Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Här verkar det ha pratats på medan jag varit iväg. :)
Orkar nog inte läsa ikapp allt, men vill visa vad jag har börjat sticka på! Hey Hey, My My. Jag stickar den i Drops Muskat, en härlig petrolfärg (som jag stickade en annan tröja av för flera år sedan, kände mig dock inte bekväm i den tröjan, så får den bli något nytt ;))
Senast redigerad av CAKirre den tor jul 11, 2013 09:52, redigerad totalt 1 gånger.
Snurrfian; Kanske någon av dessa kan passa dig? I do, eller Shimmer De ska nog gå att korta av ärmarna på.
Användarens profilbild
Av ellla
CAKirre skrev:Här verkar det ha pratats på medan jag varit iväg. :)
Orkar nog inte läsa ikapp allt, men vill visa vad jag har börjat sticka på! Hey Hey, My My. Jag stickar den i Drops Muskat, en härlig petrolfärg (som jag stickade en annan tröja av för flera år sedan, kände mig dock inte bekväm i den tröjan, så får den bli något nytt ;))
Supersöt tröja!!!
Av Ponyo
CAKirre skrev:Här verkar det ha pratats på medan jag varit iväg. :)
Söt!
Ja, det tycker jag också. ;) Har dock inte kommit längre än till att jag börjat med ökningarna för ärmkullarna. Gäller att hålla tungan rätt i munnen med en del av ökningarna.
CAKirre skrev:Snurrfian; Kanske någon av dessa kan passa dig? I do, eller Shimmer De ska nog gå att korta av ärmarna på.
Titta nu börjar det ju likna nått! :D Shimmer var nog den som jag tyckte bäst om förutom ärmarna då men det går ju att göra om! :vågen: :heart: Matrimonio var oxå himla fin! Jag visste väl att jag kunde lita på er att hitta mönster! :heart:
Användarens profilbild
Av Fryle
Fryle skrev:Nu håller jag på med ett av min väns UFOn. Det är en halvpatentstickad kofta med flätmönster efter ett mönster från 1986 (förmodligen är UFOt lika gammalt). Garnet är från Jakobsdalsgarn och heter Petite mohair. Det är 50% mohair, 40% akryl och 10% polyamid. Vanligtvis brukar jag, som nästan alltid stickar i ullgarn, tvätta det färdiga alstret i Änglamarks fin-/ulltvättmedel och lägga ut det på frottébadlakan. Hur ska jag behandla detta plagget för att behålla fluffigheten? Ska jag använda sköljmedel?
Nu är fram- och bakstyckena färdiga och jag lägger upp för ärmar. Hur ska jag sedan göra för att ha kvar fluffet?
Ingen som vet?
:help:
Av Ponyo
Fryle skrev:
Fryle skrev:Nu håller jag på med ett av min väns UFOn. Det är en halvpatentstickad kofta med flätmönster efter ett mönster från 1986 (förmodligen är UFOt lika gammalt). Garnet är från Jakobsdalsgarn och heter Petite mohair. Det är 50% mohair, 40% akryl och 10% polyamid. Vanligtvis brukar jag, som nästan alltid stickar i ullgarn, tvätta det färdiga alstret i Änglamarks fin-/ulltvättmedel och lägga ut det på frottébadlakan. Hur ska jag behandla detta plagget för att behålla fluffigheten? Ska jag använda sköljmedel?
Nu är fram- och bakstyckena färdiga och jag lägger upp för ärmar. Hur ska jag sedan göra för att ha kvar fluffet?
Ingen som vet?
Ingen aning. Tyvärr
Ponyo skrev:
Fryle skrev:
Ingen som vet?
Ingen aning. Tyvärr
Jag har inte stickat så mycket i mohair, men den sjal jag har, har jag inte haft sköljmedel till när jag tvättat den. Jag skulle nog satsa på att tvätta och sedan lägga ut på badlakan, men vända plagget emellanåt, innan det har torkat helt. :hmm:

Fast när jag söker på tips på hur man ska behandla mohairgarn så ska man låta plagget ligga kvar till det är helt torrt.

Här har jag hittat en del tips om blockning av olika garntyper. Kanske kan vara värt att lägga i TS, om det inte redan finns något liknande där?
Användarens profilbild
Av Fryle
Hm, jag får väl göra med fluffet som jag brukar behandla annat stickat. Det var det höga akryl-/polyamidinnehållet som fick mig att fundera på sköljmedel, men jag kanske ska hoppa över det ändå.
Fryle skrev:Hm, jag får väl göra med fluffet som jag brukar behandla annat stickat. Det var det höga akryl-/polyamidinnehållet som fick mig att fundera på sköljmedel, men jag kanske ska hoppa över det ändå.
Ah, tänkte inte på det... Kan kolla vidare lite om du vill.
Vilket sätt föredrar ni att använda när det ska skarvas i en stickning med bomullsgarn?
Användarens profilbild
Av Rawa
Fryle skrev:Hm, jag får väl göra med fluffet som jag brukar behandla annat stickat. Det var det höga akryl-/polyamidinnehållet som fick mig att fundera på sköljmedel, men jag kanske ska hoppa över det ändå.
Polyamid har förmågan att ta upp lite fukt i fibern så det är en mindre "svettig" fiber än andra syntetmaterial, det ger den också mindre benägenhet att ställa till problem med statisk elektricitet jämfört med andra.

Angående akrylen så skiljer det mellan akryl och akryl, nästan all akryl är behandlad på något sätt; oftast med tillsatser vid fiberframställningen. Antistatbehandling är väldigt vanlig idag men var det inte "förr", höjd UV-resistens och mattningsmedel är andra vanliga egenskapsmodifieringar.
Det gör att det finns VIDRIG akryl och det finns lite mindre obehaglig akryl.

Just nu är det trendigt/poppis med sent 80-tal och tidig 90-talskänsla vilket även smittar av sig på sånt som fiberframställning. Jag har bland annat sett plagg gjorda med "blank" akryl, alltså akryl utan mattningsmedel vilket får mig att må fysiskt illa (jo, faktiskt för känslan av gnisslande 80-talsakryl mellan fingertopparna triggar illamående hos mig). Men när man känner på den så är den inte alls sådär äcklig som jag mins akryl som barn! De har behållit alla de andra förbättrade egenskaperna så som tunnare fibrer, ognisslig, antistatbehandlad osv. Men utseendet triggar fortfarande samma reaktion :wink: .
Användarens profilbild
Av Fryle
CAKirre skrev:Vilket sätt föredrar ni att använda när det ska skarvas i en stickning med bomullsgarn?
Jag gör en lös knut som jag när stickningen är färdig löser upp och sedan fäster jag garnändarna så osynligt som möjligt på baksidan.
  • 1
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?