Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SoFaD
Funderade på om jag ska sy en dockringsjal till William. Han är 1½ år snart, så han kommer kanske inte vilja ha den ännu, men till framtiden.
Vilken storlek på tyg har ni använt? Om det är nån som sytt någon till sitt barn, och hur stort har barnet varit då?
Användarens profilbild
Av April
Jag kan mäta min sjal vid tillfälle... Återkom om ajg glömmer ;-)

KRam
Användarens profilbild
Av Anso
Jag sydde till mina brorsbarn (2,5 och 5,5 år) och mätte dem ifrån axeln och ner till midjan och tog det x3. CA 35-40 cm bredd blev det nog.
Sedan så sydde jag in vanligt resårband i över- och underkant på sjalen där dockan/nallen skulle sitta för då var det ju inte så noga med hur sjalen spändes.
Av Petra
Anso skrev:Jag sydde till mina brorsbarn (2,5 och 5,5 år) och mätte dem ifrån axeln och ner till midjan och tog det x3. CA 35-40 cm bredd blev det nog.
Sedan så sydde jag in vanligt resårband i över- och underkant på sjalen där dockan/nallen skulle sitta för då var det ju inte så noga med hur sjalen spändes.
Förklara liiite bättre. det lät så smart. :lol:
Användarens profilbild
Av Anso
Petra skrev:
Anso skrev:Jag sydde till mina brorsbarn (2,5 och 5,5 år) och mätte dem ifrån axeln och ner till midjan och tog det x3. CA 35-40 cm bredd blev det nog.
Förklara liiite bättre. det lät så smart. :lol:
Du menar resåren?

Jag sydde hela ringsjalen klar först med fållade kanter och allt och sedan så kom jag på idén med resårbandet.
Jag fäste ena kortändan av resåren med några täta zickzackstygn och sedan så höll jag resåren spänd (och sjaltyget helt slätt,puh...) medan jag trestegszickzackade fast den över hela dess bredd. Fäste även andra kortändan med några extratätastygn.

Bättre? :?
Av luxia
Anso! Jag tror att frågan rörde var på sjalen resåren satt. (Har för mig att jag sett en bild på detta, ska se om jag hittar, sökgud som jag är. ;) )

Nej, jag hittar inte. Men det var i alla fall resår på långsidorna, ganska nära ringarna, där dockan sitter. Detta gör att man inte behöver spänna sidorna, utan dockan hamnar i en "påse" ändå. (Bättre nu?)
Användarens profilbild
Av Anso
luxia skrev:Anso! Jag tror att frågan rörde var på sjalen resåren satt. (Har för mig att jag sett en bild på detta, ska se om jag hittar, sökgud som jag är. ;) )

Nej, jag hittar inte. Men det var i alla fall resår på långsidorna, ganska nära ringarna, där dockan sitter. Detta gör att man inte behöver spänna sidorna, utan dockan hamnar i en "påse" ändå. (Bättre nu?)
Hm, är det den här bilden?
http://www.stjarnbarn.se/docksjalen.htm

Kanske inte visar så exakt var resåren är men ändå. Kommer inte alls ihåg hur jag mätte till var resåren skulle vara men någonstans med start halvägs mellan axeln och och midjan och sedan en 40 cm uttöjt resårband ungefär. Inte så tjinkigt tror jag. :roll:
Användarens profilbild
Av marlene
jag har bara sytt som vanligt ca 35*115 cm

Bild
Användarens profilbild
Av Ingrid
Ni kan ju kika lite här http://www.babydesign.se/shop/default.a ... upid=41531 på TaylorMade slings dockbärsjalar. De sys just med sådan resår för att nallen/dockan ska sitta bättre. Klicka på den lilla bilden med flickan högst upp, så kommer det upp en stor bild, där ser man mycket bra var resåren sitter. Resåren sitter i båda kanterna, vilket också syns om man tittar noga.

/Ingrid
Användarens profilbild
Av marlene
Bissa skrev: Hur stora/ vilken storlek är det på ringarna :roll:
Ska sy en till syskonbarnet i julkapp. Hon har nämligen en docka som heter Hugo Lustigt.. precis som kusinen :lol:
Det är smal från slingrings
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?