Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Måsen
Jag har lite svårt att komma fram till vilken längd jag ska ha på en vävd sjal. Min Bebina 4,60 (som nu är till salu) tycker jag är för kort när jag ska bära på magen. Jag tycker att det är så obekvämt med knuten bak. Men om jag tar en längre kanske det är minst lika obekvämt med ett extra varv tyg runt midjan?
Med Rebozon är det mer ok för där blir knuten lite mindre.

Vana sjalare kanske har några generella tips att komma med när det gäller olika knytningar och längder? :wink:
Jag är 165 cm och har ungerfär 40-42 i kläder, vilket kan vara av en viss betydelse i val av längd på sjal.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Har du provat att sätta knuten i sidan istället för bak? Då behöver du inte en längre sjal, men slipper ändå ha knuten bak, om det är det som stör dig. personligen tycker jag inte om för långa vävda sjalar, tycker det blir bökigt att knyta med ett extra varv i midjan och en massa mer tyg att hantera. Men jag vet att det finns de som tycker att det är stadigare och gillar att ha ett extra varv, och därför köper en längre sjal. Men tycker du inte att du vill ha en längre sjal just för avlastningens skull, så kan det nog vara en idé att försöka få till det med knuten i sidan istället. Med tanke på din längd och storlek skulle jag säga att 4,6 m låter som en bra längd för dig. Sedan vet jag inte hur det är med Bebinan, har den snedskurna kanter?

/Ingrid
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag tycker att jag verkar vara samma storlek som du, 164 och har oftast large i tröjor. Mina Storkar 4.6 (som har snedskurna ändar precis som Bebinan) räcker att dra fram knuten på magen. Fast då knyter man i snedändarna. Detta gör att knuten blir väldigt liten. Eftersom man dragit fram den så känns det inte osäkert att knyta i ändarna (man har ju ett extra varv kring midjan.

Jag provade som hastigast en Bebina stjärntecken 4.2, och den knöt jag bak, precis innanför det snedskurna (dvs där den är rak).
Användarens profilbild
Av Mia
Jag är 185cm, långa ben/normallång överkropp. stl 40(/42) på överkroppen.

Jag har en Bebina 4.2. Den har snedskurna ändar så den är 4.6 tot.
Den är perfekt till mig för att knyta med knuten på ryggen/i sidan, tycker inte alls att knuten blir stor, jag knyter ju halva knuten med spetsarna. Men det är viktigt att ha Lagom längd!

Och så har jag en Didy 5.2. Den är 5.4 tot med snedskurna ändar.
Den är perfekt till att bära med knuten på magen! Knyter med spetsarna och knuten blir Liten! Det ger extra stöd med detta extra varv! Väldigt skönt nu på vintern att slippa ha knut bak eller i sidan, under alla kläder, tycker jag.

En benina 4.6 är ju 5m inkl ändar. Tycker du den är lite kort kanske du skulle testa en didy 5.2 (5.4)! De där extra 40 cm kommer att göra så att du kan knyta bekvämt fram.

Jag tycker att det är bra att ha en lång sjal som man kan knyta med knut fram och en kortare sjal till knut på ryggen och olika andra knytningar!
Tror att du skulle kunna testa samma storlekar som jag har. :wink:
Användarens profilbild
Av Alven
Jag tycker att min Bebina 4,6 meter är lika lång som min stork på 4,1 meter ungefär. Lite längre kanske, men inte mycket. Jag tror du skulle klara dig på en 4,6 meter stork men andra mräken måste du nog ha längre om du ska kunna knyta fram...
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Alven skrev:... men andra mräken måste du nog ha längre om du ska kunna knyta fram...
Det tror inte jag, i alla fall inte om du provar en Hoppediz 4,6m. Där kan jag knyta fram när jag bär omslutet, och jag är 164 cm lång och jag är nog närmast en 44 på överkroppen.
Användarens profilbild
Av Anna
Kaffemoster skrev:
Alven skrev:... men andra mräken måste du nog ha längre om du ska kunna knyta fram...
Det tror inte jag, i alla fall inte om du provar en Hoppediz 4,6m. Där kan jag knyta fram när jag bär omslutet, och jag är 164 cm lång och jag är nog närmast en 44 på överkroppen.
då skiljer det nog mellan olika exemlpar också. Min storkis inka 4.6 kan jag knyta fram i snedändarna, min Didy lisa 4.7 kan jag inte ens nära knyta fram och min hoppedis panama 4.6 kan jag inte heller knyta fram.
Användarens profilbild
Av Mia
:roll: Inte blev du mycket klokare av detta... :wink:
Du får prova helt enkelt!
Jag har testat ngra olika innan jag hittat bra längder..
Användarens profilbild
Av Helena
Nej, det är inte obekvämt med knuten på magen, det är skönt, men det tar lite längre tid att knyta, för man ska ju dra fram sjalen också. Sen så kan det vara lite dumt ibland när man ska knyta på vissa platser för sjalen är ju väldigt lång och släpar mer i marken, så det är lite bökigt. Men när sjalen väl sitter på plats är det jätte skönt. Men en 5,1 eller 5,2 är heldum till ryggknytningar och höftknytningar, så det beror lite på ifall man mest bär på magen.
Användarens profilbild
Av Måsen
Tack för alla svar och tips! :lol:
Jag får väl helt enkelt prova mig fram nu när det verkar vara så olika mellan olika sjalar.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Anna skrev: då skiljer det nog mellan olika exemlpar också. Min storkis inka 4.6 kan jag knyta fram i snedändarna, min Didy lisa 4.7 kan jag inte ens nära knyta fram och min hoppedis panama 4.6 kan jag inte heller knyta fram.
Där ser man.. För egen del är nog min Hoppediz Montreal den enda 4,6m-sjal som jag provat, så jag har inget att jämföra med.
Användarens profilbild
Av Alven
Kaffemoster skrev:
Nej just det, Hoppis är lika långa som storkarna. Tänkte in te på det... Men förutom stork och hoppis då, måste man nog ha längre... :lol:
Användarens profilbild
Av Måsen
Funderar lite på det här med längderna också, hur man ska mäta. I min Bebina sitter en lapp vid tvättmarkningen där det står "5,10 m", men den ÄR absolut inte mer än 4,60.
Jag menar, metrar och centimetrar är ju ändå metrar och centimetrar och kan inte mätas på så olika sätt... eller? :roll:
Användarens profilbild
Av Alven
Nu blev jag tvungen att kolla... På min bebina 4,6 meter står det just 4,6 meter. Är din felmärkt kanske?
Användarens profilbild
Av Måsen
Alven skrev:Nu blev jag tvungen att kolla... På min bebina 4,6 meter står det just 4,6 meter. Är din felmärkt kanske?
Jo, den måste ju vara felmärkt...
Vilka fler än Stellaris säljer Bebina? Jag har bara sett den där och de har ju inte ens längden 5,1 m. :?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?