Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Kaffemoster skrev: Jag blev väldigt förtjust i det tyska sättet att göra kortvarv, som det tipsades om i Dreambird. Både enklare och mera osynligt än "wrap and turn" tyckte jag. Sök efter German short row på youtube hittar ni video.
Shit vilket bra tips! Aldrig mer wrap and turn, tack! :vågen:
Av Exem
tuviluvis skrev:Även im det är lite fel, virkat istället för stickat, så vill jag ändå skryta :D

Jag är äntligen klar :jippiii:

Bild

En virkad matta i gamla lakan.

Vilken cool! Berätta mer :-D
Bara ett tips. Drops har bomullsgarns rea som börjar den första juli.
Jag som egentligen borde spara en del pengar... :floet2:
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag köpte fyra 100g härvor vitt merinoull-garn på Loppis idag. Tänkte nog färga det men måste fundera på hur, med vad och vilken färg. Det är inte så tjockt men mjukt och skönt.
Av Ponyo
Elflin skrev:Jag köpte fyra 100g härvor vitt merinoull-garn på Loppis idag. Tänkte nog färga det men måste fundera på hur, med vad och vilken färg. Det är inte så tjockt men mjukt och skönt.
:app:
Hittade en stor spole riktigt tunt naturvitt garn i 85% ull 15% akryl för en tia på loppis, det är säkert flera kilometer garn :vågen:

Nu har jag rullat upp en massa på nystan för jag tänkte sticka en sjal med dubbelt garn:

http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =2&lang=se

Men beskrivningen är knepig, håller på att avsluta en nu och tycker det är svårt att få till den sista kanten :hmm:
Användarens profilbild
Av Elflin
:gaah:
Det är ju en ren djungel det här med att färga garn! Jag har bara färgat i tvättmaskinen innan och det kan jag ju inte göra med härvat merinoull garn.

Ni som är bra på det här, hur gör man?
Av Ponyo
Så här skrev melon när jag undrade i vintras:
melon skrev:
Ponyo skrev:Melon - har du några tips när jag ska färga med färgen från Zenit?
Behövs det salt till? Hur mycket färg per liter?
Inget salt! Jag använder bara ättika och eventuellt diskmedel om jag vill ha så jämn färgning som möjligt. Mängden färg beräknas efter garnmängden, vattenmängden spelar ingen roll i sammanhanget. Man brukar säga att 3% färg, dvs 100 gram garn: 3 gran färgpigment) ger en helt mättad färg. Tyvärr är färgmängden relativ till styrkan eftersom 1.5% färg inte ger ett garn med hälften så mycket färg. Vill man ha pastellfärger måste man gå ner på under 0.5 % ner till 0.1 %. En guldvåg är bra att ha om man vill vara noggrann, men det går lika bra att höfta.

1. Bind om härvan på tre ställen. Märk upp det om du vill testa olika färgblandningar.
2. Lägg garnet i blöt i ljummet-varmt vatten med en skvätt ättika.
3. Förbered färgbadet. Stor gryta och mycket vatten underlättar en jämn färgning. Häll i ättika, även här gäller det en skvätt ;)
4. Lägg i garnet. Om du vill ha ett jämnt färgat garn så drar du runt garnet på käppar, om du sett någon växtfärga vet du ;)
5. Försök hålla vattnet runt 90 grader. Om du inte har någon termometer så försök hålla dig i närheten så hör du just innan det ska börja koka. Färga i 30 minuter, all färg ska sugas upp av fibrerna.
6. Häll av i vasken och låt garnet svalna tills du kan ta i det. Skölj i vatten som är lika varmt som garnet. Vrid ur i en frottehandduk och torka.

Om vattnet inte blir klart finns det några saker att tänka på. För mycket färg? Turkos och gul brukar särskilt bli mättade tidigt och svåra att få att suga upp helt. Det kan underlätta att låta det vara kvar i badet en stund till, tillsätta mer ättika och röra runt lite.

Plasthandskar!

Jag gillar att färgs i glasform i ugn också, det har tant Kofta lärt mig!
Användarens profilbild
Av Mosan
Ponyo skrev:Så här skrev melon när jag undrade i vintras:
melon skrev:
Inget salt! Jag använder bara ättika och eventuellt diskmedel om jag vill ha så jämn färgning som möjligt. Mängden färg beräknas efter garnmängden, vattenmängden spelar ingen roll i sammanhanget. Man brukar säga att 3% färg, dvs 100 gram garn: 3 gran färgpigment) ger en helt mättad färg. Tyvärr är färgmängden relativ till styrkan eftersom 1.5% färg inte ger ett garn med hälften så mycket färg. Vill man ha pastellfärger måste man gå ner på under 0.5 % ner till 0.1 %. En guldvåg är bra att ha om man vill vara noggrann, men det går lika bra att höfta.

1. Bind om härvan på tre ställen. Märk upp det om du vill testa olika färgblandningar.
3. Förbered färgbadet. Stor gryta och mycket vatten underlättar en jämn färgning. Häll i ättika, även här gäller det en skvätt ;)
4. Lägg i garnet. Om du vill ha ett jämnt färgat garn så drar du runt garnet på käppar, om du sett någon växtfärga vet du ;)
5. Försök hålla vattnet runt 90 grader. Om du inte har någon termometer så försök hålla dig i närheten så hör du just innan det ska börja koka. Färga i 30 minuter, all färg ska sugas upp av fibrerna.
6. Häll av i vasken och låt garnet svalna tills du kan ta i det. Skölj i vatten som är lika varmt som garnet. Vrid ur i en frottehandduk och torka.

Om vattnet inte blir klart finns det några Iaker att tänka på. För mycket färg? Turkos och gul brukar särskilt bli mättade tidigt och svåra att få att suga upp helt. Det kan underlätta att låta det vara kvar i badet en stund till, tillsätta mer ättika och röra runt lite.

Plasthandskar!

Gäller det alla typer av material eller bara ull?
Av Ponyo
Mosan skrev:
Ponyo skrev:Så här skrev melon när jag undrade i vintras:
melon skrev:

Om vattnet inte blir klart finns det några Iaker att tänka på. För mycket färg? Turkos och gul brukar särskilt bli mättade tidigt och svåra att få att suga upp helt. Det kan underlätta att låta det vara kvar i badet en stund till, tillsätta mer ättika och röra runt lite.

Plasthandskar!

Gäller det alla typer av material eller bara ull?
Ull och silke.
Bomull kräver 1 kg salt + hushållssoda
Det finns recept på zentis hemsida
Användarens profilbild
Av Mosan
CrazyMagpie skrev:Är det ngn av er som har knit pros karbonz strumpstickor?
Har ni i så fall behövt ändra storlek jämfört med andra stickor?

Tänkte kosta på mig ett set sånna efter sommaren när lönen trillat in nämligen... 8)
Nej men är lite sugen, är ibland trött på det evinnerliga kabeldragandet när man stickar magic loop.
  • 1
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 219

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?