Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Är det någon som vet vad hur Meitai skrivs på japanska eller kinesiska? Eller varifrån den kommer och vad orden betyder?

Jag skulle vilja veta eftersom jag vill be min kompis i Taiwan köpa en sån som de har där och skicka till mig.

/MuuM
Användarens profilbild
Av MuuM
tinaw skrev:Mei Tai är mandarin, orden betyder "bära" och "knyta".
Hmmm. Är du säker? Jag talar nämligen flytande mandarin och inget av de ord jag kan för bära och knyta låter som mei eller tai. Har du en källa nånstans - det kan lika gärna vara kantonesiska, menar jag?

Tack,

/MuuM
Av FiaLisa
Muuminmamman: När du har hittat tecknen får du jättegärna skicka dem till mig. Jag är också nyfiken.

http://www.mandarintools.com/worddict.html hittade jag ett tecken för tai som möjligen skulle kunna passa in men jag har ingen aning om det är rätt.
Användarens profilbild
Av MuuM
FiaLisa skrev:http://www.mandarintools.com/worddict.html hittade jag ett tecken för tai som möjligen skulle kunna passa in men jag har ingen aning om det är rätt.
Det finns ett som skrivs "dai" på pinyin och som möjligen skrivits "tai" med Wade-Giles eller andra transkriberingssystem, och som betyder bära men inte riktigt i den betydelsen. Mera som att ha slips eller mössa på sig...

Jag letar vidare och kollar med kompisar i Taiwan. Svårt när de varken pratar engelska eller har barn, dock. :-)

/MuuM
Användarens profilbild
Av verre
du kan inte skicka ett kort eller maila...
Användarens profilbild
Av tinaw
Muuminmamman skrev:
tinaw skrev:Mei Tai är mandarin, orden betyder "bära" och "knyta".
Hmmm. Är du säker? Jag talar nämligen flytande mandarin och inget av de ord jag kan för bära och knyta låter som mei eller tai. Har du en källa nånstans - det kan lika gärna vara kantonesiska, menar jag?

Tack,

/MuuM
Har forskat vidare och det visade sig att det är kantonesiska, inte mandarin som jag fått berättat för mig förut av kinesisktalande, sorry! Uttalas ungefär mä dai, mei tai eller mei dai, beroende på varifrån man är. Mei är att bära och dai är knut eller knyta. Bärknut. Knytbärtyg. Ungefär.

På andra ställen i Kina kallas de ibland bei bei. Vet inte vilket språk det är alls, har aldrig hört om det.
Användarens profilbild
Av Beckah82
Muuminmamman skrev:
FiaLisa skrev:http://www.mandarintools.com/worddict.html hittade jag ett tecken för tai som möjligen skulle kunna passa in men jag har ingen aning om det är rätt.
Det finns ett som skrivs "dai" på pinyin och som möjligen skrivits "tai" med Wade-Giles eller andra transkriberingssystem, och som betyder bära men inte riktigt i den betydelsen. Mera som att ha slips eller mössa på sig...

/MuuM
Fast...det stämmer ju med engelskan...

Det heter ju babywearing och wear your baby inte carry your baby :-)
Användarens profilbild
Av MuuM
Katharina skrev:Tänkte just säga det, en bild säger mer än tusen ord ;-)
Jag har försökt. "Vad är det där? Ska man bära sin bebis sådär?" Frågade nog fel kompis. :-D
Beckah82 skrev:Det heter ju babywearing och wear your baby inte carry your baby
Fast i kinesiskan finns det flera "wear" dvs det är olika ord för att ha på sig mössa och slips och att ha på sig kläder... Krångligt språk det där.
tinaw skrev:Har forskat vidare och det visade sig att det är kantonesiska, inte mandarin som jag fått berättat för mig förut av kinesisktalande, sorry! Uttalas ungefär mä dai, mei tai eller mei dai, beroende på varifrån man är. Mei är att bära och dai är knut eller knyta. Bärknut. Knytbärtyg. Ungefär.

På andra ställen i Kina kallas de ibland bei bei. Vet inte vilket språk det är alls, har aldrig hört om det.
Ah! Jag kanske ska fråga nån som kan kantonesiska. *letar i msn-listan*

Beibei, ja! Det har jag hört. Det betyder "bära" och "rygg". Jag ska höra med nån om det även används på Taiwan.

Det är så skoj med språk, så jag vill ju veta exakt vad tecknen är, även om jag kan skicka en bild. :-)

Tack, alla!

/MuuM - språknörden
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Har också stött på beibei. I en fantasyroman, faktiskt. Dorei av Karolina Bjällerstedt Mickos. Huvudpersonen är en amma som bär omkring på en eller två bebisar större delen av boken. :)
Användarens profilbild
Av MuuM
Enligt en kompis som frågade runt på kontoret heter det på mandarin 背巾 som uttalas beijin, rygg-sjal/handduk.

Det kan också heta 背帶 som är beidai, vilket troligen blir meitai på kantonesiska. Och det är just det dai som jag sa, som betyder att ha på sig en mössa eller en slips. Skoj att man alltså har på sig barnet, inte bär det. Som att man har på sig en mössa men bär en klänning, om ni förstår.

Bonuslänk från Feny: http://tw.search.shopping.yahoo.com/sea ... =undefined

Coolers.

/MuuM
Av FiaLisa
Jippi! Du hittade i tecknena!
Användarens profilbild
Av MuuM
Helen skrev:Jag pratade med en Thailändska som sa att mei betyde " silke" och att Tai stod för Thailand.
"Silke från Thailand" ungefär.. Vet inte hur logiskt det är dock..
På thailändska? Intressant. :-)

/MuuM
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?