Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av anna76
Tänkte slänga ut en fråga här eftersom det är så många sykunniga här!
Jag ska köpa en ny symaskin eftersom min gamla har lagt av helt... Min plan är att det ska vara en enkel, robust maskin som håller i många år. Jag vill kunna sy enklare saker som gardiner, fålla byxor, sy lite trikåplagg till barnen osv. Ibland kan det vara en kudde som ska fixas i båten, tex..
Hur mycket pengar ska man lägga för att få en vettig maskin? Räcker 3-4000 kr? Jag har tittat på två olika maskiner, en Pfaff och en Husqvarna viking.
http://www.symaskinskungen.se/product.h ... gory_id=45
http://www.symaskinskungen.se/product.h ... gory_id=23

Kom med alla tips ni kan, jag suger åt mig! :hello:
Användarens profilbild
Av tuviluvis
Jag funderar också på att skaffa mig en symaskin, har sneglat lite janomes easy jeans symaskin.
Användarens profilbild
Av anna76
tuviluvis skrev:Jag funderar också på att skaffa mig en symaskin, har sneglat lite janomes easy jeans symaskin.
Den verkar jättebra! Men jag har aldrig hört talas om Janome förut, är det ett "känt" märke om något skulle gå sönder/krångla?
Av mly
Jag har pfaffen modell simplare än den du hade kollat på, min heter 1132 trodde inte den gick att köpa längre, men fanns visst med på sidan du hade tittat på. Jag tycker verkligen om min maskin och jag har sytt massvis på den. Men om du kollar på bakknappen så är det en avlång plastbit, den har jag brutit av en gång plus att den håller på att gå av nu med. Kan ju då visserligen tillägga att min maskin är 7 år.
Vad som verkar skilja är att jag har inte 1-stegs knapphål på min maskin, det kanske skulle vara smidigt, men det är inte jätte ofta jag gör knapphål direkt. Sen står det på 1142:an att den är 23 sömmar på den och att det står inte hur många det är på 1132, men jag skulle tro att det är någon dekorsöm extra på 1142:an, men det är också en sådan grej som man inte använder så mycket. Sen skiljde det ju inte jätte mycket i pris på de två maskinerna, så det kanske inte spelar någon större roll...
Användarens profilbild
Av anna76
Tack mly!

Jag har pratat lite med en kollega idag också, hon syr mycket. Jag var mest inne på en Pfaff, men hon drömde själv om en Janome... Så nu är jag lite kluven. Janome Easy Jeans har också funnits ca 5-6 år om man kollar på prisutvecklingen.
Jag ska kolla lite på sysidans forum också och se vad de säger där.
Användarens profilbild
Av anna76
Tack mly!

Jag har pratat lite med en kollega idag också, hon syr mycket. Jag var mest inne på en Pfaff, men hon drömde själv om en Janome... Så nu är jag lite kluven. Janome Easy Jeans har också funnits ca 5-6 år om man kollar på prisutvecklingen.
Jag ska kolla lite på sysidans forum också och se vad de säger där.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag gick till affären för att köpa en Janome easy jeans och hade säkert kunnat komma hem nöjd med en sådan, men det blev istället en Janome 4030 eftersom den passade våra behov bättre. Ett tips är alltså att få hjälp i en bra butik.
Användarens profilbild
Av anna76
Nu har jag kollat runt lite mer och kände att jag nog ville ha en Pfaff iallafall. Jag valde en med deras övermatningssystem och den blev lite dyrare än de jag länkade till först...
En jubileumsutgåva som kom förra året (om jag har förstått det rätt) och nu kostade ca 4995kr (tidigare 6300kr). Jag hoppas och tror att den blir bra;
http://www.pfaff.com/se/31803.html

Fryle: Tack för tipset om butik, men jag vet inte ens om det finns här i stan längre :hmm: en gick i konken förra sommaren.
Av mly
Min dröm är en ambition 1,5 sparar för fullt och ska byta när backknappen ryker av nästa gång. Ang det här med övermatning vet jag inte hur bra det är, pratde med en kille i en husquarna affär som berättade att husquarna äger patentet på pfaffs övermatare men använder det ändå inte själva. Men som sagt jag har en pfaff och kommer fortsätta med det när jag köper en ny. Tror nog även att en mekanisk maskin är ett bra val om man inte syr sådär jätte mycket, även om man syr mycket men nu vill jag ha något som är lite mer.
Hoppas du blir nöjd med din nya maskin!
Användarens profilbild
Av anna76
Ja, det hoppas jag med! Den kommer i vilket fall att bli bättre än min gamla rishög :lol: Igår kunde jag inte låta bli att surfa på lite mönster och tyg till barnkläder... Det drar ju med sig mer när man köper en ny maskin :roll:
Av mly
anna76 skrev:Ja, det hoppas jag med! Den kommer i vilket fall att bli bättre än min gamla rishög :lol: Igår kunde jag inte låta bli att surfa på lite mönster och tyg till barnkläder... Det drar ju med sig mer när man köper en ny maskin :roll:
Absolut! Hur mycket har du sytt innan?
Användarens profilbild
Av anna76
Till och från har jag sytt en del. Jag började nog i mellanstadiet, då jag gick på sykurs kvällstid. Då var det kläder till mig själv. Mest har jag sytt gardiner och enklare saker, barnkläder, gosdjur osv men för några år sen gav jag mig på att sy en brudklänning till en kompis. Nu på senare tid har det varit mest barnkläder och nya dynor till båten... Lite spridda skurar. Intresset har alltid funnits, min mamma har sytt mycket när jag växte upp. :)
Av mly
anna76 skrev:Till och från har jag sytt en del. Jag började nog i mellanstadiet, då jag gick på sykurs kvällstid. Då var det kläder till mig själv. Mest har jag sytt gardiner och enklare saker, barnkläder, gosdjur osv men för några år sen gav jag mig på att sy en brudklänning till en kompis. Nu på senare tid har det varit mest barnkläder och nya dynor till båten... Lite spridda skurar. Intresset har alltid funnits, min mamma har sytt mycket när jag växte upp. :)
En brudklänning är ju ganska så avanccerat, det hade jag nog inte vågat mig på. Det är ju ett väldigt kul intresse som man kan ha mycket nytta av.
Användarens profilbild
Av anna76
Det var faktiskt superkul! Hon hade köpt ett mönster (på engelska) och vi satt tillsammans och tolkade och jag sydde! Definitivt en erfarenhet rikare och min kompis blev jättenöjd! :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?