Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har en vän som ska bli mamma för första gången nu i höst. Hon är intresserad av ett bärverktyg, men i bäbyaffären försökte de pracka på henne en babybjörn. :? Jag sade till henne att det finns oändligt många fler (och framförallt bekvämare och mer användbara) bärdon än så. Hon ska vid tillfälle få prova det jag har (ergo, gås, girasol, skogsnässele) men vill nog köpa något eget och bra.

Hennes budget är mycket liten, bäraren är rätt lång och stor. Så vad tror ni kan passa? Vad har ni att tipsa om som hon kan hitta för en billig penning? :D (Har lagt en annons under köpes också, men vill här ha mer allmänna tips om vad som kan passa henne). Vad är bekvämt och enkelt för en som är knyt-ovan?
Labyrint skrev:Vill hon ha en sele så kanske en Manduca, lång användningstid, passar lite större bärare utmärkt och vanlig på begagnatmarknaden.
Jag skulle verkligen rekommendera henne att satsa på en manduca om hon är ovan. Den har ju spädbarnsinsats i sig redan så den går ju att använda från start och jag bär ännu massor i min trots att tjejen passerat 10kg gränsen. Funkar på rygg, mage och höft och finns som sagt massor på begagnatmarknaden.
Tack för tips! Ska kolla upp och återkomma! :tumup:

Sele med insats är bra! Jag tänker att vår Ergo har nån slags lös kudde, men måste ju vara bättre att ha en sele med insatsen fast. Jag har aldrig provat Manduca är den lätt att använda?

Och är det lätt att lära sig knyta långsjal som nybörjare med bebis?

Jag vill göra det enkelt för henne, och tänker att ju smidigare bärdonet är ju mer använder man det. Tror att hon inte kommer vilja ha barnvagn utan kommer bära mest i början i alla fall (som jag tolkar det).

Skulle du bli glad om någon köpte en begagnad sele eller sjal till dig - eller skulle du hellre vilja välja själv?
Ingen av oss har nån vidare ekonomi att tala om, men tänkte att om jag hittar nåt bra på begagnatmarknaden kan hon ju få den av mig i bebispresent. Tanken är att hon ska få testa det jag har hemma, men vet inte om det kommer hinnas med, vi bor långt ifrån varandra just nu. Senare under året kommer hon befinna sig i Sthlm, och om det krisar kanske nån snäll och knytvan sjalbarnare i närheten kan hjälpa henne lite? :wink:
Smultronbarn skrev:Tack för tips! Ska kolla upp och återkomma! :tumup:

Sele med insats är bra! Jag tänker att vår Ergo har nån slags lös kudde, men måste ju vara bättre att ha en sele med insatsen fast. Jag har aldrig provat Manduca är den lätt att använda?
Vi har köpt en Manduca nu och testat lite med Y. Den är inte så svår men det är nytt för mig som är van vid sjal. Vilket bärdon man än väljer måste man ju lära sig hur det används innan man kan. Men jag planerar att fortsätta med den när bebis har kommit.
Och är det lätt att lära sig knyta långsjal som nybörjare med bebis?
Jag gjorde ju det. För nästan 10 år sen. Jag tror att det är betydligt enklare nu när det finns instruktionsfilmer än det var då med bara steg för steg stillbilder och text. Jag upplevde det krångligt och lånade en babybjörn på bvc men det var också något nytt att lära alltså krångligt så jag fortsatte med sjal.
Manduca!!! Jag och mannen älskade den och jag är kort men ganska knubbig och mannen normallång man med tendens till knubbighet men inte så mycket så den borde funka bra för en lång kvinna. Den är superlätt att använda och det följer med ett bra häfte som visar exakt hur man gör när man sätter i bäbisen och hur man bär på mage, rygg och sida. Jag tyckte att det är få nackdelar med den annat än att det var lite bökigt att hitta rätt inställning för ryggbärning (mage tyckte jag var lätt och det är ju det man mest gör först) och att det var en period då jag inte klarade att använda den framåt men min dotter vägrade samtidigt att åka på ryggen (hon var rädd). När hon väl vågade åka på ryggen funkade den bra även på den ledden. Jag orkade bära henne framåt till ca 5-6 månader och hade ett glapp till ca 11 månader innan hon accepterade ryggbärande men det var inte pga selen utan pga min dotter.

Jag gillar helt klart manducan mer än sjal (både trikå och lång) men en mei tai är kanske allra enklast? Mei tai förenar många fördelar hos sjalen med andra fördelar med selen. Även en sådan är värd att fundera på och de brukar kunna köpas hyfsat billigt eller till och med sys själv.
ylvast: vilken fin bild! :D

Men hur sätter man en bebis i mei-taien? Är det "grodställning" med böjda ben inne i den (ser ut så på bilden) eller är det "baby-björn" med bena uthängandes?

Tror det är viktigt att jag kan visa henne på nätet eller i en broschyr eller liknande hur man gör. Jag har ju själv aldrig knytit upp en bäbis i sjal eller i mei-tai så har noll koll på det känns det som. Och finns det olika storlekar på mei-tai?

Hur sätter man i bebisen i en manduca? Är det som en liten sele (inuti selen) och benen i "grodställning" i eller är det en sele i och benen ut som i typ större barn har?

Förlåt så många frågar, men jag har mest burit större barn och har nästan glömt hur det var... :oops: fast mysigt var det - det minns jag! :loving:
Ponyo skrev:Vad smart! Det ska jag nog sy till vänner.
Behöver man lina långa axelband som till vanliga MTs?
Nej, inte om man är mittimellan-byggd iaf. Jag har köpt trikå som varit 150 cm bred och 160 cm långt, och använt den långa sidan till axelband. Så 160 cm långa (en del hamnar ju på insidan) och tolv cm breda, två lager. Panelens mått minns jag inte riktigt just nu, kan kolla!
Smultronbarn skrev:ylvast: vilken fin bild! :D

Men hur sätter man en bebis i mei-taien? Är det "grodställning" med böjda ben inne i den (ser ut så på bilden) eller är det "baby-björn" med bena uthängandes?

Tror det är viktigt att jag kan visa henne på nätet eller i en broschyr eller liknande hur man gör. Jag har ju själv aldrig knytit upp en bäbis i sjal eller i mei-tai så har noll koll på det känns det som. Och finns det olika storlekar på mei-tai?

Hur sätter man i bebisen i en manduca? Är det som en liten sele (inuti selen) och benen i "grodställning" i eller är det en sele i och benen ut som i typ större barn har?

Förlåt så många frågar, men jag har mest burit större barn och har nästan glömt hur det var... :oops: fast mysigt var det - det minns jag! :loving:
Barnet sitter inne i selen i liksom en innersele och benen kan placeras groda, benen är inte utanför förrän de blir större.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?