Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Lillebror är nu fem veckor gammal och trivs gott vid mammas bröst :) . Han väger ungefär fem kilo och jag undrar vilken sele som skulle kunna passa oss, och honom. Jag vill primärt köpa sele för att kunna amma honom i den.

Jag vill komma ut ur lägenheten mer och kunna amma smidigt och diskret på språng (jag är tyvärr lite blyg med att våga visa bröstet offentligt och tycker att det är svårt att sitta och amma utan amningskudde). Jag älskar mina vävda sjalar men får tyvärr inte till det något vidare med sjal-ammandet. Kanske är det mer sjalamningsträning som behövs, kanske kommer det att gå bättre när Lillen blir större... men det verkar ju onekligen aningen enklare att amma i sele än i sjal när brösten, som i mitt fall, är stora och hänger en del och därför är lite vobbliga. Det känns som att det blir mindre "meck" med sele. Eller har jag fel? Kom gärna med kommentarer om detta också, tack!!

Vi har redan en Boba 2g och en Melkaj meitai men bägge känns alldeles för stora för Lillen just nu. Vilken typ av sele kan passa ett så här litet barn, månne? Kan Ergo vara ett bra alternativ? Jag tycker att det ser ut som att Ergon kanske kunde bra eftersom den ser ut att kunna sitta rätt långt ned på höften. Och jag kommer ju att behöva hasa ner selen rätt rejält på höften, på grund av formen på mina bröst, om jag ska kunna sel-amma. Eller finns det bättre alternativ till ett så här litet barn?

Jag är 157 centimeter lång och kanske drygt 60 kilo tung. Har smala axlar, kort rygg, stor byst och rejäla höfter.

Tacksam för svar från er som har erfarenhet av selar och gärna också av selamning!

Tipsa gärna om en sele som brukar gå att hitta på begagnatmarknaden. Jag har inte råd att lägga massor med pengar på sele och det brukar ju finnas en hel del begagnade till salu.
Jag tycker det fungerade bra att amma i Manduca, var lätt att hissa upp och ner genom att ändra på axelremmarna. Har inte provat Ergo men de är väl lite lika tror jag? Ammade inte i selen med så litet barn men tycker det borde funka minst lika bra eftersom man inte behöver hasa ner rumpan ända till sina knän ;) Den största skillnaden mot att amma i sjal tycker jag är att det är lättare att hissa upp bebisen igen när den ammat färdigt och somnat, med sjalen hade jag svårt att få till det utan att väcka honom igen.
Oj! Svårt att veta vilka som funkar bättre än andra.
Du kanske kan testa på sjalträff?

När B var riktigt pyttig föredrog jag trikåringsjalen.
Sen ammade jag i det jag bar i. Visst. I början var det knöligt att få ner honom (och tyvärr får han sitta grymt långt ned på mig). Jag sjalammande en massa hemma, det var bra övning.
Tack för era svar!

Trikåringsjal har jag, men jag lyckas inte amma i den (även när jag bär japanskt som du tipsat om, Ponyo).
Mina bröst är liksom så pass stora o tunga att ungen hamnar jättelångt ner och det blir liksom ingen styrsel eller bra vinkel.
Blir samma problem när jag försöker amma i t ex Zaran genom att lossa på knuten och hasa ner lillen till brösthöjd. Det går, till nöds, men är bökigt och inte så bekvämt någonstans. Det blir för svajigt. Men jag måste säkert över mer.

Jag tänkte också börja öva på specialknytningar som man enbart gör när man vill amma. Men det känns också som att det kan bli bökigt om man är ute på språng, i kollektivtrafiken till exempel. Så därför sätter jag mitt hopp till sel-amning.

Manduca har jag bara testat som allra hastigast för länge sen. Jag tyckte att den satt skönt. Jag kanske ska försöka hitta någon med en eller flera selar här i trakten för att få prova, ja. Någon frivillig som har en sele som funkar till bebis och som jag kan få testa att amma i? :) Jag kan själv bidra med det som står i min signatur, plus:

-trikåringsjal
-Hoppediz Acapulco, 5,2 meter
-Aldoria bambu soft (olivgrön)
Ps. Generellt, vilka selar fungerar bra för bebisar och barn under året?
KATARINA skrev:Kanske Beco Gemini med korsade band?
Kan man hasa ner selen även om banden är korsade på ryggen?
Viktigt om man ammar i sjal eller sele är att få upp bröstet om det är stort o rörligt. När jag ammar i bärdon lyfter jag upp bröstet utan att öppna bhn och upp i urringningen som jag drar ner lite. Då behöver man inte hasa ner bebis så mycket. För mej funkar det inte med en klassisk boobtröja utan bara de som har lite urringning.

Hoppas det går att förstå. Jag fick inte till sjalamning innan jag fick detta tips. Sen blir det lättare när bebis styr huvudet själv.
telistant skrev:Viktigt om man ammar i sjal eller sele är att få upp bröstet om det är stort o rörligt. När jag ammar i bärdon lyfter jag upp bröstet utan att öppna bhn och upp i urringningen som jag drar ner lite. Då behöver man inte hasa ner bebis så mycket. För mej funkar det inte med en klassisk boobtröja utan bara de som har lite urringning.

Hoppas det går att förstå. Jag fick inte till sjalamning innan jag fick detta tips. Sen blir det lättare när bebis styr huvudet själv.
Ah! Jag har haft lite sådana funderingar, alltså om ifall det går att göra så som du beskriver. Nu ska jag testa! Tack för tips!
KATARINA skrev:Ja, det är nog helt klart lättare att selamma med mindre bröst. Skulle vara kul med en träff där man visade och tränade på sjal/sel-amning. Har tänkt på det tidigare.
Jag skulle kunna bjuda in till en sån träff här hemma i Hornstull och hoppas att någon vill komma. Eller är det kanske något för dig, Katarina, att bjuda in till någon dag i din butik i Aspudden? Jag tror säkert att det kan finnas betydligt fler än jag som är intresserade!
Om jag får chansen att träffa dig någon dag, Ponyo, så skulle jag hemskt gärna vilja få tips om hur man ammar a' la Ponyo i trikåringsjal. Du var ju nöjd med det i början, eller? Jag har försökt själv, men det går baske mig inte. Men vi kanske har lite olika anatomi också. Och det är ju inget man kan göra något åt :D .
LiselotteM skrev:
KATARINA skrev:Ja, det är nog helt klart lättare att selamma med mindre bröst. Skulle vara kul med en träff där man visade och tränade på sjal/sel-amning. Har tänkt på det tidigare.
Jag skulle kunna bjuda in till en sån träff här hemma i Hornstull och hoppas att någon vill komma. Eller är det kanske något för dig, Katarina, att bjuda in till någon dag i din butik i Aspudden? Jag tror säkert att det kan finnas betydligt fler än jag som är intresserade!
Det skulle vara jätteroligt! Skulle gärna ha en träff i Aspudden.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?