Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är osäker på vilket garn som behövs till denna sjal (och om jag klarar av att sticka den :oops: ).

http://www.ravelry.com/patterns/library/percy-shawl

Köper nästan alltid bara garnstudios men frågan är om alla deras bomullsgarner är för tjocka. Någon som kan tipsa om något?
Senast redigerad av emilia85 den lör apr 20, 2013 17:10, redigerad totalt 2 gång.
Av Smultronbarn
Det borde kanske funka med Malabrigo Lace. Det är ett ganska tunnt och mjukt garns som jag har till ett annat spetssjalsmönster. Finns i flera fina färger, och jag köpte mitt på Deisy Design. de har en webbutik, men vet om just det garnet finns där (handlade i den fysiska butiken).

Bild
Användarens profilbild
Av Ketronya
Spetssjalar har ju fördelen att man kan sticka i vilken tjocklek på garn man vill egentligen, bara man anpassar stickorna. Men det blir klart snyggast i ett tunt garn förstås! Varför vill du gärna sticka i bomull? Malabrigo Lace är ju underbart, det hade jag stickat i om jag haft råd! ;)

Jag stickade faktiskt nyligen den här sjalen i bomull dock och det blev väldigt bra, det enda negativa jag har att säga om bomull jämfört med ull är att bomull inte blockas lika bra och håller inte de fina spetsarna lika länge.

Om du ska sticka i bomull ska det vara rätt tunt för att bli bra också tycker jag, vad har du för några alternativ på garnkorgen i så fall?

Jätterolig sjal att sticka iaf! Jag har skrivit om den på min blogg nyligen om du vill läsa. :)
Användarens profilbild
Av emilia85
Smultronbarn skrev:Det borde kanske funka med Malabrigo Lace. Det är ett ganska tunnt och mjukt garns som jag har till ett annat spetssjalsmönster. Finns i flera fina färger, och jag köpte mitt på Deisy Design. de har en webbutik, men vet om just det garnet finns där (handlade i den fysiska butiken).

Bild
Fint!
Användarens profilbild
Av emilia85
Ketronya skrev:Spetssjalar har ju fördelen att man kan sticka i vilken tjocklek på garn man vill egentligen, bara man anpassar stickorna. Men det blir klart snyggast i ett tunt garn förstås! Varför vill du gärna sticka i bomull? Malabrigo Lace är ju underbart, det hade jag stickat i om jag haft råd! ;)

Jag stickade faktiskt nyligen den här sjalen i bomull dock och det blev väldigt bra, det enda negativa jag har att säga om bomull jämfört med ull är att bomull inte blockas lika bra och håller inte de fina spetsarna lika länge.

Om du ska sticka i bomull ska det vara rätt tunt för att bli bra också tycker jag, vad har du för några alternativ på garnkorgen i så fall?

Jätterolig sjal att sticka iaf! Jag har skrivit om den på min blogg nyligen om du vill läsa. :)
Det var ju liksom från din sida jag fick uppslaget, så det är ditt fel att jag tänker bomull :lol:
Jag vet inte riktigt, jag tror att jag tänkte ull=varmt och tjockt, bomull= mer vårlikt men det är ju säkert inte skrivet i sten. Menar du att sjalen tappar formen snabbare om den stickas i bomull?

Jag tror att min huvudfundering är hur jag ska veta om ett garn är tunt nog? Men om jag väljer den rekommenderade stickstorleken menar du att det går bra vilket som?
Av mly
Om du inte känner dig helt säker på att du klarar av den hade jag inte köpt ett jätte dyrt garn. Och jag hade absolut satsat på ett ullgarn och inte ett bomullsgarn. Jag har stickat några sjalar i kampers entrådiga http://www.garnkorgen.se/index.php/cPath/164_167 en härva räcker och då är det ju inte jätte hemskt om den inte blir klar. Garnstudio har ju även de ett lace garn men det har jag aldrig testat http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Lace
Av mly
emilia85 skrev:
Ketronya skrev:Spetssjalar har ju fördelen att man kan sticka i vilken tjocklek på garn man vill egentligen, bara man anpassar stickorna. Men det blir klart snyggast i ett tunt garn förstås! Varför vill du gärna sticka i bomull? Malabrigo Lace är ju underbart, det hade jag stickat i om jag haft råd! ;)

Det var ju liksom från din sida jag fick uppslaget, så det är ditt fel att jag tänker bomull :lol:
Jag vet inte riktigt, jag tror att jag tänkte ull=varmt och tjockt, bomull= mer vårlikt men det är ju säkert inte skrivet i sten. Menar du att sjalen tappar formen snabbare om den stickas i bomull?

Jag tror att min huvudfundering är hur jag ska veta om ett garn är tunt nog? Men om jag väljer den rekommenderade stickstorleken menar du att det går bra vilket som?
Nu lägger jag mig i lite, en ullsjal värmer men den blir mycket lättare än en bomullssjal. När man blockar spänner man ut sjalen ganska så mycket för att de fina spetsmönstret ska synas, när man gör det med ull så stannar det så men bomull vill dra ihop sig lite och man får inte riktigt samma effekt.

