Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Om några veckor ska jag besöka ett par som jag gärna vill ha med en egengjord present till. Jag tänker sticka, virka, sy eller brodera, men har fullständig idétorka! :? De gillar Mumintrollen, hästar och trädgårdsodling och gillar praktiska saker mer än prydnader.

Någon som kan komma på något trevligt att göra till dem? :help:
Användarens profilbild
Av Faegis
Jag håller med om att det är svårt att komma på något till vänner i ens egen ålder utan barn. Kanske ett par stickade disktrasor?Kanske en sådan här:

http://www.ravelry.com/discuss/stick-wi ... 504/1-25#6
Bild

Eller en virkad korg? Glasunderägg? Sittunderlägg?

Stick With Us har en presenttipstråd i sin ravelrygrupp och tog upp det i ett avsnitt: http://www.ravelry.com/discuss/stick-wi ... 504/1-25#6, men jag tycker att det känns fel med presenter som bara den ena kan använda när man kommer till ett par, så det mesta där går nog bort.
Tygkorg att ha typ bröd i?

Personligen kan jag ju inte få nog av tygkassar att gå och handla med, men även mindre lite snygga att ha typ ett A4-block i.
Annars hade jag en länk för några år sedan (som jag tyvärr tappat bort) till hur man med ullgarn fingervirkade LÅNGA ormar som man sedan tovade och rullade ihop som en kanelsnäcka till ett sittunderlag.
Även ett "verktygsbälte"/trädgårdsförkläde kan vara bra att ha :tumup:
Användarens profilbild
Av CAKirre
Snygga och bra grytlappar? Behövs alltid, både till grillen och ugnen. ;)

Eller kanske en sån där tovad tvål som vi pratade om i julklappstråden? Var det inte du funderade på att virka fodralet till tvålen i ren ull istället för att tova den?
Användarens profilbild
Av Fryle
Tack för alla tips! :app:

Är det någon som har en bra länk till ett stiliserat muminmönster, lämpligt att använda till tex grytlappar som jag stickar eller virkar?

Annars funderar jag på att använda något av dessa mönstren till grytlappar:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
CAKirre skrev:Snygga och bra grytlappar? Behövs alltid, både till grillen och ugnen. ;)

Eller kanske en sån där tovad tvål som vi pratade om i julklappstråden? Var det inte du funderade på att virka fodralet till tvålen i ren ull istället för att tova den?
Jo, det var jag som funderade på en invirkad tvål, vilket minne du har! Ännu har jag inte provat. Tror du på idén?
Användarens profilbild
Av CAKirre
Fryle skrev:
CAKirre skrev:Snygga och bra grytlappar? Behövs alltid, både till grillen och ugnen. ;)

Jo, det var jag som funderade på en invirkad tvål, vilket minne du har! Ännu har jag inte provat. Tror du på idén?
Något ska man vara bra på. ;) Jag tror på idén. Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade flera andra som gjort så. Sedan verkar amerikanarna gilla "soap savers"
Här är en som säljer färdiga sådana som du funderar på att göra. Och här har du en som visar ett enkelt mönster på hur man kan göra. :tumup:
Det viktiga är nog att välja ett garn, eller förgarn som tovar rätt lätt.
Användarens profilbild
Av Faegis
Fryle skrev:Tack för alla tips! :app:

Är det någon som har en bra länk till ett stiliserat muminmönster, lämpligt att använda till tex grytlappar som jag stickar eller virkar?

Annars funderar jag på att använda något av dessa mönstren till grytlappar:
Bild
Bild

Det här mumintrollet rä kanske lite för stort? http://www.ravelry.com/patterns/library/moomin-chart-2

Men några hattifnattar skulle vara fint: http://www.ravelry.com/patterns/library ... er-mittens
Användarens profilbild
Av Fryle
Faegis skrev:
Fryle skrev:Tack för alla tips! :app:

Det här mumintrollet rä kanske lite för stort? http://www.ravelry.com/patterns/library/moomin-chart-2

Men några hattifnattar skulle vara fint: http://www.ravelry.com/patterns/library ... er-mittens
Jo, de mönstren har jag sett. Hattifnattarna är rätt kul!
Användarens profilbild
Av Fryle
CAKirre skrev:
Fryle skrev:

Något ska man vara bra på. ;) Jag tror på idén. Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade flera andra som gjort så. Sedan verkar amerikanarna gilla "soap savers"
Här är en som säljer färdiga sådana som du funderar på att göra. Och här har du en som visar ett enkelt mönster på hur man kan göra. :tumup:
Det viktiga är nog att välja ett garn, eller förgarn som tovar rätt lätt.
Då verkar det ju funka. Tack för länkarna! :vågen:
Vi får väl se slutresultatet sen? :kamera:

Fint med Dalatrafik-väskan också! Har du gjort den? :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Smultronbarn skrev:Vi får väl se slutresultatet sen? :kamera:

Fint med Dalatrafik-väskan också! Har du gjort den? :D
Jag är en slowstarter, så ännu har jag inte börjat på något. :wink: På fredag ska jag till civiliserat område och hoppas på att kunna köpa material. Just nu funderar jag på dessa stickade och filtade grytlapparna:
Bild
Självklart kommer bild såsmåningom. 8)
Användarens profilbild
Av Fryle
Såhär blev det.
Före tovning:
Bild
Efter tovning:
Bild
Och en invirkad olivtvål till mig själv som experiment:
Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?