Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av finnen
250W är det som gäller för cyklar, annars räknas det i princip som oregistrerad MC. Det kan ju vara bra att känna till, men jag tror att det enda polisen skulle testa är om den gör över 25 km/h. Gör den inte det, så är det nog ok.

Tanken är att ta en gammal cykel, helst en mountainbike. Sedan svetsar man fast någon slags underrede som går fram till ett 20"-framhjul. Underredet funderar jag på att ta ett 2,5"-avgasrör och ha som grund. Sedan svetsar man fast framgaffel och låda på den.

Bakhjulet är jag inte orolig för, på en bakfiet är det inte så mycket större belastning på bakjulet än en vanlig cykel, det finns dessutom MTB-bakhjul som inte kostar så mycket, och de är hållbara. Det är också vanligt med skivor på dem, och skivbromsar ska jag definitivt ha.

Framhjulet blir ett färdigt elframhjul. 20"-hjul är i sig starka, eftersom de är så små, så det ska nog funka också. Framgaffeln är lite mer av ett problem. En standardgaffel håller nog inte för bromskrafter, accelerationskrafter och last. Det kanske finns någon BMX- eller trialgaffel som passar, sådana brukar vara ganska biffiga.

Styrning blir lite klurigt, men det har jag sett en del instruktioner på. En stötstång som går under lådan går från styret (långt rör som går ner från styret längst ner) till framgaffeln verkar vara standard. En annan kul variant är vajerstyrning, men det verkar tyvärr lite för krångligt.
Användarens profilbild
Av Elin G
finnen skrev: Jag funderar på att bygga en egen lådcykel, av bakfiets-typ. Jag är dock lite osäker på hur stor lådan ska vara, och hur den ser ut inuti för att barnen ska sitta bra. Har ni några bra bilder på hur det ser ut inuti lådan? Tanken är att det ska få plats två barn, och kanske en hund också.
Jag kan se om vi kan fota nåt idag. Det är väldigt enkla konstruktioner, med en enkel träbänk att sitta på. Jag har inte monterat bänken i vår longtail eftersom jag kör med babyskydd där, så en bild kanske inte säger så mycket.
finnen skrev:
Det får bli el på den. Hur stark motor är det på era, håller ni er till lagliga 250W, eller behöver man mer?
Vi har 250W på båda och tycker det räcker utmärkt.
finnen skrev:
Ifall någon skulle råka veta vad det är för gaffelvinkel på en lådcykel vore det kul att veta.
Om jag förstår vad gaffelvinkeln är så är min uppskattning att den är precis samma som på min vanliga cykel.
finnen skrev:
Hur viktigt är det med ett regnkapell? Det känns krångligast att göra för mig, så i så fall kanske jag ska försöka bygga den så att ett befintligt passar.
Det beror på vädret :wink: . Vi har kört med regnkläder på de stora barnen nu när vi inte haft kapell. Däremot är det väldigt bra med en vindruta för barnen, så det har maken byggt en. Till bebisen vill jag gärna ha kapell om vädret är dåligt, men det kapellet vi har känns alldeles för tätt, tycker jag, så jag drar mig ändå för att använda det.
Användarens profilbild
Av flindra
Det låter som ett väldigt spännande projekt att bygga en lådcykel!

Jag tror ändå att rejäla ekrar behövs även bak. Om du väger 70 kg själv och lastar 70 kg i lådan så har du 140 kg som cykeln ska klara. Lägg därtill att man kör över gupp och liknande ibland.
Av finnen
Tack för svar!
Elin G skrev: Om jag förstår vad gaffelvinkeln är så är min uppskattning att den är precis samma som på min vanliga cykel.
Tack för svar, men upskattning räcker tyvärr inte så långt. En skillnad på gaffelvinkel (helt enkel vinkeln på framgaffeln jämfört med horisontalplanet) på 1-2 grader kan göra cykeln nästan ocyklingsbar, eller i alla fall mycket mer svårcyklad :-)
flindra skrev: Jag tror ändå att rejäla ekrar behövs även bak. Om du väger 70 kg själv och lastar 70 kg i lådan så har du 140 kg som cykeln ska klara. Lägg därtill att man kör över gupp och liknande ibland.
Jag ska som sagt använda mountainbikehjul (vilket är det jag pysslar med på cykeln när jag har tid). Håller det för detta så ska det nog funka ändå: https://www.youtube.com/watch?v=DLxgG15P8qg 8)

Men absolut, ett starkt, och välbyggt hjul behövs. Men jag vet hur man bygger hjul så att de håller.

Ska jag vara ärlig så är det inte så mycket för att det ska bli billigt som jag bygger, utan för att det är kul :D Billigt blir det ändå inte.

Elcykelkit: 5000 - 8000
Gammal cykel: gratis hoppas jag, annars ca 300
Bakhjul: 500-1000 (begagnat)
Material till ram, låda och styrning: 2000-4000
Bromsar (hydrauliska skivor): 1000
Växelsystem, vevparti: 1000
Styre, styrstam: 500

Så minst runt 10.000. I och för sig mycket billigare än en färdig, men det är mycket jobb också :D
Användarens profilbild
Av Elin G
Vilket projekt! Cargobiken var inte speciellt mycket dyrare och den tillfredsställde också allt mitt byggbehov (man slapp ju svetsa, men det kan jag ändå inte) så jag tror inte jag ska ge mig på att bygga en egen. Jag tror att mätfelet om jag försökte mäta gaffelvinkeln exakt skulle bli någonstans kring två grader, så då kan jag nog inte hjälpa dig med det, tyvärr. Men om det är så viktigt borde det ju finnas tabeller som talar om exakt hur det ska vara, tänker jag.
Användarens profilbild
Av flindra
Nolina skrev:Vårt regnskydd har en lucka mot föraren som går att ha öppen utan att det regnar på de där inne, det tycker jag är bra.
Samma här, på Bakfietsen.
Av Ponyo
Vi är i Malmö, lådcyklarnas stad, och nu kom maken på att "varför köper vi inte en eldriven flakcykel istället?" :vågen:

Yes!