För att veta om det är tunt nog så titta på meter/hg lacegarnet från drops är 800m/hg och den entrådiga ullen är 600m/hg. Jag tycker 600 meter är lagom, då använder jag stickor 3,5. När man stickar spetssjalar så ska man ha lite större stickor än vad som står på banderollen. Jag stickade nyss en i lite grövre garn (för att vara till spetssjal) ungefär motsvarande drops alpacka och då stickade jag på stickor nr 4.
Användarens profilbild
Av Ketronya
mly skrev:
emilia85 skrev:

Nu lägger jag mig i lite, en ullsjal värmer men den blir mycket lättare än en bomullssjal. När man blockar spänner man ut sjalen ganska så mycket för att de fina spetsmönstret ska synas, när man gör det med ull så stannar det så men bomull vill dra ihop sig lite och man får inte riktigt samma effekt.

För att veta om det är tunt nog så titta på meter/hg lacegarnet från drops är 800m/hg och den entrådiga ullen är 600m/hg. Jag tycker 600 meter är lagom, då använder jag stickor 3,5. När man stickar spetssjalar så ska man ha lite större stickor än vad som står på banderollen. Jag stickade nyss en i lite grövre garn (för att vara till spetssjal) ungefär motsvarande drops alpacka och då stickade jag på stickor nr 4.
Kunde inte sagt det bättre själv. :tumup:

Håller med om att kampes är bra, lite stickigt för att ha runt halsen för min del dock, men det är ju individuellt!

Drops har ett lacegarn också, kanske hade det varit något?
Användarens profilbild
Av Ketronya
emilia85 skrev:

Kul att du blev så inspirerad av min blogg, det gör mig glad! :heart:

Såg att du bor i Lund, om det kör ihop sig under stickningens gång kan jag ju hjälpa dig! :)

Och just ja, vad gäller stickstorlek, man ska alltid ha större stickor än rekommenderade när man stickar spets, kanske två storlekar större. Men jag brukar teststicka lite och när spetsen ser bra ut, luftig men inte för gles är det rätt! :)
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag tycker att Malabrigo lace är jättefint och utan tvekan det mjukaste garn jag nånsin känt på. Dock har det en så porös struktur att det saknar stuns, det stickade tappar liksom formen. Jag hade varit rädd att spetsen inte kom till sin rätt och hade hellre valt tex entrådigt svenskullgarn. Men det finns ju inte i så fina färger (men det går ju att färga själv om man vill).
http://www.knittingroom.se/butik/default.asp?
Bild
Användarens profilbild
Av Ketronya
Fryle skrev:Jag tycker att Malabrigo lace är jättefint och utan tvekan det mjukaste garn jag nånsin känt på. Dock har det en så porös struktur att det saknar stuns, det stickade tappar liksom formen. Jag hade varit rädd att spetsen inte kom till sin rätt och hade hellre valt tex entrådigt svenskullgarn. Men det finns ju inte i så fina färger (men det går ju att färga själv om man vill).
http://www.knittingroom.se/butik/default.asp?
Bild
Jag visste inte det om malabrigo, har velat sticka en sjal i det länge men då kanske man ska skippa det...

Jag har faktiskt stickat just den här sjalen i entrådig svensk ull, och det blev jättebra, håller formen fantastiskt, tyvärr lite stickigt för mig runt halsen men bra att ha på axlarna. Järbo har entrådig ull, kanske är det lite mjukare?

Här är den jag stickade i ull iaf:

Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
Vilken fantastisk sjal, Ketronya! :love:

Jag har inte stickat spets i Malabrigo, men annat som jag tycker inte håller formen. Men eftersom det är halskragar för värme och inte prydnad så är jag jättenöjd med det ändå. Sticka spets med det skulle jag dock som sagt tveka inför.

Men vill ni vara på den säkra sidan kan ni fråga Malabrigo-experten Ponyo. :wink:
Av Smultronbarn
Har för mig att de på Deisy Design (fanns en länk ovan till Drops lace i deras webbutik) sade att man kunde sticka ihop Malabrigon med en annan smal tråd, exempelvis ett glittrigt garn, för att få det lite stabilare. Jag har dock aldrig stickat spets så vet egentligen inte alls hur det funkar eller vad man behöver/kan ha. :roll:

Hur är det med Einband då (isländskt tunnt garn till bla sjalar)? Finns både i naturfärger och massa färglatt, tog bara några färger från sidan nu..

http://islina.se/produkter/garn/einband/
Bild

Bild

Bild
Av Ponyo
Fryle skrev:Vilken fantastisk sjal, Ketronya! :love:

Jag har inte stickat spets i Malabrigo, men annat som jag tycker inte håller formen. Men eftersom det är halskragar för värme och inte prydnad så är jag jättenöjd med det ändå. Sticka spets med det skulle jag dock som sagt tveka inför.

Men vill ni vara på den säkra sidan kan ni fråga Malabrigo-experten Ponyo. :wink:
Svärmors diamantsjal har behållit formen. Däremot noppar det galet. Men det verkar vara långa fibrer, så tar man bara bort överskottet så slutar det.
Användarens profilbild
Av emilia85
Smultronbarn skrev:Har för mig att de på Deisy Design (fanns en länk ovan till Drops lace i deras webbutik) sade att man kunde sticka ihop Malabrigon med en annan smal tråd, exempelvis ett glittrigt garn, för att få det lite stabilare. Jag har dock aldrig stickat spets så vet egentligen inte alls hur det funkar eller vad man behöver/kan ha. :roll:

Hur är det med Einband då (isländskt tunnt garn till bla sjalar)? Finns både i naturfärger och massa färglatt, tog bara några färger från sidan nu..

http://islina.se/produkter/garn/einband/
Bild

Bild

Bild
Oj vilken massa fina färger! :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?