade gjort. Hon hade tvättat i 60 grader och hängtorkat, bara. Precis så som jag gjorde första gången. Ändå blev sjalen så där mjuk hos henne, men inte hos mig, uppenbarligen. Nu vill jag minnas att säljaren bor långt norrut i landet (Luleå? Minns inte riktigt) och jag bor i Stockholm. Kan det vara en fråga om hårdheten/mjukheten i vattnet måhända?
Av Sofie
Emma-Lisa skrev:Jag skulle absolut haft i mjukmedel! Vad skulle hända med en sjal som inte händer med ett annat tyg?
Inget händer väl nödvändigtvis med sjalen, men skölj- och mjukledel avråds ifrån till barn eftersom medlen sitter kvar i tyget och ger en ökad exponering för kemikalier som kan öka risken för allergi. Samt att många såna medel inte är så bra för vattenlevande djur. Om jag har förstått rätt.
Av Emma-Lisa
Sofie skrev:
Emma-Lisa skrev:Jag skulle absolut haft i mjukmedel! Vad skulle hända med en sjal som inte händer med ett annat tyg?
Inget händer väl nödvändigtvis med sjalen, men skölj- och mjukledel avråds ifrån till barn eftersom medlen sitter kvar i tyget och ger en ökad exponering för kemikalier som kan öka risken för allergi. Samt att många såna medel inte är så bra för vattenlevande djur. Om jag har förstått rätt.
Ok, jag använder det aldrig för jag har aldrig fattat vitsen, trodde att jag äntligen hittat ett användnings område! ;-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?