Så nu måste jag lusläsa allt igen.
Användarens profilbild
Av flindra
Har kört ett par vändor nu med lådcykeln till och från badet, det är 8.5 km enkel resa. När vi åker så långt att det finns risk att A somnar så tar vi ur den främre bänken och ställer babyskyddet i främre delen av lådan. Vi spänner fast babyskyddet med ett spännband. A får åka utan cykelhjälm då, det skulle bli konstigt för nacken och skulle inte få plats. Till Bakfiets finns fästen för Maxi-Cosi att köpa. Vi skippade det eftersom vi för det första inte har ett Maxi-Cosi utan en Besafe, samt för det andra att vi till vardags bara kommer cykla 1.5-3 kilometer som längst.

Det är verkligen helt underbart med elmotorn och jag skulle inte vilja vara utan den! Jag skulle inte ta mig upp för vår backe utan elmotorn. Det är kanon när man ska börja cykla, speciellt på våran grusväg som ju ger mer motstånd än en asfaltsväg gör. Och sen är det en hel del trixiga svängar man måste göra hela tiden här. Det blir lätt vingligt med en så lång cykel. Men elmotorn ger skjuts när man börjar trampa efter inbromsningen och då blir cykeln genast stadig!

Även om det kändes som hiskeligt mycket pengar att punga ut med så är vi helnöjda, och vi känner att cykeln är värd varenda krona. Den är verkligen en ersättning för bilen.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
tass.
Vi ska bli bilfria och jag funderar på vad vi ska införskaffa till cykelparken för att kunna cykla så mycket som möjligt. Jag är inte förtjust i att åka buss.
Lådcykel, cykelkärra (en eller tvåsitsig), påhängscykel eller vad? Berätta hur ni har det!
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag håller med Nolina om att trehjuling med el-stöd är bäst. Just nu är min erfarenhet att lådan aldrig kan vara tillräckligt stor, så köp den största ni hittar. Jag har en Cargobike och den är helt okej, men man måste byta ut alla muttrar mot låsmuttrar, annars rasar den sönder stup i kvarten. Jag tycker min motor verkar ha tappat effekt, men ska felsöka typ i helgen.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Elin, tycker du tre hjul är bättre än två? Jag provade cykla på en vanlig trehjulig cykel en gång och det var sjukt svårt tyckte jag. Men man vänjer sig kanske?
Cyklar ni året om på dem? Det vore faktiskt väldigt skönt att kunna köra barnen till skolan på vintern. Förra vintern cyklade äldsta själv, men han tyckte inte alltid att det var jättekul och mellanbarnet är latare/tycker det är jobbigare att cykla/gå än storebror så jag tror det blir jobbigt att få henne att cykla.

Jag kommer nog fortsätta cykla på min vanliga cykel till jobbet. Jag har drygt 8 km och det känns onödigt att cykla en så stor cykel hela vägen. Eller blir den ändå smidigare om man har el? Hur tunga barn kan man ha i lådan? Jag skulle ju vilja kunna köra 8-åringen vid behov. Jag tänker att vi kommer fortsätta att låta barnen cykla själva kortare sträckor och använda lådcykeln vid längre turer eller om det tex är sent på kvällen.

Hur snabba är de jämfört med en vanlig cykel? Och hur tungt är det med en lådcykel UTAN el jämfört med vanlig cykel + kärra?
Användarens profilbild
Av flindra
Våran Bakfiets är fortfarande helt fantastisk! Vi har största tvåhjuliga modellen. Jag cyklar om vanliga cyklister i uppförsbackarna, trots att jag kör tre barn i lådan. Enligt "Gamla Enskede Lådcyklar" är det den bästa lådcykeln med kvalitet på alla komponenter och stark motor.

Den är lätt att styra. Det går att svänga ganska tight trots att den är nästan tre meter lång. Vår cykelväg är rätt trixig, men det går fint. Bromsarna är starka och man får snabbt stopp trots att hela ekipaget är tungt. Växlarna klickar i på direkten. Elmotorn ger kraft så att man lätt tar sig uppför backar. Lådan är rymlig.

Kan inte komma på något negativt. Vi är jättenöjda och tycker den var väl värd sina 34000 kronor inklusive en massa tillbehör. Jämfört med en andrabil är inköpspriset lågt. Och om man krämar full fräs på batteriet hela tiden kostar den 1 krona/mil att köra. Finns ingen bil som kan slå det!
Användarens profilbild
Av flindra
Våra barn väger 25 kg, 25 kg och 10 kg.

Planen är att fortsätta cykla även i vinter. Då ska vi ta ur batteriet och lägga det i en väska inne på dagis har vi tänkt. Batteriet mår dåligt av minusgrader.
Användarens profilbild
Av flindra
Enligt de som cyklat mycket olika lådcyklar och har lång erfarenhet av lådcyklar så är tvåhjuliga lådcyklar bäst om man ska cykla längre sträckor och svänga mycket. Trehjuliga cyklar är bra om man ska cykla korta sträckor på plan mark, med extremt mycket last. De dagis som har lådcyklar brukar ha trehjuliga varianter för att kunna köra sex barn i varje cykel. Det stämmer att trehjuliga lådcyklar lättare välter.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?