Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av berit
melon skrev:
berit skrev:Gud vad fina era koftor blir!!! :love: :love:
Roligt att de blir så olika men ändå lika med olika färger.

Jag har stickat båda ärmarna upp till minskningarna ska börja. Tänkte steeka, men det tar emot att komma igång med det. Är det bara att lägga upp typ 5 maskor (eller behövs det fler?) på var sida om ärmarna och sticka dessa randiga/rutiga och sedan göra minskningarna innan/efter steeken? Det låter ju för lätt för att vara sant!?
Så lätt är det! Jag brukar markera steeken med en tråd på varke sida för att verkligen ha koll på var den är, när det är många färgbyten som på Orkneyn så är det lätt att ibland bli lite förvirrad.
Tack för svar! Det verkar ju enkelt, ska försöka våga mig på det. Men är fem maskor i steeken lagom? När jag läst i tråden tidigare har jag reagerat på att ni har så smala steekar. En Youtubefilm jag såg hade typ tolv maskor i steeken. Är det bättre med bredare steek om en är nybörjare i steekvärlden?
Av Ponyo
Boadicea skrev:Nu har jag drägglat här länge nog. Så fantastiskt fina koftor ni stickar! :love: Jag har två frågor: finns mönstret på svenska? Och hur mycket, på ett ungefär kostade garnet? Jag vill försöka leja nån att sticka en åt mig, men de som kan tänkas göra det kan inte läsa mönster på engelska.
Mönstret ska finnas översatt. Min garnkostnad gick på ca 1 400 kr. Men jag köpte på ett dyrt ställe, för jag hade presentkort där.
Användarens profilbild
Av Mosan
Ponyo skrev:
Boadicea skrev:Nu har jag drägglat här länge nog. Så fantastiskt fina koftor ni stickar! :love: Jag har två frågor: finns mönstret på svenska? Och hur mycket, på ett ungefär kostade garnet? Jag vill försöka leja nån att sticka en åt mig, men de som kan tänkas göra det kan inte läsa mönster på engelska.
Mönstret ska finnas översatt. Min garnkostnad gick på ca 1 400 kr. Men jag köpte på ett dyrt ställe, för jag hade presentkort där.
Jag köpte garn från England och det var ca 20 kr billigare per nystan. Typ 6,4 euro tror jag. Och det behövs 14 nystan.
Användarens profilbild
Av Mosan
Boadicea skrev:
Mosan skrev:
Ponyo skrev:
Jag köpte garn från England och det var ca 20 kr billigare per nystan. Typ 6,4 euro tror jag. Och det behövs 14 nystan.
Blev det ändå billigare med frakten? Var handlade du? :)
http://www.deramores.com/
Jo det blev billigare men de hade ytterligare 15% på hela köpet.
Användarens profilbild
Av Mosan
Mosan skrev:
Boadicea skrev:
Mosan skrev:
Ponyo skrev:
Blev det ändå billigare med frakten? Var handlade du? :)
http://www.deramores.com/
Jo det blev billigare men de hade ytterligare 15% på hela köpet.
De hade fortfarande samma rabatt, kolla på startsidan vilken kod du ska använda vid köpet!
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag är lite orolig att den är för tight över armen på mig. Fortsätter den att vara lika smal hela vägen eller kompenserar ökningarna så det blir större eftersom? Det är trångt att få igenom handen nu.
Bild
Användarens profilbild
Av melon
Mosan skrev:Jag är lite orolig att den är för tight över armen på mig. Fortsätter den att vara lika smal hela vägen eller kompenserar ökningarna så det blir större eftersom? Det är trångt att få igenom handen nu.
Bild
Den är smal hela vägen. Tog du en större storlek på ärm än på kroppen?
Användarens profilbild
Av Marion
Jag har fastnat i planeringsstadiet :?. Först hade jag tänkt göra en egen variant och köpte lite andra färger än i originalet:
Bild

Jag gjorde en liten provlapp och insåg att ska mönstret synas ska det vara färger med maximal kontrast:
Bild

Jag beställde ett par ljusa färger till och gjode provlappen lite längre och testade vilka färger som funkar tillsammans:
Bild

Sedan tyckte jag att originalet hade rätt fina färger trots allt så nystanen blev ännu fler :oops: :
Bild

Och sedan ville jag testa några mönster som jag hittade på nätet:
Bild

Provlappen mäter 65 cm vid det här laget :roll: och jag har fortfarande inte kommit fram till något vettigt :lol:. Jag tror nästan jag måste sticka två för att bli nöjd :Hahaa:.
Användarens profilbild
Av Mosan
melon skrev:
Mosan skrev:Jag är lite orolig att den är för tight över armen på mig. Fortsätter den att vara lika smal hela vägen eller kompenserar ökningarna så det blir större eftersom? Det är trångt att få igenom handen nu.
Bild
Nej jag stickar samma men jag kanske kan antingen öka nu till en storlek större jag har ju inte kommit så långt eller gå upp i stickstorlek från 3,75 till 4. Känns som att det blir fastare nu när det är så smalt. :hmm:
Dumt nog har jag fäst alla trådar efter hand så det blir småknepigt att repa. Då får jag nog börja om med nytt garn.
Användarens profilbild
Av Mosan
melon skrev::lol: Du är ju för söt! :loving:
:iagree:
Av Ponyo
Mosan skrev:
melon skrev:
Bild
Nej jag stickar samma men jag kanske kan antingen öka nu till en storlek större jag har ju inte kommit så långt eller gå upp i stickstorlek från 3,75 till 4. Känns som att det blir fastare nu när det är så smalt. :hmm:
Dumt nog har jag fäst alla trådar efter hand så det blir småknepigt att repa. Då får jag nog börja om med nytt garn.
Jobbigt :?
Jag gick upp ganska så rejält i storlek. Men jag stickade också en första ärm som blev för liten (allra först)
Användarens profilbild
Av Marion
Mosan skrev:
melon skrev::lol: Du är ju för söt! :loving:
:iagree:
:rodna: Jag kan bara inte bestämma mig och så har jag inte orkat leta reda på min rundsticka som finns någonstans på balkongen sedan allt garn flyttade ut dit i vinter :oops:. Och så det här med steek, jag undrar precis som Berit, ska man ha en smal eller en bred steek?
Av Ponyo
Angående smal vs smal steek.

Jag resonerade så här. Dels vill jag inte slösa garn, dels inte sticka alltför mångas maskor per varv, men jag vill inte heller ha en himla massa extra "fladder" kvar när den är uppklippt. Och då känns 5 extra maskor helt perfekt. En mittenmaska, en på var sida att zick-zacka i, och en extra på var sida om den. Fler behöver man inte.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 47
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?